Plass og komfort

Da vi kjørte Skodas nye småbil på lanseringen i vår utropte vi den til klassens plassmester, et inntrykk som fortsatt består etter en grundigere test.

Småbilskunder er tradisjonelt ikke de som vektlegger plassforhold mest, men faktum er at det er ingenting i veien for at Fabia kan fungere som en liten familiebil. Forsetene har mer enn nok plass til de aller fleste, og i baksetet ligger alt til rette for at barna skal trives. Faktisk er det få, om noen, tradisjonelle småbiler som kan tilby like gode plassforhold for baksetepassasjerer som nye Fabia, og fire personer på 1,80 har ingen problemer med å finne plass også på lengre turer.

Ingen fleksibil

Nei, da er det heller bagasjeplassen som begrenser bruksområdet. Men også her gjør Fabia det skarpt sammenlignet med konkurrentene. 300 liter er blant de aller beste i klassen, men sammenlignet med små fleksibiler som Nissan Note og ikke minst storebror Roomster, blir det naturligvis noe begrenset.

God kvalitetsfølelse

Vis mer


Skoda er som kjent eid av Volkswagen og det merkes på interiøret. Kvalitetsfølelse og materialkvalitet er god, men designen ikke spesielt spennende. Vår testbil var for øvrig utstyrt med et soltak i glass som gir lys inn og sikt ut.

Betjeningen av kjørecomupter, radio og øvrige funksjoner er forøvrig enkel og lettfattelig.

Fine sportsseter

Ros fortjener fremsetene av den litt sportslige typen som følger med utstyrsnivået Sport. Her sitter man meget godt med god støtte alle veier. Den litt høyreiste sittestillingen er dog ikke spesielt dynamisk, men passer nok de aller fleste meget godt ettersom det gir enklere innsteg, bedre oversikt og god komfort.

Bra på langtur

Vis mer


Jeg har allerede nevnt at fjæringskomforten er ganske god, og sammen med en velvillig motor og bra retningsstabilitet, gjør det at man gjerne drar på langtur med nye Fabia. Det generelle støynivået kunne imidlertid gjerne vært litt lavere, men i normale landeveishastigheter er ikke dette noe stort problem.

Utstyr

Utstyrsnivået på vår Fabia Sport er ganske brukbart, men standardutgaven Classic er vel spartansk. Også når det kommer til sikkerhetsutstyr, som vi allerede har vært innom. I tillegg til at ESP ikke kan leveres, er hodekollisjonsputer ekstrautstyr. Nei, gå for et av de andre nivåene og Fabia blir en mye triveligere og sikrere bil.

Småbilklassen vrimler av konkurrenter og variasjonen er stor. Vi vurderer de viktigste rivalene opp mot Fabia i konklusjon og konkurrenter.