Plass og komfort

Som søsknene V70 og S80 kan også XC70 skilte med et lekkert og gjennomarbeidet interiør. Bakseteplassen er imidlertid skuffende svak.

Volvo har - velfortjent - klart å skaffe seg en solid image når det kommer til sikkerhet. Med XC70 beviser Volvo at sikkerhet fortsatt står høyt på agendaen.

For eksempel er XC70 i likhet med sin forgjenger utrustet med helt spesielle hodestøtter i baksetene. Når bakseteryggene legges ned tas ikke hodestøttene av - i stedet vippes de frem. Dermed er det umulig å sette seg i baksetene uten å vippe dem opp igjen. Også de fremre hodestøttene er spesielle. For det første er de ikke justerbare - noe som eliminerer risikoen for feiljustering. For det andre er de fremovervinklede - noe som medvirker til å motvirke nakkeslengskader. Samme prinsipp gjelder for setebeltene, som ikke kan justeres manuelt. I stedet har Volvo laget et slissesystem som automatisk sørger for at beltet blir liggende riktig over skulderen.

Stålgitter og vannavstøtende sideruter

Vis mer
Vis mer


XC70 er også en av svært få biler som bruker stålgitter i stedet for sikkerhetsnett for å skape et skille mellom kupé og lasterom. Stålgitteret er standardutstyr. Volvo tilbyr også elektrisk aktivert barnesikring i bakdørene (ekstra, 1.200 kr), vannavstøtende sideruter (ekstra, del av pakke) og har utrustet bilen med store, gode sidespeil - begge med dødvinkelsoner. Lyktespylere og automatisk aktivert nødblink ved bråbrems er også på plass og forsetepassasjeren har en separat sentrallås-knapp. Og på fjernkontrollen finner man en egen knapp for aktivering av bilens alarm - noe som vil påkalle oppmerksomhet fra omgivelsene.

Herlige forseter

Volvo har også lagt stor vekt på ergonomiske og praktiske løsninger, fordi disse gir en uthvilt og konsentrert fører - noe som i neste omgang betyr økt sikkerhet. De usedvanlig gode forsetene, som gir svært god lårstøtte er ett element - de ryddige og presise instrumentene et annet. Tydelige, store og lett identifiserbare knapper bidrar også, i likhet med ustrakt bruk av dreiebrytere.

Volvo er også blant dem som har valgt å kun satse på hele grader i klimaanlegget. Begrunnelsen er selvsagt at innstillingen går raskere og at de fleste av oss ikke merker forskjell på 21,0 og 21,5 grader uansett. Også det faktum at rattet har raus dybdejustering bidrar til god ergonomi, i likhet med den smarte joysticken for sidespeiljustering.

Separat navigasjon

I motsetning til de tyske premiumprodusentene har Volvo også bestemt seg for å skille ut navigasjon som et eget verktøy. Mens konkurrentene har integrert navigasjonen i store og omfattende menysystemer (Command, iDrive, MMI) står Volvos navigasjon på egne ben. Betjeningen foregår med usedvanlig lettbrukte knapper bak rattet - og når man ikke trenger hjelp av navigasjonen, kan man senke skjermen ned i dashbordet.

P-billettholder og regnsensor-knapp

Vis mer


Videre sørger dype og gode koppholdere i midtkonsollen for at brusflasken ikke velter og p-billett-holderen ved frontruten sørger for at papirlapper ikke flyr rundt i kupeen når man bestemmer seg for å åpne vinduene. En egen knapp aktiverer regnsensoren og føreren kan om ønskelig i stedet velge å bruke klassisk intervall-visking. For sikkerhets skyld viser et eget symbol i instrumentene at regnsensoren er aktivert.

Nøyaktig avstandsangivelse

Vi satt også pris på jakkeknaggene på siden av de fremre hodestøttene, de små lommene i fremkant av sitteputene, de 10 radioforvalg-knappene, "person-knappene" som utgjør luftstrøm-styringen og den enkle nedfellingen av bakseteryggene. De integrerte barneputene (ekstra, 1.800 kr), som har to ulike høydeinnstillinger, er geniale og ryggekameraet (ekstra, 13.685) har avstandsangivelse i meter. Og via fjernkontrollen kan eieren aktivere bilens lys uten at bilen samtidig låses opp. Slike elementer er blant årsakene til at Volvo i våre øyne fremstår som en av verdens ledende bilprodusenter.

Premium

Vis mer


Samtidig er det tydelig at Volvo med XC70, som med V70 og S80, har ambisjoner om å bli et enda tydeligere premium-merke. Det flerfargede interiøret fremstår som stilrent og gjennomarbeidet og alle overflater har fin finish. Som S80 og V70 har XC70 fått en like lekker dashbordkonsoll som småsøsknene S40 og V50, noe som bidrar til å skape et moderne og tidsriktig uttrykk. Fjerningen av håndbrekket gir en ren og ryddig midtkonsoll mens imponerende støyisolering, separate leselys og belyste sminkespeil bidrar til å skape en ekte premiumopplevelse.

