Plass og komfort

Nye Mini har fått litt mer plass og blitt litt mer komfortabel. Men dersom dette kapittelet er det viktigste for deg, bør du se deg om etter en annen bil.

Mini tilbyr utrolig mye kjøreglede for pengene, men ingen er perfekt, og Minis svakheter finner vi først og fremst når vi ser på plassforhold og til en viss grad komfort. Selv om siste generasjon har vokst en del, er fortsatt Mini en svært liten bil. Totallengden er beskjedne 371 centimeter og selv om bredden er tiltagne 168 centimeter, er det begrenset hvor stor plass det kan bli inni den lille kupeen.

Bra foran – ikke like ille bak

De to foran sitter imidlertid utmerket, også hvis man er måler godt opp på 1,90-tallet. Problemet er da at man bokstavelig talt eliminerer alt som heter benplass i baksetet. Undertegnede på 174 centimeter får plass bak seg selv, men omtrent der går også grensen. Det betyr at folk under 1,70 kan sitte brukbart bak dersom de foran ikke er altfor store. Dermed er baksetene faktisk mulig å benytte i mange tilfeller og nye Mini ikke er en ren toseter, slik tilfellet nærmest var med forrige generasjon.

Vis mer
Glasstak er kult, ikke minst i baksetet Vis mer


Bagasjerommet er imidlertid ikke mye å skryte av. 10 liter ekstra fra forgjengeren gir 160 totalt og 680 dersom du legger ned baksetene.

Spenstig interiør

Interiørdesignen fortjener definitivt noen setninger. Den er nemlig minst like frisk som den utvendige. Det store speedometeret troner på toppen av midtkonsollen og underholder alle bilens reisende, unntatt føreren. Det er nemlig usedvanlig lite praktisk å måtte kaste blikket så langt til høyre for å se hvor fort man kjører. Da er det bedre å bruke den digitale fartsmåleren som sitter i nedkant av den rattmonterte og trill runde turtelleren, en liten detalj som trekker tankene i retning av ekte sportsbiler som gjerne har turtelleren i sentrum.

Kronglete betjening

I det hele tatt er ikke betjening Minis sterkeste side. Spesielt stereoanlegget er kronglete i bruk. Et eksempel på det er at volumkontrollen sitter nede ved klimanlegget, separert fra alle andre relaterte knapper.

Ser bra ut

De svarte pianolakkerte panelene og det lyse delskinnet kombinert med en rekke kromdetaljer i vår testbil, var med på å heve den visuelle kvalitetsfølelsen. De karakteristiske vippebryterne både på midtkonsollen og oppe ved sladrespeilet er racinginspirerte og gir et eksklusivt særpreg.

Lett blandet

For øvrig er kvalitetsinntrykket litt blandet med en del billig plast mange steder, men sammenlignet med andre biler i samme størrelsesorden, lever Mini likevel opp til kravene som stilles av en premium-småbil.

Sportssetene i vår testbil er gode og tilbyr nok med støtte både i svinger og under kjøring rett frem. Midtarmlenet som også følger med utstyrspakken Chilli er noe spinkel, men gjør likevel godt når milene blir mange.

To hender på rattet

Fjæringskomforten har blitt noe bedre i nye Mini, men fortsatt merker man det godt når man kjører over både større og mindre ujevnheter. Dekkene i dimensjonen 205/45-17 bidrar til det og sørger også for en del sporing. Din gamle kjørelærers formaning om å ha begge hendene på rattet er av stor betydning i Mini når sporene er langsgående og eventuelle hull i veien prøver å vri rattet ut av hendene dine.

Dekkstøy

Lavprofildekkene sørger også for å fylle kupeen med en del rullestøy. På grov asfalt kan det være ganske plagsomt, og dette vil nok for de fleste representere den største komfortbegrensningen på langturer.

Ingen komfortvinner

Vis mer


Nei, det er ikke noe problem å finne mer komfortable og rommelig småbiler, spesielt hvis du beveger deg opp i den vanlige småbilklassen som Mini rent størrelsesmessig egentlig er for liten til å delta i. Samtidig er dette noe av sjarmen med å kjøre Mini, og for mange vil det være uproblematisk å leve med Minis begrensninger. De glemmer man uansett fort når veien bukter seg innover skogen eller oppover på fjellet.

Hvordan står det til med rivalene? Finnes det småbiler som kan konkurrere på kjøreglede, og kan de tilby like kraftige dieselmotorer? Vi konkluderer her!