Plass og komfort

God støyisolering, fin fjæringskomfort og bra kvalitetsfølelse i interiøret er 308s sterkeste sider i dette kapittelet.

«...totalt sett fremstår 308 som et av de aller beste komfortvalgene i sin klasse.»


Kompaktklassebiler blir stadig romsligere og mange er nå store nok til å romme familier på tur. 308 er for så vidt ikke noe unntak, men sammenlignet med forgjengeren er forbedringene ganske små.

Plass foran

I forsetene får imidlertid de fleste plass, selv om vi har vært borte i kompaktklassebiler med noe mer plass til føttene. Takhøyden er tilfredsstillende og kjørestillingen kan justeres etter de flestes ønsker. Pluss skal Peugeot ha for skikkelig dybdejustering av rattet og nok plass til knærne under rattstammen slik at det blir lett å komme nærme nok med de komfort- og sikkerhetsfordelene det har.

Grei bakseteplass

Vis mer
Vis mer


I baksetet er 308 ganske gjennomsnittelig. Dersom de der foran senker setene sine helt ned, er det ikke mulig å kile føttene inn under forsetene, men de fleste har likevel greit med plass. Selve baksetene er rimelig gode å sitte i og det store glasstaket som er standard fra og med utstyrsnivået Premium Pack gjør det langt triveligere der bak, ikke minst i norsk fjellandskap. Glasstaket bidrar for øvrig til å gi et lyst og romslig inntrykk i hele kupeen. Dermed føles 308 kanskje hakket romsligere enn den i virkeligheten er, og det er jo positivt.

Dårlig fleksibilitet

Bagasjerommet er kanskje det mest skuffende punktet. For det første er ikke lastevolumet mer enn gjennomsnittelig i klassen, og lasteterskelen er høy slik at brukervennligheten ikke blir all verdens.

Fleksibiliteten er heller ikke imponerende når man skal laste store gjenstander. For å slå ned baksetene må man nemlig først vippe opp sitteputene i baksetet for så å fjerne hodestøttene eller eventuelt skyve forsetene langt frem. Flat blir lasteflaten aldri uansett, og den vinkelen som bakseteryggene utgjør nedslått er såpass betydelig at en del plass unektelige går tapt.

Meget god kvalitetsopplevelse

Kvalitetsfølelsen i kupeen er svært god for klassen. Alle materialer i dashbordet er godt polstret og de få harde flatene som er, for eksempel i dørpanelene, er gitt den samme gode finishen som dashbordet. Når instrumentene i tillegg er lekre og følelsen i brytere og hendler solid, scorer 308 svært godt på opplevd kvalitet.

Betjening

Vis mer


Også betjeningen er meget enkel og hensiktsmessig. En liten skjerm mellom turtelleren og fartsmåleren viser tall fra kjørecomputeren og en annen skjerm midt på dashbordet bidrar med informasjon fra blant annet stereoanlegg og tids- og datoopplysninger. Utvendig temperatur hadde imidlertid vært kjekt å ha i kjørecomputeren slik at man slapp å flytte blikket under kjøring på typisk nullføre. Litt irriterende er det også at tallet blinker konstant, i likhet med kolonet mellom timene og minuttene i klokken.

Ned trekker den håpløst spinkle justeringshendelen til seteryggen. Ikke bare sitter den kronglete til, den er også vanskelig å trykke skikkelig inn slik at seteryggen løsner og kan justeres, men ikke trinnløst.

Fartsmåleren er for øvrig i god Peugeot-tradisjon gradert etter unorske fartsgrenser som 50, 70, 90 og så videre. Sikkert kjekt for svenskene, men her i Norge blir det litt krøkkete.

Stille

Vis mer


Støyisoleringen er som tidligere nevnt meget god for klassen, spesielt når det er snakk om motorstøy, men også dekk og vindbrus lar seg i liten grad høre. Her er det lett å skli over norske motorveifartsgrenser uten å merke det.

Passe myk

Fjæringskomforten er som sagt også god, og totalt sett fremstår 308 som et av de aller beste komfortvalgene i sin klasse. Også materialkvaliteten ligger på et høyt nivå, men Peugeot har noe å gå på når det gjelder rene plassressurser og ikke minst fleksibilitet.

Her konkluderer vi og sammenligner med aktuelle konkurrenter.