Plass og komfort

Litt bedre plass både foran og bak, men det er først og fremst bagasjerommet som har profittert av den økte lengden.

Både baksetepassasjerene og de to foran har fått et par centimeter ekstra benplass i SW-utgaven av 207. Baksetene er også hevet litt slik at sitteposisjonen blir noe mer oppreist. Alt i alt gjør dette at plassforholdene bak går fra litt dårlige til godkjent. To personer på 175 centimeter over egne fotsåler sitter greit bak hverandre. Til barn er det altså nok plass og det er nok kanskje først og fremst dem baksetet er beregnet på.

Glasstak

Da er det godt av vinduslinjen ikke er av de høyeste slik at også minstemann kan se ut. Og om han ikke kan se ut, kan han i alle fall se opp. Vår testbil var utstyrt med et digert glasstak som starter helt bak ved bakseteryggen og fortsetter frem til bjelken på toppen av frontruta.

Vindstøy

Vis mer
Vis mer


Like godt støyisolert er denne takløsningen riktignok ikke, og i kombinasjon med takbøyler blir vindbruset litt vel merkbart. Stofftrekket som kan dekke glasstaket hjelper imidlertid en god del på dette. For øvrig er støynivået helt gjennomsnittelig i klassen.

Bagasjerom

Vi nevnte at det er bagasjerommet som har vokst mest i nye SW. Mens en 207 kombi kan ta 288 liter i lasterommet, svelger SW unna 428 melkekartonger. Slår du ned baksetene, får du plass til drøyt tusen til. Gulvet blir da for øvrig helt flatt. Innlasting foregår enkelt og greit med lav terskel og stor åpning. Bagasjeromsnett som sperrer mellom lasterom og kupé er dessverre ekstrautstyr.

Delt bakluke

Et praktisk detalj er at bakruten kan åpnes separat fra selve luken. Kjekt når man bare skal hive inn en jakke eller en siste bærepose.

Førermiljø

I kupeen er det godt med oppbevaringsrom og betjeningen er stort sett grei. Kvalitetsfølelsen er god med et påkostet materialvalg. Her slår 207 de aller fleste i sin klasse og flere i klassen over. Rent subjektivt anser vi også interiørdesignen som smakfull og pen. Instrumentklokkene med hvit bakgrunn og kromkant er fine å hvile øynene på, men graderingen av fartsmåleren er ikke optimal for norske forhold.

Gode seter

Setene tilbyr bra med sidestøtte og sittestillingen er upåklagelig. Dette kompenserer noe for den stramme fjæringen, og samlet sett fremstår 207 SW som midt på treet hva komfort angår.

Sikkerhet

Vis mer


Sikkerhetsmessig burde 207 SW være et godt valg, i alle fall hvis du kjøper et utstyrsnivå høyere enn det laveste. Da er nemlig ikke ESP standard. Både 207 kombi og CC har fått fem stjerner og det er all grunn til å forvente at SW vil oppnå det samme resultatet i Euro Ncaps kollisjonstest. Seks kollisjonsputer er forøvrig standard.

Peugeot 207 er i utgangspunktet ikke blant de rommeligste småbilene på markedet. I SW-utgave blir ting litt bedre, men hva skjer når plassmesteren Skoda Fabia også kommer som stasjonsvogn? Vi tar en titt på konkurrentene i konklusjonskapittelet.