Plass og komfort

Jeep Patriot 2.0 CRD Limited har god bakseteplass og mye utstyr. Men bilen virker lite påkostet, noe som resulterer i lav kvalitetsfølelse.

Folke-SUV-klassen ligger i utgangspunktet langt bak mellomklassen når det kommer til opplevd kvalitet. Blant annet er polstret dashbordplast en sjeldenhet i folke-SUVene, mens det er en selvfølge i mellomklasse-biler.

Men selv om listen altså ligger lavt, oppleves Patriot som en av de billigste og minst påkostede aktørene i sin klasse. For eksempel oppleves koreanere som Kia Sportage og Chevrolet Captiva som langt mer eksklusive og gjennomarbeidede enn dagens amerikanske testkandidat.

Hastverksarbeid

For selv om Patriot Limited er utrustet med godsaker som skinnseter og navigasjon på stor farveskjerm, så fremstår kupeen som gammeldags og billig. All plast er hard, overganger mellom ulike materialer og flater er lite elegant og det hele minner rett og slett om hastverksarbeid.

Vis mer
Vis mer


Ta for eksempel de usedvanlig simple dørhåndtakene. Den simple ledningen som er trukket ned til bakspeilet. Eller de fullt synlige boltene som fester forsetenes til gulvet i baksetepassasjerenes fotbrønner.

Voldsom innkapsling

Ingen av de fire dashbord-luftdysene kan stenges - og de er tunge å justere. To separate leselys er riktignok på plass, men lyskjeglene treffer langt fremme på dashbordet. Innkapslingen av styresnekken er så stor og omfattende at den blir et problem både for den som ønsker å sitte nært rattet og for den som ønsker å sitte høyt. Rattet kan ikke justeres i dybden, men det er så mye slark i innfestingen at vi i første omgang faktisk trodde at dybdejustering var på plass.

Klønete betjening

Digitaldisplayet inne i fartsmåleren viser både himmelretning, utetemperatur og radiokanal, noe som er bra. Men når man ønsker å se en av kjørecomputerfunkjonene - hvor løpende forbruk og snitthastighet merkelig nok glimrer med sitt fravær, så forsvinner nevnte informasjon. Kjørecomputeren betjenes forøvrig via en håpløs knapp inne ved instrumentene og vi opplevde ved mange anledninger sjenerende refleks i instrumentglasset.

Kun førervinduet har ett-trykk-funksjon, og det kun på nedoverveien. Alle de andre vindusknappene må holdes inne helt til vinduene er åpnet eller lukket. Førervindu-knappen er forøvrig den eneste som har belysning. De andre knappene i dørarmlenet, inkludert speiljusterings- og sentrallåsknappene, er usynlige på kvelds- og natterstid.

Forvansker innstigning

Vis mer


Baksetepassasjerene har belysning i taket, men må be føreren om å slå den på. Dørlommene i bakdørene bygger så mye i bredden at de forvansker inn- og utstigning og innfestingen av det midtre setebeltet er plassert i høyre D-stolpe, noe som gjør det svært vanskelig å få nå fra baksetet. De to store koppholderne i bakkant av midtkonsollen er dype og fine, men stjeler fotplass og er til hinder for sideveis forflytning i baksetet.

Teit "Enter-bryter"

Navigasjonen har en fin dreiebryter som både kan dreies, vippes i alle retninger og trykkes inn. Når man trykker den inn skjer det imidlertid ingenting. I stedet må man trykke på en egen Enter-bryter som er plassert under den fine dreiebryteren. Vi var heller ikke i stand til å finne noen "City centre"-funksjon i navigasjonen.

Der A-stolpe-foringen treffer taket åpenbares en uvanlig stor sprekk - og lokket til sminkespeilene, som forøvrig mangler belysning, var allerede etter 700 mil fulle av statisk, mørkt støv. Vi har allerede nevnt at frontlyktene kun har en reflektor. I tillegg mangler lyktespylere. Bensinlokket må låses opp med tenningsnøkkelen og føreren må nøye seg med en manuelt klimaanlegg. Når alt dette kombineres med den allerede omtalte dekk- og vindstøyen, samt vibrasjonene i setene, kom ikke akkurat kjøpelysten stormende.

God plass

Vis mer


Likevel - alt er ikke like håpløst. Selv om Patriot ikke er mer enn 442 centimeter lang, oppleves den som en relativt romslig bil. Dette gjelder ikke minst bakseteavdelingen, som både kjennetegnes ved god benplass og takhøyde. I tillegg er det sjeldent vi er borti biler som kan skilte med så god fotplass under forsetene.

