Plass og komfort

Et lekkert interiør, masser av plass, høy sikkerhet og smarte løsninger - Ford Mondeo har mye å by på.

For mange barnefamilier er plass av avgjørende viktighet for bilvalget. Stadig flere lander på fleksi- og flerbruksbiler, som kan skilte med mer behagelig inn- og utstigning, mindre ryggbøy i sammenheng med festing og løsgjøring av barna, en mer oppreist sittestilling og bedre oversikt over trafikkbildet.

Mange sverger imidlertid til stasjonsvogn-konfigurasjonen, som grunnet sitt lavere tyngdepunkt normalt har bedre kjøreegenskaper enn de høyere fleksi- og flerbruksbilene. Hvis du er blant dem som foretrekker stasjonsvognen, er det mange grunner til at Mondeo bør være blant bilene du vurderer.

God benplass

Vis mer
«Men nye Mondeo er ikke bare stor. Den kan også skilte med et lekkert interiør.»


For det første er Mondeo blant de største stasjonsvognene på markedet. Blant ikke-premium-bilene er det kun Opel Vectra som kan måle seg med Mondeo når det kommer til plass. Mondeo kan blant annet skilte med 2,0 centimeter bedre benplass i baksetene enn sin hovedutfordrer, Passat, som heller ikke er noen hvem som helst på dette området. To centimeter høres kanskje lite ut, men i denne sammenheng er det et viktig tall. Med poden plassert bakovervendt i baksetene kan disse centimetrene utgjøre forskjellen mellom et brukbart og et ikke brukbart fremre passasjersete.

Stort lasterom

Mondeo kan også skilte med et stort lasterom. Riktignok er det fire centimeter grunnere enn Passat-lasterommet. Til gjengjeld er det 13,0 centimeter bredere hvis vi tar utgangspunkt i effektiv bredde i hele lasterommets lengde.

Nesten premium

Men nye Mondeo er ikke bare stor. Den kan også skilte med et lekkert interiør. Hvis dagens Mondeo hadde blitt lansert for tre år siden, ville vi sannsynligvis ha påstått at interiøret var i premium-klassen. Med det mener vi at Mondeo bare ligger rundt tre år bak premiumprodusentene når det kommer til interiørdesign og opplevd kvalitet. Selv om vi skal være forsiktige med å uttale oss altfor sterkt på et område som i så sterk grad påvirkes av smak og behag, tør vi påstå at ingen annen mellomklassebil utenfor premium-segmentet kan skilte med et like gjennomført og påkostet interiør som Mondeo.

Polstret plast

Vis mer


For eksempel har vi knapt vært borti så mye polstret plast. Dette dyre materialet dekker ikke bare dashbordet, men er også å finne i vinduskarmene, på sidene av dashbord- og midtkonsoll og til og med på deler av rattet. Polstret plast bidrar ikke bare til å løfte kvalitetsinntrykket, men har også en sikkerhetsfunksjon i kollisjon-sammenheng.

Gjennomarbeidet

Nå skal det understrekes at vi i denne artikkelen tar utgangspunkt i den konkrete testbilen, som hadde utstyrsnivå Titanium X. Denne utstyrsgraden innebærer blant annet skinn- og alcantara-interiør og en kjempestor fargeskjerm i instrumentpanelet. Vårt testeksemplar hadde i tillegg en stor trykkfølsom fargeskjerm i dashbordkonsollen (ekstrautstyr), som ytterligere bidrar til å løfte helhetsinntrykket. Men også når vi forsøker å se bort i fra disse elementene, fremstår Mondeo-kupeen som gjennomarbeidet og stilfull. Vi har sansen for alt fra ratt og luftdyser til dashbordkonsoll, dørhåndtak og lysbryter. Oransje komfortbelysning, belyste sminkespeil og en rekke separate leselys bidrar til å løfte inntrykket, i likhet med det faktum at nesten samtlige knapper lyser i mørket.

