Plass og komfort

Volvo V50 oppleves fortsatt som en liten og trang bil. Interiør-endringene er stort sett subtile.

Da vi nylig testet nye V70, kunne vi rapportere om svak bakseteplass. Med tanke på at V50 er 30 centimeter kortere enn V70, skulle man kanskje tro at V50 var håpløs? Vel, håpløs er den ikke. Men den er for trang til å fortjene betegnelsen familiebil. Våre målinger tilsier for eksempel at de aller fleste kompaktbiler tilbyr bedre benplass i baksetene enn V50. Dette i likhet med folke-SUVene. For ikke å snakke om mellomklassebiler som Ford Mondeo, Opel Vectra og Volkswagen Passat, som er de reneste limousiner sammenlignet med V50.

I tillegg er bakseteløsningen gammeldags, i den forstand at sitteputeen må vippes frem og hodestøttene fjernes før bakseteryggen kan legges ned.

Stilig interiør

Vis mer
«Den lekre dashbordkonsollen, de rene flatene, de ryddige løsningene og den generelt eksklusive overflatefinishen sørger for at V50-interiøret fortsatt fremstår som moderne, tidsriktig og påkostet.»
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Når det er sagt, må det understrekes at lasterommet er brukbart, i hvert fall i lengderetningen. I tillegg er vi blant dem som liker V50s førermiljø svær godt. Den lekre dashbordkonsollen, de rene flatene, de ryddige løsningene og den generelt eksklusive overflatefinishen sørger for at V50-interiøret fortsatt fremstår som moderne, tidsriktig og påkostet.

Flere og større oppbevaringsrom

I sammenheng med ansiktsløftningen har Volvo lagt ned en del arbeid for å gjøre førermiljøet enda bedre. Den mest åpenbare endringen er at V50 nå har fått et vinklet håndbrekk, noe som frigjør plass i midtkonsollen. Dermed har Volvo fått plass til to nye, små oppbevaringsrom. Og det var på sin plass. I en tid da de fleste bilprodusenter har gitt oss stadig flere steder å legge fra oss småting, har nemlig oppbevaringsrom vært mangelvare i V50.

Riktignok har bilen hatt lommer i fremkant av sitteputene, men disse er ikke spesielt praktiske i bruk. Det samme gjelder rommet i forkant av den stilige dashbordkonsollen. Dermed har V50-eieren inntil nå stort sett måttet klare seg med hanskerommet, koppholderne i midtkonsollen, rommet under midtarmlenet og to usedvanlig små dørlommer. Sistnevnte har forøvrig nå blitt større og skal blant annet romme oppreiste vann- og brusflasker.

Ingen koppholder bak

Baksetepassasjerene må derimot klare seg helt uten dørlommer, noe som er svært uvanlig. Fordi V50 verken har koppholder i bakkant av midtkonsollen eller noe nedfellbart midtarmlene med koppholder, har baksetepassasjerene faktisk ikke noe sted å sette fra seg drikkevarene. Dette er uvanlig i dagens bilverden.

Klokken flyttet

Ansiktsløftningen innebærer også mer fleksible og lettbetjente luftdyser på dashbordet, noe det var behov for. Nøkkelen og midtarmlenet har fått nytt utseende og klokken er flyttet fra instrumentpanelet til dashbordpanelet - slik at også passasjerene kan se hvor mye klokken er. Et nytt display gjør det klart om fremre passasjerkollisjonspute er innkoblet eller ikke og en knapp for utkobling av de fremre parkeringssensorene (ekstrautstyr) er på plass.

Fire utstyrsnivåer

V50 er som nye V70 tilgjengelig i fire utstyrsnivåer; Base, Kinetic, Momentum og Summum.

Grunnutgaven har alt sikkerhetsutstyr på plass, deriblant antiskrens (ESP, DSTC på Volvo-språk), seks kollisjonsputer, aktive hodestøtter og lyktespylere. I tillegg kommer sikkerhetsnett, dødvinkelsone i begge sidespeil og førstehjelpspute. V50 kan også skilte med pyrotekniske beltestrammere på de to ytre sitteplassene i baksetet, noe som er bra.

Base følges videre av integrert radio, manuelt klimaanlegg, kjørecomputer, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil og elektriske vindusheiser med ett-trykk-funksjon rund baut.

Kinetic

Ved å legge til 15.000 kroner får man utstyrsnivå Kinetic, noe som blant annet innebærer elektronisk styring av klimaanlegget, rattbetjening av radioen, rattbetjent fartsholder og skinntrukket ratt, girspakkule og håndbrekk. I tillegg kommer del-kunststoff ("T-Tec") i setene, høydejustering av passasjersetet, belyste widescreen-sminkespeil på begge sider og alufelger.

Momentum

Punger man ut med ytterligere 15.000 kroner kommer man opp på Momentum, nivået vi hadde i vårt testeksemplar. Da får man bixenonlykter, tåkelykter, rygge- og regnsensor og alarm. I tillegg kommer vannavstøtende sideruter i fordørene. Sistnevnte fungerer meget godt; vannet perler seg og fjernes av fartsvinden.

Summum

Høyeste utstyrsnivå er Summum og koster ytterligere - ja - 15.000 kroner. Summum gir skinnseter, elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon, elektrisk innfellbare sidespeil med innstegsbelysning, automatisk nedblendbart bakspeil, takskinner i sølv og 17-toms alufelger.

R-design: 24.500 kroner

Kun de to midtre utstyrsnivåene - Kinetic og Momentum - kan kombineres med R-design, som altså koster snaue 25.000 kroner. R-design innebærer blant annet tofarvede seter i skinn og kunststoff ("Vulcaflex"), kontrastsømmer og R-design-logo inngravert i seteryggen. I tillegg kommer alupedaler, skinntrukket ratt med R-design-logo, alu-elementer på girspaken, gulvmatter med kontrastsøm og blå instrumentbakgrunn.

Vi er nok blant dem som hadde spart 10.000 kroner ved å velge Summum i stedet.

Det kan sies veldig mye mer om V50-interiøret. Men fordi V50 er grundig gjennomgått i flere tidligere tester, hopper vi denne gangen rett på konklusjon og konkurrenter.