Plass og komfort

Den viktigste endringen er større bagasjerom, og selv om overhenget bak er i drøyeste laget er plassen tross alt det viktigste.

Som nevnt har det vært overraskende utfordring for mange at bagasjeplassen er så vidt begrenset i mange folke-SUVer. Nå måler X-trail 463 centimeter, og da begynner det å nærme seg stasjonsvogner i mellomklassen. Økningen er helt nødvendig for at X-trail skal kunne fungere godt som familiebil.

Løsningen med et løst gulv i bagasjerommet og med skuffer og oppbevaringsrom under er det litt vanskelig å vurdere den praktiske betydningen av. Noen vil sikkert savne volum, mens andre vil bli glad for endelig å ha et sted å putte ting som ellers flyter rundt i bagasjerommet. For oss ser det også ut som X-trail nærmest er klargjort for en tredje seterad, og at denne seteraden vil fylle plassen under gulvet når den ikke er i bruk.

Ikke akkurat bøtter

Vis mer
Vis mer


Forsetene i X-trail ser litt traurige ut ved første øyekast, sittepute og rygg ser nærmest flate ut, og stofftrekket gir ikke akkurat et sportslig inntrykk. På plass i setet er det bare å konstantere at man sitter ganske godt, men at det ikke er spesielt god sidestøtte.

Baksetene er forbedret ved av ryggvinkelen kan justeres, og fra utstyrnivå SE får man et midtarmlene som øker komforten for de som sitter bak.

Det øvrige interiøret er strammet betydelig opp, nå like friskt og moderne som konkurrentene, og med god finish selv om materialvalget er mer på det jevne enn det er premium. Forrige X-trail var litt feilslått nytenkende med spesielle instrumenter og rare materialvalg, den nye X-trail er på en måte blitt mer tradisjonell og med det også mer funksjonell.

Orden i skuffene

X-trail er en drøm for de som liker ryddige biler, det er godt med oppbevaringsplass både rundt førerplassen og i bagasjerommet. Det er mulig man må modifisere litt selv med strikker og gummimatter, men potensialet er bra. Også kopper og flasker får man satt fra seg enkelt, og et topprom på midtkonsoll og stort hanskerom gjør at det er liten fare for at løse gjenstander kiler seg fast under bremsepedalen.

Tykke matter

Det er brukt ressurser på lydisolering utover det som er vanlig i klassen, motoren hører man som nevnt lite til, og den gode isolasjonen er klart med på å øke kvalitetsfølelsen. Kombinert med de komfortorienterte kjøreegenskapen mener vi X-trail er helt i klassetoppen på komfort.

Velutstyrt

Vil du ha automatgir er SE det billigste utstyrsnivået, og det er dette utstyrsnivået testbilen var kledd opp i. Bilen oppleves som velutstyrt, viktige ting som konstantfartsholder og automatisk klimaanlegg er på plass, og detaljer som kjøling i brusholderen og Bluetooth-tilkobling av telefon øker inntrykket av en velutstyrt bil. At man må opp et utstyrnivå eller kjøpe en pakke til 24.000 kroner med navigasjon og ryggekamera for å få muligheten til kjøpe tilleggsutstyr som xenonlys og takrails.

Tøffe konkurrenter er det eneste som kan hemme salget, men også mangelen på synlig fornyelse kan bli et problem. Konklusjon og konkurrenter finner du her.