Plass og komfort

En pent interiør ødelegges av et dårlig kvalitetsinntrykk. Plassforholdene er under de fleste kritikker.

Er du rundt 1.75 høy og uten behov for bagasjeplass og muligheten til å ha med deg en storvokst passasjer, ja, da er dette en fin bil for deg. For de litt større er det bare å se seg om etter et annet alternativ. Er du noe særlig over 1.90 får du trolig rett og slett ikke plass. Takhøyden er for lav, benplassen for begrenset, sitteplassen for smal og rattet kan ikke heves nok.

At plassforholdene i kupeen er så begrensede, er svært overraskende. GT er med sine 410 centimeter nemlig ikke så liten. Mazda MX-5 er for eksempel drøyt ti centimeter kortere, men har likevel plass nok for de aller, aller fleste i førerstolen.

Individuelt

Vis mer


Sittestilling og krav til plassforhold er et ganske individuelt tema og det er vanskelig å sette noen eksakt grense på hvor stor føreren og passasjeren kan være. Vårt råd er rett og slett å prøvesitte bilen dersom du er i markedet for denne typen doninger.

Cockpit

De litt mindre blant oss sitter imidlertid svært godt med fine seter og en skikkelig intim cockpit-følelse. Høyrearmen hviler du oppå den kraftige kardangtunnelen hvor både håndbrekk og girkasse sitter høyt montert. Her er det faktisk ikke mulig å skli ut selv om setene ikke skulle klare å holde deg på plass i de krappeste svingene, hvilket er noe de stort sett gjør.

Bruk smal toalettmappe

Bagasjeplassen er også svært begrenset. Med taket nedfelt har du akkurat nok plass til å presse ned toalettmappen (hvis du har en smal en) og et Donald-blad, ikke mer. Med taket på plass, har du mulighet til å bringe med deg en god del mer, spesielt hvis du flatpakker.

Manuelt stofftak

Vis mer
Vis mer


Apropos tak, dette er faktisk manuelt og uten en eneste elektro-motor. For å ta taket av må du først åpne hanskerommet og trykke på åpningsknappen til bagasjerommet for deretter å vente på at de bakre festemekanismene løsner med et brak. Før du hopper ut av bilen, må du åpne sveiven som sitter foran sladrespeilet slik at taket løsner. Deretter kan du, dytte taket bakover og presse det ned i bagsjerommet før du slamrer igjen lokket så hardt du overhodet klarer. Det trengs nemlig, i alle fall på vårt testeksemplar.

For å få på taket igjen, må du reversere prosessen med enkelte tillegg som å passe på at begge dørene er åpne slik at taket går inn i spor og til slutt må du stramme bakdelen av taket ved å putte to bolter ned i sine respektive åpninger på bagasjelokket. Ganske komplisert og tidkrevende med andre ord, spesielt tatt i betraktning at bilen koster 650.000 kroner. Betaler man så mye penger for en bil, forventer de fleste at taket faktisk ordner seg selv.

Billig interiør

Spart inn har man også gjort på materialsiden i interiøret. Plasten er billig og hard og finishen skrall. Et eksempel er dekselet som dekker drivverkstunnelen som faktisk kan løftes drøyt 5 centimeter i den ene enden. Følelsen i hendler og knapper er tilsvarende. Men designen er sportslig og frisk. Instrumentklokkene er dype og lettleste.

Nei, Opel GT er verken praktisk eller særlig raffinert. Kan den da stå seg mot konkurrentene?