Plass og komfort

Avenger er ikke en bil for perfeksjonister og feinschmeckere. Men plassforholdene i kupeen er gode.

«Faktisk leverer mange biler helt ned i småbilklassen et betydelig bedre kvalitetsinntrykk enn dette.»


Det blir kanskje litt mye gjentakelser av gammel kritikk i denne testen, men slik får det bare være så lenge ikke Dodge har forandret nevneverdig på tidligere kritiserte egenskapere i forhold til nært beslektede biler. For Avenger har et billigpreget interiør. Ikke at det er uutholdelige, det finnes verre modeller enn Avenger, men dette er fortsatt ikke bilen for dem som er opptatt av opplevd kvalitet.

Billige materialer

Vis mer


Årsaken til det er rett og slett et oppsiktsvekkende billig materialvalg. Så godt som ingen steder i hele kupeen finner du polstrede materialer, unntatt i setene naturligvis. Til og med midtarmlenet er hardt, med kun en slags gummimatte som dempende overflate.

Faktisk leverer mange biler helt ned i småbilklassen et betydelig bedre kvalitetsinntrykk enn dette. Men finishen er ikke håpløs. Det ser helt greit ut og det er først når man begynner å ta på flater, bruke hendler og så videre at man virkelig merker svakheten.

Fine detaljer

Positivt visuelt sett er den utstrakte bruken av små LED-lamper i interiøret som skaper en lun atmosfære. Også den iskalde blå-grønne instrumentbelysningen er litt snasen.

Teknikk og utstyr

Vis mer

Betjeningen er rimelig enkel og grei, og navigasjonsanlegget som er standard til utstyrsnivået SXT er definitivt blant de mer påkostede. Det samme kan sies om stereoanlegget som i tilegg til solide høytalere har en integrert harddisk på 20 gigabyte og en aux-inngang for tilkobling av MP3-spiller.


Dodge har satset litt på teknofreakene med denne utstyrspakken, og enda bedre blir det dersom du kjøper til DVD-system til baksetet. Men dette koster snaut 12.000 kroner. Barnevennlig er også det avkjølte hanskerommet. Apropos utstyr så er det alt i alt godt med det i SXT-varianten som begynner på 360.000 kroner. Men parkeringssensorer mangler og hadde vært kjekt på en såpass stor sedan. Sikten og oversikten er nemlig ikke all verdens.

Plassforhold

I forsetene sitter man godt og de fleste vil finne en god kjørestilling takket være greit med justeringsmuligheter. Skinnsetene som følger med SXT-varianten vi kjørte er litt glatte, men ellers behagelige å sitte i. Plass er det bra med, men akkurat i fotbrønnen på førersiden, blant alle pedalene, kan det være litt trangt for dem med store føtter.

Bra baksete

Vis mer


I baksetet er plassen meget god og fire voksne reiser behagelige i Avenger. En person på 1.75 sitter kongelige bak seg selv med så godt som helt utstrakte bein. Også de litt lengre finner seg bra til rette her, mye takket være godt med takhøyde og ikke minst muligheten til å stikke føttene godt inn under forsetene, også når dette er stilt i laveste posisjon.

Snaut bagasjerom

Bagasjerommet er ikke blant de største i klassen, men fullt så ille som det ser ut på papiret, 382 liter som kan sammenlignes eksempelvis med Passats 565, opplevde vi det ikke. En svakhet er det også at alt vannet som har samlet seg på bakluken gjennom nattens regnvær, renner rett ned på bagasjen din når lokket åpnes.

Baksetet kan for øvrig legges ned dersom du skal frakte lange gjenstander.

Komfort

Vis mer


Når det gjelder komfort har vi allerede nevnt at Avenger ruller relativt mykt. Støykomforten ødelegges av den bråkete dieselmotoren, men er for øvrig ganske god. Ved motorveihastigheter begynner det riktignok å bruse litt rundt det relativt kantete karosseriet.

Litt morsomt utstyr, relativt god komfort og rause plassforhold i kupeen preger reisen i en Dodge Avenger. Men også dårlig materialkvalitet og for mye motorstøy gjør seg gjeldende.

Vi vurderer totalpakken og titter litt på de mest opplagte rivalene i kapittelet Konklusjon og konkurrenter.