Plass og komfort

i30 overbeviser med god plassutnyttelse. Kjørekomforten er godkjent, men ikke klassens beste.

Med en lengde på 425 centimeter, en bredde på 178 og en høyde på 148, plasserer i30 seg midt i kompaktsegmentet - den er fem centimeter lengre enn en Golf og tre centimeter kortere enn en Peugeot 308. Akselavstanden på 265 centimeter er lengst i klassen - til og med en centimeter lengre enn Ford Focus, som er kompaktklassens største bil.

God plass

Vis mer

Så er da også den innvendige plassen riktig god både foran og bak. Det føles langt fra trangt foran, og i baksetene er det plass for voksne også selv om det sitter godt voksne foran.
Bagasjerommet, tross de smarte oppbevaringsrommene under gulvet, må derimot nøye seg med betegnelsen "passe"; de som trenger mye bagasjeplass bør nok vente på stasjonsvognutgaven som lanseres i disse dager. Vi tok den i øyesyn i anledning Genève-utstillingen, og det virker riktig lovende.

Velkommen ombord

Når det gjelder kvalitetsfølelse, ergonomi/brukervennlighet og oversiktlighet er i30 på høyden med de beste konkurrentene - med unntak av betjeningen av kjørecomputeren via en knapp under instrumentpanelet. Sammenføyninger og materialvalg overbeviser. Det samme gjelder sittekomforten; setene har god utforming og gir brukbar støtte - noe vi ikke har vært vant til fra Hyundai tidligere. De kan muligens oppleves som vel faste i stoppen for noen, men dette er noe som muliggjør lengre reiser uten tretthetsfølelse. Det er for øvrig lett å finne seg til rette bak rattet og det er justeringsmuligheter nok til at de fleste vil finne en god sitteposisjon. Vi ville imidlertid ha foretrukket å kunne justere seteryggen med et dreiehjul snarere enn med en spak.

"Tysk" komfort

i30 har effektive kjøreegenskaper takket være et relativt stramt understell. Den er imidlertid ikke sportslig satt opp og dempingen gir en god kjørekomfort. I forhold til søskenbilen Kia cee'd har man det hakket mer komfortabelt som passasjer i i30. Det hindrer ikke at brå ujevnheter merkes og at bilen oppleves som noe mer stump enn Peugeot 308 eller Toyota Auris. Den er mer på nivå med VW Golf i så måte. Når det gjelder lydnivået er det helt ut akseptabelt; det vitner om både bra støyisolasjon og fin motorkarakteristikk at støy fra veien er mer fremtredende - stort sett - enn motorstøy - uten at noen av dem er det i særlig utstrekning.

Totalt sett har vi altså mye bra å si om Hyundai i30, og vi trivdes med bilen under testperioden. Vi vurderer konkurrentene - og konkluderer - her.