Plass og komfort

Det er først og fremst bagasjerommet som har blitt større i stasjonsvognutgaven av Fabia.

«Toppversjonen Elegance er godt utstyrt allerede i utgangspunktet.»


Men det har til gjengjeld blitt skikkelig stort også. 480 liter er sammenlignbart med mange biler helt opp i mellomklassen og langt bedre enn i både kombivarianten og konkurrenten Peugeot 207 SW. Lettanvendelig er det også, med en relativt lav lasteterskel og firkantede former. Dersom du legger ned baksetene, får du 1460 liter til rådighet. Helt flat blir lasteflaten aldri, men dersom du vipper opp sitteputene og tar av hodestøttene, kommer du et godt stykke på vei.

Bra baksete

Vis mer


Bakseteplassen er mer eller mindre uforandret, men det gjør i grunn ikke så mye for her er Fabia ledende i småbilklassen allerede som kombi. Dermed er det ikke noe problem å plassere fire voksne personer av noenlunde normal størrelse i denne bilen.

Ikke spesielt fleksibel

Fleksible og spesielt smarte løsninger finner du imidlertid ikke i denne bilen. Fabia er en helt tradisjonell stasjonsvogn uten snedige interiørløsninger som gjerne finnes i små fleksibiler. Men så har da også Skoda Roomster i dette segmentet.

Sittekomfort

I fremsetene sitter man godt, men standardsetene som sitter i Elegance-utgaven gir naturligvis noe mindre støtte enn sportsstolene som følger med utstyrsnivået Sport. Plass er det greit med, både i bredden og til føtter og hode.

Ikke veldig spennende

Vis mer


Kvalitetsfølelsen er ganske grei for småbilklassen, men det hele ser i ærlighetens navn ikke spesielt spennende ut. Konservativt, i beste fall, trist i verste.

For øvrig er betjeningen av stereoanlegg og andre funksjoner enkel og akkurat som forventet i en Skoda. En nyhet finner vi mellom speedometeret og turtelleren. Her har det lille informasjonsdisplayet fått hvit skrift med svart bakgrunn i stedet for svart skrift på Skoda-grønn bakgrunn, både lettere og lese og lekrere å se på.

Motoren verst

Når det gjelder støyisolering står Fabia stasjonsvogn greit rustet. På piggfrie vinterdekk er ikke dekkstøyen noe stort tema, men motorstøyen er som sagt i overkant. Først litt over norske motorveihastigheter blir vindsusen litt vel påtrengende.

Velutstyrt

Vis mer


Toppversjonen Elegance er godt utstyrt allerede i utgangspunktet. Ting som aluminiumsfelger, delskinn og skinn på ratt og girspak, automatisk klimaanlegg, fartsholder, ryggesensor og en enkel form for navigasjon er alle standard. Også grunnivået Ambiente har så du klarer deg, men ting som aluminiumsfelger og elektriske vinduer bak er kjekt å ha.

Ikke mye ekstra

Vår testbil hadde kun metallic lakk, mulighet for utkobling av kollisjonspute på passasjersiden og soltak ekstra og opplevdes som godt utstyrt, selv om regnsensor burde hørt med i Elegance-pakken.

Betydelig bedre bagasjeplass er altså kort oppsummert det stasjonsvognen tilfører Fabia-programmet. Nå er det tid for å konkludere og sammenligne med konkurrenter.