Plass og komfort

I kupeen er plassforholdene relativt gode, men bagasjerommet kunne vært større. Komfortopplevelsen er litt blandet.

Det er litt vanskelig å plassere nye Impreza inn i de tradisjonelle bilklassene. Med sine 442 centimeter ligger den ganske nøyaktig midt i mellom kompaktklassen og mellomklassen. De fleste vil nok likevel plassere den i førstnevnte kategori, blant annet fordi Subaru har Legacy i mellomklassen, og sammenlignet med konkurrentene der, er plassforholdene i nye Impreza gode.

Romslig

I forsetene vil ingen ha problemer med å finne plass, og også i baksetet er det rommelig nok for de fleste. Nettopp bakseteplassen er noe som er betydelig forbedret siden forrige generasjon, mye takket være 9,5 ekstra centimeter mellom akslingene.

Helstøpte seter

Vis mer
Vis mer


Utformingen av setene er også god både foran og bak med nok støtte til alle vitale kroppsdeler. De helstøpte forseteryggene ser bra ut, men hindrer at baksetepassasjerene gjør det samme, altså ser bra ut. De stjeler det meste av sikten fremover.

Trangt bagasjerom

Plassen i bagasjerommet står imidlertid ikke i stil til hva vi finner i kupeen. 301 liter er omtrent det samme som for eksempel småbilen Skoda Fabia kan varte opp med. Hovedårsaken ligger i et for høyt bagasjeromsgulv. Dette kan nok tilskrives firehjulsdriften, men vi hadde likevel forventet noe mer.

Konservativ

For øvrig har interiøret fått seg et løft sammenlignet med forrige generasjon. Designen er relativt konservativ og instrumentene lettleste. Materialkvaliteten kunne definitivt vært bedre, men sett i forhold til mange av konkurrentene får den likevel godkjent. Dersom du søker premiumfølelse, ser du nok neppe på denne bilen uansett. Betjeningen er enkel og tradisjonell og byr ikke på noen store utfordringer.

God fjæringskomfort

Når det kommer til kjørekomfort overrasker Impreza med et harmonisk oppsett av fjærer og dempere. Selv om krengingen er ganske beskjeden og testbilen rullet på 17-tommere med dekk i 50-profil, er fjæringskomforten mer enn godkjent. Noe av hemmeligheten ligger nok også her i den rause akselavstanden og ikke minst det relativt avanserte bakhjulsopphenget.

Litt mye støy

Noe som trekker ned er lydnivået i kupeen. Både dekkene, fartsvinden og motoren er litt for hørbar for de reisende. De store sidespeilene bidrar nok noe til dette, men sørger på den andre siden for god oversikt, noe som også preger hele karosseriet. Impreza er rimelig enkel å ha med å gjøre når det skal lukeparkeres eller manøvreres i trange bygater.

Subaru Impreza har alltid vært en særpreget bil. I konklusjonskapittelet ser vi på hvilke konkurrenter den sjeldne fuglen har.