Plass og komfort

Stor kompakt? Kompakt mellomklasse? Golf stasjonsvogn har god plass. Og bra komfort.

At vi har med en Golf å gjøre hersker det ingen tvil om fra det øyeblikket vi setter oss bak rattet. Her er ergonomien ypperlig; førermiljøet er ryddig og oversiktlig. Sittestillingen kan justeres til det nærmest perfekte og materialvalg og opplevd kvalitet er fortsatt en referanse i kategorien.

Traust interiør

Men spennende er det ikke. Tvert imot - det er traust og på grensen til trist etter vår mening. For vår del hadde vi gjerne sett et islett av noe friskere i fargevalg og formgivning, men det er selvfølgelig et spørsmål om smak og behag, og mange VW-kunder setter nok pris på at interiøret er akkurat slik det er. Og at det inngir tillit er det ingen tvil om.

OK kupéplass

Vis mer
Vis mer


Vår testbil i sporty utførelse hadde bekvemme forseter med rimelig god sidestøtte og regulerbar korsryggstøtte selv om betegnelsen sportsseter er litt på grensen. Som på Golf kombikupé er det god plass i baksetet - to voksne eller tre barn kan ta plass. La oss si det slik: Det er bra for kompaktklassen, men for en bil som faktisk er 456 centimeter lang og dermed "formelt sett" tilhører nedre del av mellomklassen er ikke bakseteplassen bedre enn man bør kunne forlange. Vår testbil var utstyrt med det todelte panoramataket, og da blir det begrenset med takhøye for lange personer, men de under 1,90 - altså det store flertall - får plass nok.

Masse bagasjeplass

Bagasjerommet i Golf stasjonsvogn er gedigent. Det offisielle tallet er 560 liter (brutto) med baksetene i bruk, og 505 liter med variabelt bagasjeromsgulv - det vil si oppbevaringsrom under det avtagbare gulvet. Dette er spesielt oppsiktsvekkende tatt i betraktning at bilen har et reservehjul i full størrelse under lastegulvet. Med setene nedfelt er det oppgitte tallet 1.550 liter lastevolum, og uansett opplevde vi bagasjeplassen som meget god; den overgår plassen i mellomklassebiler i premiumsegmentet (som Audi A4 stasjonsvogn) og til og med forrige generasjon Passat.

Opplysningstiden

Panoramataket er forresten et kapittel for seg - det er lenge siden det kom i Peugeot 307 SW, denne typen glasstakløsning begynner virkelig å bre om seg, og i Golf stasjonsvogn med sine klassiske proporsjoner - og dermed relativt sett litt innestengte interiør - passer det meget godt. Prisen er 11.250 kroner (introduksjonstilbud 8.900 kr på testbil). Glasstaket er todelt og den fremre delen kan åpnes elektrisk. lys- og romslighetsfølelsen i kupéen blir kraftig forbedret. Et elektrisk fremtrekkbart gardin kan trekkes for hvis det skulle bli for mye av det gode.

Komfort - med forbehold

Vis mer

VW Golf har et gjennomarbeidet komfortnivå og dette gjelder naturligvis også stasjonsvognen. Vi vil anta at standardversjonene har en helt utmerket kjørekomfort, for demping og hjuloppheng gjorde i så måte en meget god jobb i testbilen. Vårt forbehold har med kombinasjonen sportsunderstell og lavprofildekk å gjøre. Denne kombinasjonen avstedkom noe rullestøy på grov asfalt samt merkbare støt over korte ujevnheter.
At det ikke var verre ser vi på som et godt skussmål for standard-hjulopphenget; i det store og hele opplevde vi også testbilen som en komfortabel bil.

Sono - ma non troppo

Vi nevnte noe rullestøy; også motoren er hørbar under akselerasjon så spesielt stille kan ikke bilen sies å være. Tatt i betraktning det nevnte hjulutstyret og den relativt ukultiverte motoren (se forrige kapitelet), er allikevel lydnivået - spesielt tatt i betraktning at det dreier seg om en stasjonsvogn med stort lastevolum - moderat.

Totalt sett er altså Golf stasjonsvogn, om den ikke bringer noe epokegjørende nytt (men det er da heller ikke dens rolle), en bil som både byr på gode plassforhold og som det er behagelig å reise i.

Konkurrentsammenligning og konklusjon finner du her.