Plass og komfort

Økt fleksibilitet og maksimal lasteevne er hva du rent objektivt får igjen for de 25.000 ekstra kronene stasjonsvognen koster sammenlignet med sedanen.

«C-klasse er og blir en komfortabel bil selv om inntrykket forringes noe av sportsunderstellet og de store hjulene som satt på vår testbil.»


Et kjapt blikk på de tekniske dataene avslører små forskjeller mellom stasjonsvognen og sedanen. Kun 10 liter skiller bagasjeromsvolumet etter VDA-standarden. I praksis er forskjellen langt større. Stasjonsvognen tillater deg å laste helt opp til taket og øke kapasiteten betydelig. I tillegg gjør den det mulig å presse inn gjenstander med omfang som vil være alt for stort for sedanen.

Ikke helt flatt

Vis mer
Vis mer


Spesielt med baksetene nedslått har du mye rom til rådighet. Litt skuffende er det dog at gulvet da ikke blir helt flatt. Lasteterskelen er imidlertid grei og lav nok til at tunge gjenstander rimelig greit kan løftes inn. Dersom du ønsker det, kan et sikkerhetssystem som fester potensielt dødelig gjenstander i en kollisjon bestilles.

Baksete

I baksetet har man greit med plass, men langt fra så overdådig som i mange ikke-premiumbiler i mellomklassen. En person på 1,75 meter sitter meget godt bak seg selv, spesielt hvis førersetet ikke er senket helt ned på gulvet, da blir det litt smått med plass til føttene. Også til hodet er det nok av plass. Vinduslinjen er ikke direkte lav, men heller ikke så høy at barn ikke vil klare å titt ut.

Foran

Foran skal det godt gjøres å ikke finne seg til rette. Sportsstolene som følges med AMG-pakken tilbyr godt med støtte, ikke minst sideveis og bidrar til den svært gode kjørestillingen som de fleste vil kunne oppnå om bord i denne bilen. Viktig i så måte er også dybdejusteringen av rattet som er av den sjenerøse typen. Selv kortarmede sjåfører kan få rattet mer enn nærme nok. Girspaken sitter rimelig høyt montert og er lett tilgjengelig.

Med soltak skal man imidlertid være oppmerksom på at takhøyden kan utgjøre en liten hindring, spesielt på passasjersiden, for de som snuser på tometersmerket.

Grei kvalitetsfølelse

Vis mer


For øvrig er alt som det pleier i interiøret i C-klasse. Kvalitetsfølelsen er rimelig god, men heller ikke overdreven med tanke på prisen. Midtkonsollen virker ikke like eksklusiv som i eksempelvis nye Audi A4. Brytere og hendler er imidlertid solide og aluminiumsinnleggene i blant annet dørene i Avantgarde-versjonen trekker opp inntrykket.

Informasjonssentral

Mercedes' informasjonssentral Comand er klart inspirert av BMWs iDrive med det lille hjulet som sitter bak girspaken. Brukervennligheten er imidlertid langt bedre og systemet fremstår mer intuitivt. Selv etter en stund med iDrive oppleves Command som enklere i bruk.

Apropos betjening, Mercedes-Benz tviholder på sin multifunksjonshendel for å styre både lys, vindusviskere, spylevæske og blinklys. Litt voldsomt, og neppe særlig nødvendig, men etter litt tilvenningstid fungerer det likevel greit nok.

Oversikt

Vis mer


Store sidespeil gir god oversikt bakover og parkeringssensorer kan bestilles for ytterligere kontroll ved rygging, selv om C-klasse ikke er blant bilene som er mest avhengig av dette. Lysindikatoren for ryggesensoren sitter for øvrig montert i taket over baksetene slik at det best beskues i sladrespeilet, litt kronglete sammenlignet med de som automatisk popper opp i informasjonssentralen. Akkustisk varsler er uansett på plass.

C-klasse er og blir en komfortabel bil selv om inntrykket forringes noe av sportsunderstellet og de store hjulene som satt på vår testbil. Først og fremst gikk det ut over fjæringskomforten over skarpe ujevnheter som trikkeskinner og hull i veien. På motorveien er flyten og retningsstabiliteten god.

Støyisolering

Vis mer


Støymessig er det dekkene som er den største plagen i C-klasse, men med piggfrie vinterdekk opplevdes vi ikke dette som noe stort tema i vår test. Det sportslige eksosanlegget i vår bil ga fra seg litt lyd ved pådrag, men vi regner med at det er noe flertallet av kundene setter pris på i en såpass sportslig utstyrt bil, selv om det knappest er snakk om musikk.

C-klasse er en eksklusiv liten bil også som stasjonsvogn. Med en litt annen design, bedre bagasjeplass og økt fleksibilitet vil mange velge denne fremfor sedanen. Men hvilke andre muligheter har potensielle kjøpere? Vi ser på konkurrenter og konkluderer testen her.