Plass og komfort

Nye Mondeo tilhører den nye storbilklassen. Den er minst like romslig som Scorpio var i sin tid - og tilbyr et upåklagelig komfortnivå.

Stasjonsvognutgaven av Ford Mondeo er like stor som Mercedes E-klasse stasjonsvogn. Det blir stadig vanskeligere å snakke om mellomklasse når det gjelder disse bilene som er like store og rommelige som de bilene vi pleide å omtale som storbiler for en del år siden. Særlig Opel Vectra, VW Passat og Mondeo er eksempler på det.

Meget stor

Komfortabelt og luftig foran... Vis mer
Meget god plass bak... Vis mer

For Mondeo er en stor bil, som vi skrev i introduksjonskapitelet. Designerne har gjort en god jobb når det gjelder å maskere de imponerende dimensjonene. Nye Mondeo har vokst - riktignok er det særlig sedanen og kombien som har lagt på seg i lengden, mens stasjonsvognen nøyer seg med tre centimeter til totalt 483 cm.
Den nye bilen er en god del bredere - 189 centimeter (+7,5) er gedigent og gjør at bilen, til tross for at den også er blitt fire centimeter høyere, ser lavere og mer "sammenkrøpet" ut, som vi nevnte under våre betraktninger omkring designen innledningsvis. Kombinert med den lange akselavstanden på 285 centimeter lover det godt for den innvendige plassen.

Pseudo-premium

Førermiljøet minner i stor grad om det vi oppdaget om bord i S-Max og Galaxy. Det både ser ut og virker seriøst og ordentlig, og i vår Titanium X-utgave synes vi balansen mellom sort og mykt materiale i dashbordet og metall-look-detaljer og overflater fungerer bra. Kunder av Ghia-versjonene vil i stedet for alu-look få skinnende tre-finish, noe vi for vår del ikke har noe særlig sans for. Det generelle kvalitetsinntrykket er meget bra. Men: Noen detaljer vitner om at dette, tross det påkostede utseendet, ikke er en fullverdig premium-bil det er snakk om - det være seg lokk på midtkonsollen eller ventilasjonsdysene for baksetepassasjerene (som det forøvrig er positivt at de overhodet finnes!), hvor finishen kunne vært mer gjennomført og materialvalget bedre. Det virker rett og slett litt spinkelt og noe ujevnt på finish-siden uten å være dårligere enn de fleste konkurrentene, men vi tillater oss å være kravstore når vi har med en mulig ny klassereferanse å gjøre. Det er fortsatt et stykke opp til Audi & Co på dette området.

Aktuelt utstyr

Nye Mondeo er i utgangspunktet temmelig velutstyrt, hvis man unntar den absolutte innstegsversjonen Ambiente, som ikke kan anbefales. Mye utstyr som for få år siden ble regnet som eksklusivt luksusutstyr er tilgjengelig. En smart og nyttig finurlighet er drivstoffåpningen uten lokk som i tillegg effektivt hindrer tanking av feil drivstoff. Titanium X er det øverste utstyrsnivået parallelt med Ghia X, som er mer "tradisjonelt" innrettet mens Titanium står for et mer dynamisk "tekno"-look. Standard er, over Titanium, "Ford Power" det vil si startknapp i stedet for startnøkkel, adaptive frontlykter, 17-tommers alufelger og setetrekk i skinn og alcantara. Nivået under, Titanium, har - over Trend - Sony lydanlegg, 16-tommers alufelger, det nye informasjonssystemet på instrumentpanelet Ford Convers+. Allerede fra Trend-nivå er tåkelys, stereoanlegg, automatisk klimaanlegg og kjørecomputer standard.