Sitteputen er riktignok usedvanlig kort, men dette er ikke så farlig fordi baksetepassasjerene sitter høyt og dermed får en relativt skarp knevinkel. Bakseteryggen kan justeres og selv om vi ikke er villige til å definere bakre stilling som "soveposisjon", skaper justeringsmuligheten flere fordeler, deriblant en mer avslappet sitteposisjon, potensial for enda bedre takhøyde og mulighet til å "låse" barneseter skikkelig fast. Vinduskarmhøyden kunne gjerne vært lavere, men er ikke blant de verste vi har vært borti. Og forseteryggene er trukket i plast, noe som letter renholdet.

Velgungerende koppholdere

Vis mer


Forsetepassasjerene kan glede seg over god takhøyde, brukbar sidestøtte for både lår og rygg og regulerbar korsryggstøtte. Det skinntrukkede rattet, som har fire eker, er godt å holde i og på baksiden finner man seks velfungerende knapper for betjening av stereoanlegget. I midtkonsollen finner vi to dype og gode koppholdere og i midtarmlenet en oppfellbar mobiltelefonholder.

Midtarmlenet er lavt, men det er der, og dørarmlenet fungerer fint. Solskjermene har widescreen sminkespeil og når solskjermene vippes over til sidevinduet, kan de reguleres sideveis. Og kupeen er utrustet med et ganske rikt utvalg av oppbevaringsrom, inkludert et stort rom foran passasjeren.

Stor innlastingsåpning

Vis mer


Lasterommet er 84,5 centimeter dypt, og dermed litt dypere enn snittet i klassen. Bredden, 99,0 centimeter, er på det jevne. Innlastingsåpningen er stor og lettbrukt, men høye personer vil irritere seg over at bakluken åpner seg for lavt. Bakluke-innmaten er nemlig svært omfattende, noe som i sin tur skyldes de spesielle bakhøyttalerne. Disse kan vippes ned slik at man om ønskelig kan spille musikk for omgivelsene. I denne sammenheng kan det også nevnes at man finner en oppladbar lommelykt i lasteromstaket. Smart.

Gummiert gulv

Som de fleste andre folke-SUVer, har også Patriot høy innlasting. Men fordi ingen kant er til hinder, er lasterommet likevel lettbrukt. Under teppet som befant seg i vårt eksemplar, finner man et røft og gummiert lasteromsgulv, noe som er med på å forhindre at gjenstander glir frem og tilbake under kjøring. Dessverre har ikke Jeep tenkt på at bakseteryggene burde være i et lignende materiale. Bakseteryggene er i stedet trukket i stoff - noe som vanskeliggjør renhold.

Flatt lasteromsgulv

Vis mer


Til gjengjeld er det svært lett å felle ned bakseteryggen, som er delt 40/60. Alt man trenger å gjøre er å trekke i en snor og legge bakseteryggene ned. Resultatet er et flatt lasteromsgulv.

Takbelysning, fire enkle festekroker og fullstørrelse reservehjul er på plass. Men handleposekroker er mangelvare og bagasjeromsskjuleren er montert svært lavt. Vi nevner også at lukking av bakluken ved hjelp av det innvendige lukkehåndtaket på høyre side krever mye makt. Vi måtte som regel hjelpe til med et ekstra dytt på utsiden, noe som gir møkkete fingre.

Mye utstyr i Limited-utgaven

Vis mer


Vi har allerede nevnt at Jeep Patriot mangler elektronisk styring av klimaanlegget. Vi har også nevnt at grunnutgaven - Sport - mangler setevarme. Regnsensor er også manglevare, uansett utstyrsnivå. Både Sport- og Limited-utgavene kan imidlertid skilte med antiskrens (ESP), seks kollisjonsputer, integrert stereoanlegg, manuelt klimaanlegg, alarm, kjørecomputer, elektrisk regulerbare og oppvarmede sidespeil og 17-toms alufelger.

Limited-utgaven leveres i tillegg med skinnseter, navigasjon på stor fargeskjerm, elektrisk soltak, Boston Premium Audio med CD-skifter, subwoofer og rattbetjening, fartsholder, automatisk nedblendbart bakspeil, skinntrukket ratt, dekktrykksensor, justerbar korsryggstøtte, tåkelykter - og setevarme.

Dermed snakker vi om en velutstyrt bil. Men er den - når alt kommer til alt - verdt 380.000 kroner? Les vår konklusjon her.