Høy sikkerhet

Vis mer


I tillegg er femtrinns setevarmere, ekstravisk- og treblinkfunksjon på plass. Samtlige vindusheiser har ett-trykk-funksjon begge veier og en rekke interiørelementer har innslag av krom, sølv og aluminium. Forsetene gir god lår- og sidestøtte og velfungerende koppholdere er praktisk plassert i midtkonsollen. Vi bet oss også merke i at begge sidespeil har dødvinkelsone og visste fra tidligere at Mondeo oppnådde 35 kollisjonspoeng (5 stjerner) og 39 barnebeskyttelsespoeng (4 stjerner) hos Euro NCAP.

Genial påfylling

Vi må heller ikke glemme den geniale drivstoffpåfyllingen. I Mondeo slipper du nemlig å trykke på noen knapp eller trekke i en spak for å åpne drivstoffluken. Denne er - som den burde vært i alle biler - koblet til sentrallåsen. I nye Ford Mondeo slipper eieren også å skru av et drivstofflokk. Dette er nemlig fjernet - igjen noe det burde vært i alle biler. På toppen av det hele har Ford utrustet Mondeo med sitt Easy Fuel-system, som innebærer at en mekanisk sensor måler pumpetutens omkrets og forhindrer eieren fra å fylle galt drivstoff. Bra, Ford!

Ikke perfekt

Vis mer


Før du traver avgårde til nærmeste Ford-forhandler, skal du imidlertid være klar over at heller ikke Mondeo er en perfekt bil. Vi har allerede nevnt at verken dører eller støtfangere har beskyttelseslister. Vi noterte oss også at bakluken er litt tung å få "over kneika", at bilen mangler akustisk håndbrekkvarsler og at de dashbordmonterte luftdysene tidvis speiler seg i frontruten.

Dørlukke-lyden er ikke blant de mest eksklusive og vi gikk nærmest fra vettet da diskanthøyttaleren i venstre sidespeil etter hvert begynte å knitre noe voldsomt hver gang vi skiftet radiokanal eller endret lydstyrke. Sistnevnte er selvsagt en klar garantisak og er sikkert fikset i en fei. Men den lille høyttaleren trekker tankene mot S-Max, som også har hatt enkelte innkjøringsproblemer.

Svak lesbarhet

Turtellernålen stanser for langt fra selve skalaen, noe som resulterer i svak lesbarhet. Fartsmålernålen rekker frem til sin skala, men lesbarheten svekkes her av små streker og overdrevent store tall. Av en eller annen grunn var det ikke mulig å stille inn tettstedet Ørje på navigasjonen (hadde ingenting med norske særbokstaver å gjøre) og Ford tilbyr ikke originalmontering av passasjerkollisjonspute-utkobling. Dermed må man eventuelt overlate jobben til et norsk merkeverksted og håpe at den aktuelle mekanikeren virkelig holder tungen rett i munnen.

Merkelig sentrallås-løsning

Vis mer


Mondeos lysbryter mangler et auto-trinn, noe som betyr at man må bruke lysbryteren manuelt for å aktivere instrumentbelysningen. Lokket til oppbevaringsrommet i dashbordkonsollen er ikke fjærbelastet og må derfor åpnes ved å forsøke å få tak på en forkrommet og svært glatt kant. Dreiebryterne for temperaturvalg er små og glatte og merkelig nok kan sentrallås-knappen kun brukes til å låse bilen opp. Skal man låse, noe som i skumle situasjoner bør kunne skje raskt, må man i stedet trykke på en tradisjonell og glatt, ikke-belyst knapp godt kamuflert ved øvre del av døråpneren.

Trist instruksjonsbok

Sjåfører som liker å sitte langt bak i bilen, blir nødt til å fjerne hodestøttene når bakseteryggene eventuelt skal felles ned. For å få dette til, må to løsgjøringsknapper holdes inne samtidig, noe som betyr at man i praksis mangler én arm. Og med tanke på hvor lekker kupeen ellers fremstår, lot vi oss overraske over at Ford har utrustet Mondeo med en så til de grader trist instruksjonsbok i sort/hvitt.

Det negative overskygges

Vis mer


Imidlertid er ingen av disse kritiske merknadene veldig alvorlige. Ja, Mondeo kunne hatt flere svakheter enn dette og likevel endt opp som vår favoritt. Årsaken er selvsagt at de sterke sidene er så mange flere og betyr så mye mer i hverdagen.

