Plass og komfort

Her finner vi naturlig nok bilens sterkeste sider.

Det er god plass i C4 Picasso, og plassutnyttelsen er forbilledlig.

Mye lys

Som i storebror Grand C4 Picasso er plass- og komfortforholdene på første seterad utmerkede. Den gedigne panoramafrontruten slipper inn mye lys, og velger man tilleggsutstyret panoramatak – som testbilen var utstyrt med (pris: 6.000 kroner) – har man nesten følelsen av å sitte ute når man kjører i fullt dagslys. Utsikt og lys generelt har vært et viktig tema når bilen er blitt utviklet, og også belysningen innvendig er utstudert. Fra og med ”Confort”-nivå kan man velge tilleggsbelysning - tildels diode-basert - i dører, i tak, i fotbrønn og i dashbordet.

Meget spesiell frontrute

Vis mer
Vis mer


Frontruten er altså den samme som på Grand C4 Picasso, og helt unik på markedet. Den strekker seg langt opp i taket og gir en fantastisk friluftsfølelse. Når solen steker kan det bli for mye av det gode, men også her har Citroën tenkt på detaljene; noen smarte "markiser", eller forlengende seksjoner av taket, kan føres fremover, og solskjermene er festet i disse, så man kan beskytte seg som i en konvensjonell bil. Denne frontruteløsningen er standard i alle versjoner.

Kan kjøles ned

Klimaanlegg er nødvendig i en bil med så store glassflater, og det er da også standard. Manuelt på innstegsversjonen, to-soners automatisk på de andre - med mulighet for regulering av styrken individuelt på ytterplassene bak. Også foran kan anlegget betjenes på yttersidene av fører og/eller passasjer.

Oversiktlig

Førermiljøet er oversiktlig og bra; Citroën har gjort store fremskritt når det gjelder ergonomi. Betjeningen av instrumenter er stort sett enkel og grei - men detaljer som setevarmebryteren bak på innsiden av setet irriterer. Vi har heller aldri vært store tilhengere av digital instrumentering, men det passer for så vidt godt til den gjennomgående moderne stilen i Picassoen. Også dashbordet er viet de praktiske hensyn; testbilen hadde intet mindre enn fire hanskerom. Det midtre rommet, som fungerer som mini-kjøleskap og har plass til for eksempel en flaske på 1,5 liter, er bare tilgjengelig med automatgir eller halvautomat som på testbilen - den utnytter plassen der den manuelle girspaken vanligvis sitter.

God plass også bak

Annen seterad byr også på utmerkede plassforhold, uten imidlertid å være klasselendende. Her finner man tre likeverdige seter som er tilstrekkelig brede for voksne, men som har en noe kort seterygg hvis man er over 170 centimeter høy.Høyden under taket er det ikke noe å si på, kupéen oppleves på alle plasser som rommelig og luftig.

Fleksibel

Vis mer

I tillegg er det god plass til bagasjen bak, og baksetene kan felles ned ved ganske enkelt å trekke i en stropp. Samme manøvre bringer dem enkelt opp i posisjon igjen. Når setene er felt ned får man et flatt lastegulv og massevis av lastevolum.
Det er også mulig å få bakvindu som kan åpnes uavhengig av bakluken. Det er i det hele tatt vanskelig å se hvilken interesse den store flerbruksbilen Citroën C8 nå kan ha i markedet; den er dyrere, knapt romsligere og mer tungvinn i utnyttelsen.

God komfort

Som vi nevnte i forrige kapitel er bilen klart innrettet mot kjørekomfort. Testbilen var utstyrt med luftfjæring bak, som håndterer den automatiske nivåreguleringen. Denne gjør forøvrig at bilens høyde blir to centimeter lavere enn standardversjonen: 166 centimeter i stedet for 168. C4 Picasso lever uten problemer opp til Citroëns gode rykte når det gjelder komfort. Også standardmodellene er satt opp med komfort for øye. Ujevnheter filtreres godt og bilen takler også lange ujevnheter uten overdreven duving, men en større grad av krenging enn det som er vanlig i personbilklassen oppstår i svingene tatt med moderat hastighet. Den progressive dempingen vi nevnte i forrige kapittel gjør imidlertid at fenomenet ikke blir overdrevet. Har man barn som er følsomme for bilsyke skal man imidlertid avpasse kjørestilen.

Stille

Det lave støynivået er enda et pluss. Det går fint å holde forholdsvis lavmælte samtaler ombord, og motorstøy er ikke noe tema. Rullestøyen, også på grov asfalt er også godt filtrert, og det er bare i utlandet, i hastigheter som er ulovlige i Norge, at vi har registrert en del vindsus. Man kan redusere støynivået ytterligere ved å velge laminerte sidevinduer, som er tilgjengelige som ekstrautstyr, men uansett er denne bilen en av de stilleste i klassen. Det har vel så langt gått tydelig frem at vi synes Citroën har gjort mye bra med C4 Picasso når det gjelder omtanke for fører og passasjerer. Det fører oss til kapitelet konklusjon og konkurrenter