Plass og komfort

God plass og et ryddig interiør kjennetegner Sporty Wagon.

For få år siden var det stasjonsvogner fra mellomklassen som var det opplagte førstevalget til familie på jakt etter mye bil og plass for pengene. Nå har biler i denne klassen vokst seg så store at det har blitt rom for en klasse under denne med biler som duger for de aller fleste familier.

Stadig større

De kompaktklassebaserte stasjonsvognene har nemlig økt både i størrelse og utbredelse. Klassen begynner etter hvert å bli ganske betydningsfull og dette har Kia handlet etter. Også søsterbilen Hyundai i30 kommer om ikke lenge i forlenget og lastevennlig utgave.

God bagasjeplass

Kia cee’d er i utgangspunktet er ganske rommelig bil i klassen med godt med plass både til folk og bagasje. Som stasjonsvogn har spesielt lasterommet fått seg et skikkelig oppsving. Akselavstanden er lik med vanlige cee’d, men bagasjeromskapasiteten har økt fra 340 til 534 liter.

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Slår du ned setene kan du laste 1.664 melkekartonger (husk å bestille Ekstra Lett), men gulvet blir bare nesten flatt. Sammenlignet med konkurrentene er dette svært gode tall og vi vil tro at de fleste klarer seg lenge med dette. Under selve gulvet finnes det for øvrig mange praktiske oppbevaringsrom. Kjekt på harry...eh, hyttetur.

Stort baksete

Også i kupeen er det overraskende luftig. Baksetet er godt utformet, men stoppen er rimelig hard. Selv storvokste personer kan ta med seg både hode, ja, kanskje til og med en hatt, og bein på tur. Her er det nok plass for de fleste. At føttene får plass under forsetet selv med dette i laveste posisjon, er viktig og gjør at små barn kan strekke godt på beina.

Foran er det likeså, men setene er kanskje litt i flateste laget. Romfølelsen er imidlertid god og interiørdesignen er ryddig og ergonomisk god.

Bra kvalitetsinntrykk

Kvalitetsfølelsen i interiøret er rimelig god, også sammenlignet med konkurrentene, og et kjempefremskritt i forhold til hva vi har vært vant med fra denne kanten av verden. Ting virker godt sammenskrudd og tilpasset og materialkvaliteten er stort sett ganske god, uten å være helt i nivå med de aller beste i klassen.

Velutstyrt

På det mellomste utstyrsnivået EXE følger det med utstyr som delskinn, navigasjon (uten kart), ryggesensor og automatisk klimaanlegg, i tillegg til standardutstyr som 16-tommers aluminiumsfelger, fire elvinduer og rattstyring av stereoanlegget. Vi snakker altså om en usedvanlig velutstyrt bil. Topputgaven, TX, har i tillegg blant annet skinninteriør og elektrisk soltak.

Ikke optimal komfort

Som nevnt i forrige kapittel, er fjæringskomforten litt begrenset. Her er mange konkurrenter bedre. Når det gjelder støyisolering har Kia stort sett gjort en god jobb. Unntaket er dekkstøyen som kunne vært noe mer avdempet.

Som du sikkert har skjønt, er Kia cee’d Sporty Wagon mye bil for pengene. Vi oppsummerer.