Plass og komfort

Nye A4 er blitt romsligere enn forgjengeren. Komfortnivået er også mer enn akseptabelt.

Som vi skrev innledningsvis har nye A4 resolutt tatt skrittet inn i mellomklassens øvre sjikt hva angår dimensjoner. For å øke romsligheten i forhold til forgjengeren har man ikke valgt å øke høyden - her er den dynamiske profilen blitt favorisert - men både lengde, bredde og især akselavstand er blitt betydelig større.

Storbilfølelse

Vis mer
Vis mer

Når man ser hvor mye større bilen er blitt og hvor stor den er i forhold til konkurrentene (A4 er hele 18 centimeter lengre enn BMW 3-serie og 12 centimeter lengre enn Mercedes C-klasse), kunne man forventet enda mer innvendig plass, men en del av lengden befinner seg foran A-stolpen og bidrar til å bedre bilens dynamiske egenskaper.
Ikke desto mindre er det en viss grad av storbilfølelse i nye A4, noe især den innvendige bredden bidrar til.

Ganske romslig

Foran har man det romslig og luftig, og gode seter med meget bra støtte både i rygg og på sidene hjelper til med å gi følelse av velvære. Baksetepassasjerene har også greit med plass, men bare de to på hver side - midtplassen har begrenset med både plass og komfort - selv om man fortsatt ligger hakket bak mellomklassereferanser som Passat og særlig Mondeo. Det samme gjelder for bagasjeromsvolumet, som oppleves som tilstrekkelig sjenerøst og lett å utnytte - men heller ikke her på størrelse med de ledende familiesedanene. Totalt sett fremstår per idag nye A4 som den klart rommeligste av premium-sedanene i mellomklassen.

Komfortabel

Når det kommer til komfort, kan det virke som om Audi bevisst har valgt å legge seg litt "over midt på treet". Vi opplevde A4 som en komfortabel bil med et moderat støynivå. Det faktum at bilen var utstyrt med sportsunderstell ble til en viss grad moderert av dekk med relativt høy profil, men en viss grad av føling med ujevnheter i veibanen opplevde vi. Inntrykket vi satt igjen med var: Litt mer komfort enn i en BMW, litt mindre enn i en Mercedes. Og uansett en merkbar forbedring i forhold til forgjengeren.

Stillegående

Det er særlig det lave støynivået som bidrar til å gjøre A4 til en bil som kan sies å være godt over gjennomsnittet komfortabel. Verken motorstøy eller vindsus greide på noe tidspunkt å gjøre seg sjenerende, og når det gjelder rullestøy er den selvsagt variabel men med erfaring fra andre varianter og andre typer dekk kan vi si at også dette kapitelet er blitt meget bra behandlet.

Solid premium

Nye Audi A4 er etter vår mening også en referanse når det gjelder opplevd kvalitet, ergonomi og gjennomtenkthet. Et eksempel er MMI-betjeningen som er intuitiv og lettbrukt, og for det meste har eliminert svakhetene hos konkurrentenes systemer (BMW I-Drive og Mercedes' COMAND). Førermiljøet fremstår for øvrig generelt som eksemplarisk oversiktlig og materialvalg, sammenføyninger og finish gjør sitt til at Audi fremstår som en solid og soleklar premium-aktør.

I lys av det, og at en titt på prislistene til både direkte og mindre direkte konkurrenter kan gi noen overraskelser, er det nå interessant å gå over til kapitelet konklusjon og konkurrenter