Plass og komfort

Dersom du har noen som helst omtanke på baksetepassasjerene din kjøper du Clubman-utgaven av Mini.

«...benplassen er god og selv ganske storvokste personer kan greit sitte bak... »


Det er nemlig plassen i baksetet som har profittert mest på vokseprosessen Clubman har vært gjennom. Det er først og fremst de åtte ekstra centimeterne mellom hjulene som har gjort at baksetet har blitt forvandlet fra å kun være brukbart for korte personer til å være bra for småbilklassen.

Baksete

Vis mer
Vis mer


Riktignok er det fortsatt ganske intimt med et langt og smalt sidevindu og ganske begrenset med plass i bredden, men benplassen er god og selv ganske storvokste personer, men kun to av gangen, kan greit sitte bak så lenge de som ikke sitter foran skyver setene alt for langt tilbake. Den spesielle dørløsningen gjør at innsteget til baksetet er overraskende greit. Med begge dørene åpne og forsetet vippet frem, er det enkelt å sette seg inn der bak. Men bakdøren eksisterer kun på høyre side med de ulempene det medfører. En annen ulempe er setebeltet som blir hengende i åpningen slik at det er mulig, om enn ikke fort gjort, å hekte foten i løkken.

God kjøreposisjon

Foran sitter alle godt. Plassforholdene tillater rause mål både i høyden og bredden. Setet kan skyves langt tilbake og rattet har skikkelig dybdejustering. Setet kan senkes nesten helt ned på gulvet og heises høyt opp slik at kjøreposisjonen kan forandres ganske mye. Clubmans sportslige preg gjør at en lav sitteposisjon føles mer naturlig og da sitter man rett og slett meget godt i sportsstolene som vår testbil var utstyrt med. De gir god støtte til de fleste lemmer og holder deg på plass når det går fort i svingene. Og det gjør det jo som kjent ofte i en Mini.

Litt større bagasjerom

Bagasjerommet har også blitt noe større, men det merkes at det ikke er her fokuset er lagt i størst grad. Volumet har økt med 100 liter og lander på 260 totalt. Dersom du bestiller flatt bagasjeromsgulv, får du også et oppbevaringsrom under selve gulvet som tar unna en del småting. Dersom du legger ned baksetene blir da lasteflaten flat og det er da mulig å laste 930 liter.

Spennende interiør

Vis mer


For øvrig er interiøret i Mini svært forseggjort, ikke minst dersom ekstrautstyrslisten har blitt brukt flittig, noe det da også legges opp til. Vår bil var utstyrt med navigasjonssystem som er sterkt inspirert av BMWs iDrive. Også øvrig betjening er svært lik den vi finner i BMWs modeller, hvilket ikke er udelt positivt. Mye krever litt tilvenning før det fungerer optimalt. Man merker hvem som lager Mini.

God kvalitetsfølelse

Kvalitetsfølelsen er svært god for småbilklassen, men så er da også Mini mer på nivå med kompaktklassebiler hva gjelder pris. Uansett er det spesielt inni en Clubman. Dersom man ikke er alt for konservativ, vil man stortrives her.

Fjæringskomfort

Vis mer


Komfortnivået er kanskje ikke det som har veid tyngst under utviklingen av denne bilen, men kjøreposisjonen er som sagt veldig god og støynivået mer enn godkjent for en så liten bil. Fjæringen er stram, men som sagt mer komfortabel enn i vanlige Mini og egentlig ikke så altfor ille, selv med sportsunderstellet som vår testbil var utstyrt med. På 16-tommere vil de færreste plages av dette, men det er likevel ikke til å skyve under en stol at Clubman fortsatt ikke er småbilvalget for dem som er mest opptatt av komfort.

Det er altså fortsatt først og fremst kjøreglede det handler om i denne bilen. Finnes det i hele tatt noen som kan konkurrere med Mini Clubman?