Plass og komfort

Bilen er romslig men mindre enn man skulle tro. Komfort- og lydnivå er bra men vi ville holdt oss til standard-felger.

Vi nevnte innledningsvis bilens økte dimensjoner. Mens forrige V70 lå midt på treet i mellomklassen er nykommeren, som vi sa innledningsvis, basert på storbilen S80. Dette til tross, man får ingen gedigen rommelighetsfølelse inne i V70. Derimot får man inntrykket av å bli godt tatt vare på og pent behandlet, og det er nok vel så viktig for de fleste Volvo-kunder. Solid og godt bygget er inntrykket, og om det da ikke er klasseledende kupébredde i albuehøyde får så være.

Ergonomi og stil

Vis mer
Vis mer

Trang er imidlertid bilen ikke, og i forsetene er plassforholdene riktig gode. Når så førermiljø, instrumentering og generell layout er bortimot gjennomført ergonomisk og brukervennlig på ekte Volvo-manér har bilen ingenting å skamme seg over i forhold til sine tyske premium-konkurrenter.
Volvo har greid å finne sin egen stil, moderne, oversiktlig og kjølig og nøkternt stilfullt - slik man gjerne oppfatter det skandinaviske ute i verden. Typisk Volvo er det også at forsetene er aldeles ypperlige; her kan alle finne seg til rette med god lårstøtte og de innstillingsmuligheter som trengs. I testbilen var disse attpå til trukket i såkalt softbeige og ventilert skinn som ytterligere øker sjansene for å komme frisk og uthvilt til bestemmelsstedet.

Begrenset bak

Tatt i betraktning at V70 deler plattform med nye Ford Mondeo er det overraskende at det ikke er bedre plassforhold i baksetet. Volvo har valgt å pakke annerledes, men her hadde det gjort seg med en liten innsats, særlig med tanke på foreldre som må montere bakovervendte barneseter. Ellers kan man som tilvalg få integrerte barneseter bak - i praksis to individuelle sitteputer som kan heves i to trinn. Oppvarmet baksete utgår da.

Flott bagasjerom

Bagasjerommet er imidlertid stort, lett tilgjengelig og praktisk utformet, og her er Volvo igjen blant de beste. Smarte innretninger for å holde bagasje og gjenstander på plass hører også til. Dette er en bil det er uproblematisk å få med seg ferieoppakningen i. Like positivt er det at det går så raskt å øke lastekapasiteten. Alt man trenger å gjøre er å bevege en hendel. Da vippes hodestøtten automatisk frem og seteryggen kan legges ned. Resultatet er et flatt lasteromsgulv. Seteryggen er forøvrig delt i forholdet 40/20/40, noe som gir stor fleksibilitet. Den midtre delen av seteryggen kan felles ned separat for innlasting av lange gjenstander.

Komfortabel

Som vi var inne på i forrige kapittel er V70 en komfort-orientert bil uten dermed å bli for myk i oppsettet. Dempingen av ujevnheter i veibanen er god, men med lavprofildekkene (245/40-18) testbilen var utstyrt med, var skarpere ujevnheter som kanter og hull i asfalten litt for godt merkbare. Vi antar dette ikke er noe problem med standard hjul på bilen. Når det gjelder støynivået i bilen er det holdt på meget moderat nivå - som man forventer av en bil som entrer premium-klassen. Noe som ytterligere bidrar til komforten er et to-soners klimaanlegg som fungerer utmerket og som filtrerer vekk ubehagelig lukt samt setter igang resirkulering automatisk når en sensor oppdager at eksos truer med å trenge inn i bilen.

Høyt sikkerhetsnivå

Vis mer


Er det et omdømme som er gull verdt for Volvo og som de for enhver pris må ta vare på, er det sikkerheten. Alt man i dag kan forvente av sikkerhetsforanstaltninger er på plass - og en del mer. Det dreier seg om ekstrautstyr som fartsholder med avstandsradar eller det spesielle BLIS-systemet som skal varsle om noen er kommet inn i blindsonen. Som vi erfarte under testen av Volvo S80 er dette systemet befengt med noen svakheter - det gir av og til falsk alarm og det fungerer ikke spesielt bra i regnvær/på sølete veier - og det er det mye av her i landet.

Smart personsikring

I likhet med forgjengeren er V70 utrustet med helt spesielle hodestøtter i baksetene. Når bakseteryggene legges ned tas ikke hodestøttene av - i stedet vippes de frem. Dermed er det umulig å sette seg i baksetene uten å vippe dem opp igjen. Også de fremre hodestøttene er spesielle. For det første er de ikke justerbare - noe som eliminerer risikoen for feiljustering. For det andre er de fremovervinklede - noe som medvirker til å motvirke nakkeslengskader. Volvo kaller sitt system WHIPS av andre generasjon. Samme prinsipp gjelder for setebeltene, som ikke kan justeres manuelt. I stedet har Volvo laget et slissesystem som automatisk sørger for at beltet blir liggende riktig over skulderen.

Mer anektdotisk er hjertebank-sensoren som skal varsle bilnøkkelen om uvedkommende befinner seg i bilen.

Tre utstyrsnivåer

Vis mer


Volvo XC70 er tilgjengelig i tre ustyrsnivåer - Kinetic, Momentum og Summum. Grunnversjonen Kinetic leveres med antiskrens (ESP - eller DSTC på Volvo-språk), 6 kollisjonsputer, elektronisk klimaanlegg, rattbetjent radio, kjørecomputer, fartsholder samt ratt og girspakkule trukket i skinn. Blant standardutstyret finner vi også oppvarmede bakseter og de omtalte skinnesystemene i lasterommet. Belyste sminkespeil, treblink-funksjon, tilleggsvarmer og 16-toms alufelger er også på plass.

Momentum: + 15.000 kr

Ved å legge ytterligere 15.000 kroner i potten kommer man opp på utstyrsnivå Momentum. Momentum kommer i tillegg med bixenonlykter, ryggesensor, regnsensor, alarm og tåkelykter.

Summum: + 15.000 kr

Ytterligere 15.000 kroner opp - og har i tillegg skinnseter, elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon, elektrisk innfellbare sidespeil med innstegsbelysning, automatisk nedblendbart bakspeil og 17-toms alufelger.

Mye tilgjengelig utstyr

Vår testbil hadde en del ekstrautstyr - ikke langt fra 100.000 kroner i verdi, deriblant en såkalt herregårdsvogn-pakke til 9.900 kroner som inkluderer motorisert bakluke, tonede ruter bak, laminerte sideruter og strømuttak i bagasjerommet. Videre en integrert GSM-telefon, fartsavhengig servostyring, CD-veksler, ventilert skinninteriør, RTI (Road Traffic Information). Også de tøffe "Odysseus"-alufelgene med 245/40-18-dekk koster ekstra. Av andre tilgjengelige tilvalg kan nevnes fartsholder med avstandsradar og ryggekamera, eksempler på Volvos ambisjoner som premium-merke.

Akkurat dette skal vi komme tilbake til i kapitelet konklusjon og konkurrenter.