Plass og komfort

Tiguan er verken den romsligste eller mest komfortable bilen i klassen. Til gjengjeld gir den et godt kvalitetsinntrykk.

«Med rett utstyrsnivå kan Tiguan helt klart flørte med premiumbilene i klassen...»


Med kun fem seter og en relativt beskjeden totallengde hadde vi ikke forventet noen plassrevolusjon med Tiguan. Det er den heller ikke. Den har imidlertid et par interessante ting knyttet til seg. For det første kan baksetene skyves frem eller tilbake, unisont eller delt i et 2/3-forhold, slik at du kan prioritere enten økt bagasjeplass eller bedre benplass for de der bak.

Baksete

Vis mer


De fleste kommer nok til å skyve baksetet helt tilbake for plassen er uansett ikke overdådig. De største bilene i klassen som Nissan X-trail og Mitsubishi Outlander er bedre her. Også en bil som Toyota Rav4, som er en del mindre enn Tiguan igjen, henger godt med dersom du kjører mye med flere voksne i bilen.

Sittestilling

Foran sitter de fleste godt, men dersom du har armer som er litt kortere enn beina skulle tilsi, vil du kunne slite litt med å få rattet nærme nok til tross for at dybdejustering er på plass. Dermed blir det fort til at rattstammen stenger for kneet. Løsningen blir å lure beinet ut på siden av denne. Optimalt er det uansett ikke.

For øvrig sitter man relativt oppreist og med grei oversikt. Tiguan er ikke noe mareritt i hektisk bytrafikk med hyppig behov for lukeparkeringer.

Bagasjerom

Vis mer


Bagasjerommet tar greit unna og selv med baksetet i bakerste posisjon har man over 500 liter til rådighet. Skyver du setene de 18 centimeterne frem som er mulig, ender du opp med 600 liter.

Kvalitetsfølelse

De fleste folkeSUVer er preget av en ganske stusselig materialkvalitet innvendig. Plasten er hard og ting gjort enkelt. Her er Tiguan et friskt pust. Dashbord og dørpaneler er polstret og midtkonsollen ser mer påkostet ut enn hos de aller fleste av konkurrentene. Også hendler, knapper og brytere lever opp til dette inntrykket. Med rett utstyrsnivå kan Tiguan helt klart flørte med premiumbilene i klassen, Land Rover Freelander og BMW X3, en oppfatning som befestes blant annet av det rike motorutvalget.

Ikke optimalt soltak

Vis mer


En ting trakk imidlertid ned kvalitetsinntrykket i bilen vi kjørte. Den var nemlig utstyrt med panorama soltak, stilig i seg selv, men kilde til overraskende mye skrangling og bråk ved kjøring over humper og ujevnheter. Vi setter også et lite spørsmålstegn ved varmegenskapene til taket. Riktig nok var det relativt kaldt i vår testperiode, men også dette tatt i betraktning måtte klimaanlegget jobbe rimelig hardt med påfølgende støynivå for å opprettholde en jevn varme i hele kupeen. Hvor mye dette har med soltaket å gjøre er litt vanskelig å si, men det var i alle fall lett å kjenne at mye kulde kom fra det aktuelle området, også når gardinen var trukket over.

Støyisolering

For øvrig er støyisoleringen brukbar i Tiguan. Piggfrie vinterdekke bråker gjerne mindre enn harde sommerdekk, men lot seg i alle fall ikke høre spesielt godt. Heller ikke vindstøyen var spesielt plagsom, til tross for relativt voksne sidespeil. Motoren kunne godt vært noe mindre hørbar, slik vi allerede har vært inne på.

Tiguan er altså ikke bilen for deg som søker mest mulig plass for pengene. Men hvem er den da beregnet på? Vi konkluderer og titter på aktuelle konkurrenter.