Ikke perfekt

Men helt uten forbedringspotensial er XC70 ikke - i hvert fall ikke når målet er å leke med "de tre tyske". For eksempel fant vi verken nedfellbart midtarmlene, koppholdere eller sidekollisjonsputer i bakseteavdelingen. Instrumentene viser ikke dato, drivstofflokket må åpnes med en egen knapp og blindsonevarsleren (BLIS, ekstra, 5.700 kr) gir stadig falske alarmer.

Vis mer


Fra et ergonomisynspunkt lot vi oss også overraske over at kjørecomputeren fortsatt betjenes via en ring på lyshendelen, noe som ikke er spesielt praktisk. Vi lurer også på hvorfor Volvo har valgt å plassere turtelleren - og ikke fartsmåleren - til høyre. Oppbevarings-trauene under bagasjeromsgulvet burde vært i plast, ikke nålefilt. Og forsetene produserer som nevnt altfor svak sidestøtte.

For å virkelig gå i detalj kan vi også nevne at kjørecomputeren betjenes fra venstre hendel, mens informasjonen vises i høyre digitaldisplay (inni turtelleren). De to tripptellerne derimot, vises i venstre digitaldisplay, men nullstilles med en knapp plassert til høyre i instrumenthuset.

Svak benplass bak

Vis mer


Vår mest alvorlige innvendig mot XC70 er imidlertid den svake bakseteplassen. Med tanke på at bilen har vokst med over ti lengdecentimeter, lot vi oss overraske over at benplassen er så svak som det den faktisk er. Utsparringene i forseteryggene er til liten hjelp for voksne og bilen mangler flere centimeter benplass sammenlignet med de store tyske stasjonsvognene. Ja, våre målinger tilsier at biler som Toyota Auris og Volkswagen Golf byr på bedre benplass enn nye XC70. Takhøyden er godkjent, men også her vil høye personer trives bedre i tyske stasjonsvogner.

Stort bagasjerom

Bagasjerommet har vi imidlertid lite å utsette på. 110,0 lengdecentimeter er brukbart og 113,5 breddecentimeter er bra.

Vis mer


Minst like positivt er det at det går så raskt å øke lastekapasiteten. Alt man trenger å gjøre er å bevege en hendel. Da vippes hodestøtten automatisk frem og seteryggen kan legges ned. Resultatet er et flatt lasteromsgulv. Seteryggen er forøvrig delt i forholdet 40/20/40, noe som gir stor fleksibilitet.

Eksklusive festesystemer

Bakluken åpner seg forøvrig svært høyt og innlastingsåpningen er stor og ukomplisert. Innvendig lukkehåndtak er plassert på høyre side. Aluminiums-skinner er på plass både i gulvet og på de rette sideveggene. Vi rakk ikke å teste disse spesielle festesystemene skikkelig, men antar at de fungerer langt bedre enn klassiske festekroker.

Under lasteromsgulvet, som åpnes ved hjelp av en gassdemper, finner man en rekke oppbevaringsrom. Disse hadde imidlertid som nevnt vært enda mer praktiske om de var laget i plast. I kjelleretasjen finner man verktøy, slepekrok og nødhjul.

Kinetic, Momentum og Summum

Vis mer


Volvo XC70 er tilgjengelig i tre ustyrsnivåer - Kinetic, Momentum og Summum. Grunnversjonen Kinetic leveres med antiskrens (ESP, DSTC på Volvo-språk), 6 kollisjonsputer, elektronisk klimaanlegg, rattbetjent radio, kjørecomputer, fartsholder samt ratt og girspakkule trukket i skinn. Blant standardutstyret finner vi også oppvarmede bakseter og de omtalte skinnesystemene i lasterommet. Belyste sminkespeil, treblink-funksjon, tilleggsvarmer og 16-toms alufelger er også på plass.

Momentum: + 15.000 kr

Ved å legge ytterligere 15.000 kroner i potten kommer man opp på utstyrsnivå Momentum. Momentum kommer i tillegg med bixenonlykter, ryggesensor, regnsensor, alarm og tåkelykter.

Summum: + 15.000 kr

Vis mer


Ytterligere 15.000 kroner opp - og man blir Summum-eier. Summum har skinnseter, elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon, elektrisk innfellbare sidespeil med innstegsbelysning, automatisk nedblendbart bakspeil og 17-toms alufelger.

Lang ekstrautstyrsliste

Den rikholdige ekstrautstyrslisten er minst like interessant, fordi den er et tydelig tegn på at Volvo arbeider hardt for å få full aksept som premium-merke. Vårt testeksemplar var satt opp med ekstrautstyr for rundt 225.000 kroner, deriblant radar avstandsholder, svingbare frontlykter, navigasjon, spesielt eksklusivt skinn, elektrisk bakuke, laminerte og vannavstøtende sideruter, elektronisk styrte støtdempere, fuktighetssensor, mobiltelefon, kompass, avansert stereoanlegg med subwoofer, timer for parkeringsvarmeren, parkeringssensorer foran og 18-toms alufelger.

Er Volvo XC70 et godt kjøp? Les vår konklusjon her.