Plass og komfort

350Z er ikke bare meget sportslig; den er også overraskende bekvem.

Ombord i roadsteren er plassforholdene gode, også for velvoksne personer. Bilen er riktig bra utstyrt med blant annet elektrisk justerbare skinnseter. Disse gir god støtte for sjåføren og tillater en god stilling - noe som kompenserer til en viss grad for mangelen på dybdejusterbart ratt (dette kan kun justeres i høyden - noe som ikke er verdig en bil i denne klassen).

Velutstyrt

For øvrig er bilen meget velutstyrt; det meste av det man trenger er standard. Det er bare navigasjonssystem med fargeskjerm (17.000 kroner) og spesielle 18-toms lettmetallfelger (10.500) som står på ekstrautstyrslisten.

20 sekunder

Vis mer


Vi har her med en åpen bil å gjøre, og kalesjen bidrar til komfort-inntrykket. Stofftaket på 350Z manøvreres elektrisk og felles opp/ned på cirka 20 sekunder hvilket ikke er overveies imponerende, men problemfritt. Nedfelt finner taket plass i en egen avdeling foran bagasjerommet og er fullstendig tildekket, hvilket er positivt. En fin detalj er at ryggstøtten på de elektrisk justerbare setene (standard), automatisk lenes noe fremover når taket manøvreres for at ikke strukturen i bevegelse skal komme borti hodet.

God kjørekomfort

Understellet til 350Z er selvfølgelig tilstrekkelig og sportslig avstivet for å understøtte de sportslige kjøreegenskapene vi har beskrevet. Ikke desto mindre er dempingen tilstrekkelig til å ivareta en riktig så brukbar kjørekomfort. Fjæringen håndterer meget bra små og store ujevnheter og sørger for et godt veigrep, men uten at reaksjonene blir overført til passasjerene gjennom stakkato bevegelser. Det dreier seg ikke om kompromiss, men godt gjennomtenkte og utarbeidede understellsløsninger.

Lunt

Vis mer


Når det gjelder støynivået er det høyst akseptabelt, og motorlyden er akkurat passe tilstedeværende for en sportsbil, mens vindsuset med taket både oppe og nede er til å leve med. For øvrig er livet obord uvanlig lunt til en åpen bil å være; vi opplevde bemerkelsesverdig lite turbulens i kupéen, både med tak og vinduer nede.

Hvordan ligger så vår Nissan an i forhold til konkurrentene? Les konklusjonen her!