Vår testbil hadde i tillegg en del ekstrautstyr, blant annet IVDC (adaptiv demperkontroll) som koster 12.600 kroner i utgangspunktet, men som del av en såkalt safetech-pakke til 21.900 kr som inkluderer aktiv førerhjelp - farts- og avstandskontroll. Den hadde også navigasjon med stor berøringsskjerm i farger til 13.900 kr og en komfortpakke som inkluderer motor/kupévarmer, parkeringssensorer, handsfree, avkjølt hanskerom og solskjermer bak (12.500 kr) - for å nevne noe...

Gode seter

Vis mer


Man sitter riktig godt i Mondeo. Forsetene har godt avpasset sitteoverflate, god form på både ryggstøtte og sittepute og gir i tillegg god støtte. Dette er bra og trekker tankene mot Volvo - seter man kan tilbringe lange etapper i uten å bli sliten. Også baksetene fant vi meget tilfredsstillende både hva angår sittevinkel - selv om den ikke kan reguleres - og gedigne når det kommer til ben- og kneplass.

Nok av plass

For plass er det tilstrekkelig av i Mondeo; her er forholdene enda bedre enn i forgjengeren og logisk nok minst like gode som i de andre store i klassen, Passat og Vectra. Når det gjelder bredde er det best i klassen, og totalt sett forekommer det oss at dette er den bilen i klassen med mest luft i kupéen - høyde under taket er nemlig heller ikke noe problem. I baksetene, som nevnt, kan også voksne reise komfortabelt - ja selv med folk på 190 centimeter og noe over i forsetene får like store mennesker plass bak. Klaringen over hodet er upåklagelig også bak. Men...

Lite lys og utsyn bak

Et av de negative punktene, alvorligere enn punktene som har med overfladisk kvalitetsinntrykk å gjøre, er utsynet i baksetene og generelt bakover. Her har de praktiske hensyn utvilsomt måttet vike for de estetiske - den kinetiske designen har vunnet over barnas behov for å se hva som foregår utenfor bilen. Og det blir litt for lettvint å vise til at da kan man jo bare velge S-Max eller Galaxy i stedet...

Bagasje

Gedigent lasterom Vis mer


Bagasjeplassen er også i tetsjiktet i klassen, selv om Passat har et ørlite overtak når det gjelder plassen med baksetet på plass - men Mondeo har en bredere lasteluke. Med baksetet nedfelt blir lasterommet rett og slett digert med et flatt lastegulv.

Stille


Vi nevnte i forrige kapitel at motoren er relativt stillegående, og det er da også kun ved kraftig akselerasjon at den høres i noen grad. Hvis man lukker vinduet merker man at den lyden som er kveles effektivt. Her har tydeligvis Ford gjort en seriøs jobb på støydempningen. Det er nemlig ikke bare motorlyden som dempes til en lav brumming, også rullestøy, selv på grov asfalt, og vindsus, blir redusert på en måte som er imponerende i denne klassen, særlig tatt i betraktning at vi kjørte en stasjonsvogn, hvor lydnivået alltid er noe høyere enn i kombi- og særlig sedanversjoner.

Kjørekomfort

Du slipper å fomle med noe lokk - og du kan ikke tanke feil drivstoff! Vis mer


Som vi også har vært inne på er Mondeo i utgangspunktet satt opp med tanke på komfort uten å drepe kjøregleden. Dette er en bil for langturer og også med 17-tommers-dekkene som var standard på testbilen ble korte ujevnheter og humper effektivt filtrert vekk. Samtidig er ikke komforten av den "gyngete" typen, så krenging og dykking er heller ikke noe problem. Kort sagt: Nye Mondeo er en komfortabel og velkjørende bil.

En svært sterk utfordrer

Det var ventet at Ford skulle gjøre en skikkelig innsats for igjen å hevde seg i toppen i mellomklassen, og vi må si oss overveiende meget fornøyd med det ferdige produktet - uten at vi, naturlig nok, kan uttale oss noe særlig om fremtidig driftssikkerhet og holdbarhet generelt. På nybilmarkedet er dette uansett et meget interessant produkt. Les her hvordan vår Mondeo hevder seg blant de beste konkurrentene.