Plass og komfort

Lite lasteplan og romslig kupé, det er mulig det er akkurat det kundene vil ha.

For en romslig kupé gjør at den lasteromsdelen av bilen som kan låses øker, og med dyrt verktøy eller kostbart sportsutstyr er det en fordel. Lengden på planen er ikke mer enn 128 centimeter, men relativt høye sidevegger og bakluke gjør at volumet er bra. Høyden på bakluken gir en flate på 180 centimeter med luken nede. 113 centimeter mellom hjulhusene er heller ikke så verst, og maksimalbredden på 160 centimeter som er betydelig bedre enn et par av konkurrentene.

Nesten sport

Vis mer
Vis mer


Setene i Actyon Sports er det som lever mest opp til navnet, man blir holdt godt på plass med kraftig sidestøtte. Plassen er noe begrenset, og lange personer må prøvesitte for å sjekke om knær går klar av dashbordet. Det velkjente pickup-problemet med høyreben som kommer i kontakt med en dirrende lavgirspak er ikke-eksisterende.

Rattet kan bare justeres i høyden, men vi fant en akseptabel sittestilling uten særlige problemer. Man sitter med mer vinkel i knærne enn hos konkurrentene, noe vi oppfatter som en fordel og noe som gir mer SUV-følelse, men vi vet også at mange foretrekker den tradisjonelle pickup-sittestillingen med lav setehøyde.

God på langkjøring

Støynivået alene gir Actyon Sports klare fortrinn over flere av konkurrenten ved langkjøring, den eneste lyden som er plager litt ved motorveihastighet er turbulens fra lasteplanet. Mer plagsomt er vibrasjoner som oppstår ved små ujevnheter, noe vi tror også kan skyldes 18-tommerne. Disse er nok også skyld i at potensialet for effektiv filtrering av vaskebrett på grusvei ved hjelp av mer avansert hjuloppheng ikke utnyttes.

Ellers er komforten preget av at det tross alt er en bil bygget på en solid ramme, noe som av og til gir seg utslag i risting.

Moderne

Interiøret er klart mer personbil enn pickup, og selv om risting fremprovoserer litt knirkelyder her og der er kvalitetsinntrykket ok. SsangYong har vært gjerrige med koppholderne, kun en kopp har sikker plass, og dørlommene er det så vidt du får presset mandagsutgaven av VG nedi.

På første forsøk går SsangYong rett i nærkamp med de etablerte, mer om hvordan Actyon Sports forholder seg til konkurrentene finner du her.