Plass og komfort

Den 4,51 meter lange Mazda 5 tilbyr sine baksetepassasjerer langt bedre plass enn den 5,09 meter lange Audi Q7.

Det som skuffer oss aller mest ved Audi Q7, er den elendige plassutnyttelsen. Det må tas med i regnestykket at Audi har prioritert 50 centimeter bagasjeplass bak tredje seterad - rundt 15 centimeter mer enn Mazda 5 (og andre syvseters fleksibiler). Likevel fremstår det som nærmest utrolig at Audi Q7 skal være så trang. Ikke bare er benplassen på tredje seterad håpløs, det samme gjelder takhøyden. Riktignok har passasjerene på andre seterad både plass til hode og knær, men i en Mazda 5 ville de hatt enda flere centimeter å boltre seg på. Hvordan kan dette henge sammen?

Panser prioritert

Vis mer
Vis mer


Jo, en av årsakene er at Audi har valgt å gi Q7 en lav taklinje, til tross for at bilen har høy markfrigang. En annen årsak er at Audi har gitt bilen et voldsomt langt panser. Faktisk har Audi "brukt opp" 220 centimeter i lengderetningen fra frontfanger til nedre del av rattet. Disse centimetrene utgjør 43 prosent av bilens totallengde. De tre seteradene og lasterommet må dermed ta til takke med 289 centimeter på deling.

Knotete adgang til tredje rad

Med utgangspunkt i bilens voldsomme lengde, er i tillegg bakdørene relativt smale. Dette betyr i neste omgang at adgangen til tredje seterad blir unødvendig knotete. Den som er på jakt etter en familiebil med tre seterader - og faktisk har behov for den siste raden - bør dermed holde seg unna Q7.

Fleksible bakseteløsninger

Når det er sagt, må vi også ta med at bakseteløsningene er fleksible, i den forstand at passasjerene på andre rad kan regulere både seterygg og sittepute. Alle baksetene (tre, fire eller fem; Q7 kan fås som fem-, seks- og syvseter) legges flatt ned i gulvet med enkle håndgrep. Lasterommet er både bredt og dypt og tar unna en del handleposer selv om tredje seterad er i bruk.

Masse standardutstyr

Denne bilens kanskje sterkeste side er det høye utstyrsnivået. Q7 4.2 TDI kan blant annet skilte med luftfjæring, elektrisk justerbare skinnseter, bixenon-lykter og en stor fargeskjerm koblet til omfattende menysystemer. På kjøpet får man også ryggesensorer, regnsensor, lyssensor, fartsholder, CD-veksler, elektrisk innfellbare sidespeil, automatisk nedblendbare bakspeil, kjørecomputer og alarm. Rattbetjent radio og elektronisk klimaanlegg er selvsagt også på plass. Utsiden prydes av tåkelykter og 18-toms alufelger, mens sikkerheten blant annet ivaretas av åtte kollisjonsputer og antiskrens (ESP). For ordens skyld nevner vi at automatgir og firehjulsdrift også følger med.

Mange godsaker

Vis mer


Q7 kan selvsagt også leveres med ekstrautstyr i bøtter og spann. Vårt testeksemplar var fylt opp med ekstrautstyr for drøye 250.000 kroner, deriblant godsaker som svingbare frontlykter, radarbasert avstandsholder, radarbasert blindsoneassistent, ryggekamera, elektrisk betjent bakluke, navigasjon, TV-mottaker, DAB-radio, enorme takluker, nøkkelfri adgang og start, dekktrykk-kontroll og minneknapper for forsete-innstillingene.

Den oppvakte leser vil likevel forstå at Q7 4.2 TDI ikke ender opp med kjøpsanbefaling her på DinSide. Her forteller vi hva du i stedet bør velge.