Plass og komfort

Corolla preges av tradisjonelle løsninger og en konservativ design. Innvendig venter ingen store overraskelser.

At sedaner er mindre praktiske enn sine kombisøsken, er noe de fleste vet. Men dersom sedanen er tilsvarende større, kan ting forandre seg. Corolla er nemlig en god del rausere i de ytre dimensjonene enn Auris, hele 32 centimeter i lengden for å være nøyaktig.

Dermed blir plassforholdene relativt gode i nye Corolla, men fleksibiliteten hemmes noe av firedørsløsningen.

Stort bagasjerom

Det er først og fremst lasteavdelingen som har fått nye godt av de ekstra centimeterne. Bagasjerommet er nemlig svært sjenerøst, hele 450 liter kan lastes inn gjennom det den noe trange luken. Det er nesten 100 liter mer enn i Auris.

Vis mer


Et slikt scenario er imidlertid ikke spesielt uvanlig. Konkurrenten Jetta kan varte opp med hele 527 liter, altså hva vi er vant med fra øvre mellomklasse.

Nedfellbare bakseterygger

Når vi skrev at fleksibiliteten bærer preg av karosserivalget, er ikke det egentlig kritikk av Corolla. Japaneren har mulighet til å legge ned bakseteryggene slik at man kan ha gjenstander helt frem til forsetene. Riktignok blir ikke lasteflaten helt jevn og luken fra bagasjerommet begrenser lasteobjektenes størrelse, men det er innvendinger som er vanlige i denne klassen.

Fint å sitte bak

Dersom du heller ønsker å bruke baksetene til å frakte passasjerer, er det noe nye Corolla klarer veldig bra. Plassforholdene er gode og sittekomforten absolutt godkjent. Bare litt beskjeden takhøyde helt bak ved hodestøttene trekker noe ned. Men dette blir ikke noe tema før baksetepassasjeren passerer 1,85 meter over egne fotsåler. Et flatt gulv sørger for god benplass til alle tre passasjerer.

Greit foran

Vis mer
Vis mer
Vis mer


I forsetene sitter man også godt, men enkelte vil nok kunne ønske seg litt mer beinplass, eventuelt muligheten til å kjøre spesielt passasjerseter litt lenger bak. Midtarmlenet er behagelig og kan kjøres tiltrekkelig langt fram.

Kjent og ukjent

For øvrig kjenner vi naturligvis igjen mange detaljer fra Auris, men dashbord og midtkonsoll har fått en helt annen og langt mindre dristig design. Girspaken er gulvmontert og den særpregede ”broen” hvor girvelgerene sitter i Auris er byttet ut i en tradisjonell loddrett konsoll.

Kvalitetsinntrykk

Auris har fått mye kritikk for materialkvalitet i interiøret og her er faktisk Corolla noe bedre. Dashbordet har fått polstret plast, men midtkonsollen har fortsatt en billig plastkvalitet. Finishen er imidlertid ganske fin rent visuelt, og i det store og det hele ser Corolla-interiøret ganske bra ut. Det er når man klemmer og tar på at man merker besparingene som japanerne har gjort.

Enkel betjening

For øvrig er betjeningen av bilens kontrollorganer, navigasjon (23.400 kroner) og stereoanlegg enkel og logisk. Instrumentpanelet er relativt dypt og utrustet med de samme småsportslige klokkene som Auris. Med hellyset på, blir belysningen i disse praktisk dempet og kartet på navigasjonsanlegget får en mørkere bakgrunnsfarge.

Litt for mye støy

Når det gjelder komfort har Corolla sin største begrensning i et litt for høyt lydnivå. Det gjelder både motor, dekkstøy og vindbrus. Spesielt dekkene burde vært mindre hørbare inne i kupeen med tanke på at en sedan er bedre skjermet for den slags støy.

Fjæringskomforten er imidlertid relativt god, både der hvor veien er av dårlig og høy kvalitet.

Corolla er altså langt fra noen direkte upraktisk bil. Vi sammenligner priser og ser på hvorvidt Corolla er et godt kjøp i konklusjon og konkurrenter.