Plass og komfort

Cayenne kjennetegnes ved en svært høy kvalitetsopplevelse. Svak plassutnyttelse og manglende fleksibilitet trekker ned.

Cayenne-ansiktsløftingen dreier seg først og fremst om nye motorer, aktive stabilisatorstag og ny front. Innvendig har det skjedd lite og vi farer derfor med harelabb over dette temaet i dag. Vi understreker imidlertid at Cayenne-interiøret fortsatt fremstår som gjennomarbeidet, lekkert og stilfullt.

Svakt utstyrsnivå

Med tanke på bilens pris er imidlertid utstyrsnivået lavt, i hvert fall for de to "rimeligste" utgavenes vedkommende. Cayenne (1.120.000 kr) og Cayenne S (1.450.000 kr) mangler for eksempel både fartsholder, parkeringssensorer, innstegsbelysning og xenonlykter. Ja, grunnutgaven Cayenne mangler til og med elektronisk styring av klimaanlegget og må nøye seg med 17-toms felger.

Grunnutgaven

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Det som imidlertid er på plass fra starten av er antiskrens (ESP, PSM på Porsche-språk), seks kollisjonsputer, lyktespylere, pyrotekniske beltestrammere på fire av de fem sitteplassene, kraftbegrensere i forsetene og dødvinkelsone i venstre sidespeil. Også integrert radio med 12 høyttalere og elektrisk regulerbare skinnseter er på plass. Det samme er regnsensor, alarm, elektrisk innfelling av sidespeilene, rikholdig interiørbelysning og tåkelykter.

Cayenne S

Cayenne S leveres i tillegg med elektronisk klimaanlegg med to soner, skinntrukket midtarmlene og dashbordkonsoll samt 18-toms alufelger. Med tanke på at bilen koster nesten 1,5 millioner kroner kunne imidlertid utstyrslisten gjerne vært lengre.

Cayenne Turbo

Cayenne Turbo (2.120.000 kr, som koster ganske nøyaktig én million mer enn Cayenne, er imidlertid langt bedre utrustet. Blant godbitene er luftfjæring, DVD-basert navigasjon og svingbare bixenonlykter som støttes av H7-fjernlys og statiske sidelykter. I tillegg kommer automatgir, Bose stereoalegg med 14 høyttalere (inkl. subwoofer og senterhøyttaler), fullskinn-interiør og alcantara-trukket tak.

Cayenne Turbo har også minnefunksjon for de elektriske setene, elektrisk regulerbart og oppvarmet ratt, elektrisk regulerbar beltehøyde i forsetene og muligheten for manuell høydejustering av beltehøyden i baksetene. Videre leveres bilen med elektrisk oppvarmede bakseter, parkeringssensorer både foran og bak, fartsholder, innstegsbelysning og metallic lakk.

Det forhindret imidlertid ikke den norske Porsche-importøren i å utruste vårt testeksemplar med ekstrautstyr for 282.000 kroner, deriblant PDCC, panorama-soltak, nøkkelfri adgang og start, elektrisk betjent bakluke, kompass og 21-toms felger.

Svak bakseteplass

Grunnet det stilfulle og gjennomarbeidede interiøret er det lett å trives i Cayenne. De store forsetene gir både god lår- og sidestøtte og den 193 centimeter brede bilen gir god plassfølelse i forsetene.

Men som familiebil imponerer Cayenne ikke. For det første er bakdøråpningene relativt trange og bakseteplassen overraskende svak. Benplassen er betydelig dårligere enn i biler det er naturlig å sammenligne den med - ja selv biler som BMW X3 og Mitsubishi Outlander kan skilte med bedre benplass enn Cayenne. Vi merket oss også at Cayenne tilbyr baksetepassasjerene begrenset fotplass under forsetene. I tillegg kommer beskjeden takhøyde, selv om det skal understrekes at vårt testeksemplar var utrustet med panorama-soltak, noe som nok går på bekostning av takhøyden. Fordi baksetene er tilpasset to personer, vil en eventuell tredjeperson lide under enda svakere benplass og takhøyde.

Lite fleksibel

Også når det kommer til fleksibilitet har Porsche gjort en dårlig jobb. Blant annet er baksetene helt statiske, noe som betyr at de ikke kan justeres i lengden. Heller ikke seteryggvinkelen kan justeres. Hvis de 40/60-delte seteryggene skal legges ned, må sitteputen først vippes frem og deretter hodestøttene tas av. Tungvint. I tillegg er enheten for bagasjeromsskjuler og sikkerhetsnett festet i 60-prosentdelen, noe som betyr at det ikke er mulig å legge denne ned uten samtidig å felle ned 40-prosentdelen.

Grunt og lavt

Heller ikke lasterommet er noe å rope hurra for. Blant annet er det kun 95 centimeter dypt. De fleste konkurrentene kan skilte med mellom 110 og 120 centimeter, og mange av dem frister i tillegg med lengdejusterbare bakseter, noe som gir potensial for enda større lasteromsdybde. Fordi Cayenne har en ganske skrå bakrute, blir også lasteromshøyden svært begrenset.

Lettbrukt

Bredden - 116 centimeter - er imidlertid god. Og rette sidevegger og fravær av innlastingskant sørger for at rommet blir lettbrukt. Når vi først er i det positive hjørnet nevner vi også at lasteromsgulvet blir flatt når bakseteryggene legges ned og at baksetepassasjerene kan glede seg over lange sitteputer, moderat vinduskarmhøyde, koppholdere, nedfellbart midtarmlene, setevarme og hele fire luftdyser.

Cayenne-interiøret preges altså av eleganse - men også dårlig plassutnyttelse og manglende fleksibilitet. Er Cayenne et godt kjøp? Les vår konklusjon her.