Plass og komfort

Enorm bakseteplass, eksklusive materialer og enormt med utstyr sørger for at LS 600hL blir en helt spesiell opplevelse.

Vårt testeksemplar var altså en L-utgave, noe som betyr 12,0 centimeter lengre akselavstand, ditto bakseteplass og superbrede bakdører. Vi målte 94,5 centimeter benplass i baksetene, noe utgjør rundt 15,0 centimeter mer enn i store familiebiler. Det betyr at selv 2,0 meter høye personer virkelig kan strekke på bena.

Vårt eksemplar var forøvrig utrustet med begge de to tilgjengelige ekstrautstyrspakkene, noe som blant annet omfatter "Rear seat relaxation package". Og her snakker vi virkelig "relaxation". Vi ville ikke hatt noe i mot en kjøretur til Spania i disse baksetene - i hvert fall ikke hvis vi hadde fått sitte på høyre side. Herfra kan man nemlig kontrollere høyre forsete.

Overdådige muligheter

Vis mer
«Lexus LS 600h fremstår som en helstøpt, gjennomtenkt, luksuriøs, sikker og særdeles avansert bil. Med denne bilen viser Toyota at de virkelig mener alvor i sin streben etter å stjele kunder fra etablerte, tyske premiumprodusenter.»
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Etter at man har justert dette helt frem, kan man begynne å kose seg med de overdådige mulighetene. Først kan man legge seteryggen ned i 45-graders vinkel, noe som selvsagt foregår elektrisk. Så kan man trykke på knappen for å heve fotskammelen. Deretter kan man lukke persiennene i bak- og sideruter, før man velger varme eller avkjøling i sittepute og seterygg. Så kan man ta frem den store fjernkontrollen som styrer diverse massasje- og vibrasjonsprogrammer. Intensitet og hastighet kan selvsagt reguleres, noe man kan gjøre mens man nyter en av filmene man har liggende i DVD-veksleren. Disse vises via en 9-tommers LCD-skjerm i taket, mens lyden strømmer ut fra nitten - 19 - Mark Levinson-høyttalere.

Ti luftdyser

Skulle man få behov for å sjekke sveisen kan dette gjøres i et av de to dobbeltbelyste sminkespeilene ved siden av LCD-skjermen. Drikken kan plasseres i en av de to koppholderne eller på det oppfellbare bordet. Og luftkvaliteten ivaretas av ikke mindre enn ti luftdyser forbeholdt baksetepassasjerene. Vi forstår godt at både norske og utenlandske toppledere med tilgang på egen sjåfør har valgt nettopp denne bilen for å komme seg fra A til B.

Tallrike muligheter

Men heller ikke sjåføren lider noen nød i LS 600hL. For det første slipper vedkommende å forholde seg til noen nøkkel. Både adgang og start foregår uten at man behøver å ta nøkkelkortet ut av lommen. De aller fleste kvadratcentimeter er trukket i skinn eller dekket med edeltre og det meste kan justeres elektrisk. Dette gjelder blant annet hodestøtten, korsryggstøtten, sikkerhetsbeltet og rattet. Om ønskelig kan man aktivere luftkjøling av setene. Og både stereoanlegg, DVD-basert navigasjon og klimaanlegg kan betjenes via stemmestyring eller via den store, trykkfølsomme skjermen i dashbordkonsollen. Både parkeringssensorer og ryggekamera er på plass og samtlige speil blender automatisk ned hvis de registrerer skarpt lys.

I det hele tatt har nok LS 600hL den lengste standardutstyrslisten vi noen gang har vært borti. Og den som i tillegg tar seg råd til de to ekstraustyrspakkene (rundt 330.000 kr) blir eier av en av verdens mest velutstyrte og luksuriøse biler.

Ikke perfekt

I det hele tatt skal man lete lenge før man finner noe som mangler i denne bilen. Men noe fant vi da til slutt. Lexus tilbyr for eksempel ikke nattkamera, slik to av konkurrentene gjør. Avstandsholderen kan ikke brukes ved saktegående køkjøring og verken TV-tuner eller DAB-tuner er å finne.

De fleste vil imidlertid klare seg uten disse elementene. Det som imidlertid er litt rart, er at bilen faktisk mangler tre-blink-funksjon. For ikke å snakke om at det digitale uret mangler 24-timers urverk. Det er også verdt å merke seg at Lexus LS 600h ikke kan leveres med hengerfeste og at vi faktisk opplevde en del knirkelyder fra området omkring høyre A-stolpe. Siden vi først er i det kritiske hjørnet kan vi også nevne at vi tidvis merket oss noe lyd fra drivlinjen når vi gikk av gasspedalen i visse hastigheter og at bagasjerommet grunnet hybridløsningen er grunt. Vi merket oss også at bakspeilet i enkelte situasjoner stjeler litt sikt fremover til høyre og dro kjensel på enkelte Toyota-knapper.

90 knapper

Når vi først er inne på knapper, så kan det nevnes at vi telte rundt 90 stykker bare i forseteavdelingen. Noen synes at mange knapper er stilig og til bilens forsvar skal det sies at de aller fleste faktisk er logisk plassert og greie å betjene. Likevel kan det hevdes at den voldsomme knappe-armadaen virker noe utidsmessig. Det er lenge siden Audi og BMW kuttet ut haugevis av knapper til fordel for menybaserte systemer og også Mercedes har nå valgt denne strategien. Tyskernes løsninger (MMI, iDrive, Comand) innebærer at haugevis av funksjoner kan betjenes via et hjul i midtkonsollen, noe som åpner for renere og mer linjelekre dashbordløsninger.

Når det er sagt, skal det understrekes at disse løsningene langt fra er ideelle. Spesielt gjelder dette BMWs iDrive-løsning, som mangler den essensielle back/escape-knappen.

Helstøpt

Et par små innvendinger til tross; Lexus LS 600h fremstår som en helstøpt, gjennomtenkt, luksuriøs, sikker og særdeles avansert bil. Med denne bilen viser Toyota at de virkelig mener alvor i sin streben etter å stjele kunder fra etablerte, tyske premiumprodusenter.

Er LS600h et godt kjøp? Les vår konklusjon her.