Ambiente

Vi unner oss også noen linjer om de ulike utstyrsnivåene, som innledes med Ambiente. Ambiente leveres med både antiskrens (ESP) og syv kollisjonsputer, deriblant en knekollisjonspute. I tillegg kommer et manuelt klimaanlegg, fjernbetjent sentrallås, elektriske vindusheiser foran, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil, kjørecomputer og følg-meg-hjem-lys. Biler med dieselmotor har også elektrisk tilleggsvarmer. Velger du Ambiente må du imidlertid klare seg med stålfelger og får ingen radio med på kjøpet.

Trend: + 8.000 kr

Ved å legge til 8.000 kroner kan du imidlertid avansere til Trend, som har elektronisk klimaanlegg med to soner, rattbetjent stereoanlegg og oppvarmet frontrute. Sistnevnte kan tidvis være en irritasjonsfaktor på mørke regnkvelder, fordi trådene har en tendens til å spalte lysstrålene fra møtende trafikk. Men på kalde vintermorgener er de tynne varmekablene en ren velsignelse. Velger du Trend får du også elektrisk høydejustering av førersetet, elektriske vindusheiser i bakdørene, skinntrukket ratt og girspakkule, belyste sminkespeil, tåkelykter og lakkerte dørhåndtak. Med andre ord - svært mange argumenter for ikke å nøye seg med Ambiente.

Ghia og Titanium: + 16.000 kr

Vis mer


Ford har en spesiell utstyrspolicy i den forstand at kunden som er villig til å betale for mer utstyr enn Trend, må velge om hun eller han skal satse på Ghia- eller Titanium-retningen.

Riktignok har de to retningene, som begge koster 16.000 kroner mer enn Trend, ganske mye felles utstyr. Blant dette er oppgradering til et Sony stereoanlegg, automatisk nedblendbart bakspeil, innstegsbelysning i sidespeilene, komfortbelysning og fotbrønnbelysning foran og separate leselamper foran og bak. I tillegg kommer skinntrukket håndbrekk, manuell korsryggjustering på passasjersetet, blanke innstegslister foran, separate luftdyser i bakkant av B-stolpene og sist, men ikke minst, 16-toms alufelger.

Ghia

Det som skiller Ghia fra Titanium, er at førstnevnte også leveres med fartsholder, regnsensor, manuell høydejustering av fremre passasjersete, interiørdetaljer i imitert tre og utvendige kromelementer.

Titanium

Titanium leveres i stedet med stor fargeskjerm i instrumentpanelet, "konturformede" forseter, "Titanium interiør", "blått" vindusglass og utvendige sølv- og kromelementer.

Ghia X og Titanium X: + 16.000 kr

Vis mer


Den som velger å legge ytterligere 16.000 kroner på bordet (vi er nå 40.000 opp fra Ambiente), kan velge mellom Ghia X og Titanium X. Felles for dem begge er nøkkelfri start, midtarmlene med koppholdere i baksetet og 17-toms alufelger.

Ghia X

Det som er særegent for Ghia X er at den i tillegg til Ghia-utstyret har skinnseter, elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon og elektrisk innefellbare sidespeil med ryggevipping.

Titanium X

Titanium X leveres i stedet med seter i skinn og alcantara, svingbare frontlykter og sidelykter. Legg imidlertid merke til at frontlyktene ikke har xenon-pærer og at Titanium X faktisk mangler regnsensor og fartsholder.

Mye å velge blant

Ekstrautstyrslisten er imidlertid rikholdig og kjennetegnes stort sett ved godkjente priser. For eksempel slipper man unna med 1.000 kroner for regnsensor og automatisk nedblendbart bakspeil, 2.000 kroner for fartsholder, 2.900 kroner for oppvarmet frontrute, 3.500 kroner for integrert handsfree og stemmestyring, 13.000 kroner for radarbasert avstandsholder og 13.900 kroner for skjermbetjent navigasjon.

Er Mondeo 2.5 T et godt kjøp? Les vår konklusjon her.