Plass og komfort

Det er god plass ombord i C-Crosser som også har en tredje seterad. Komfortnivået er riktig bra.

Vi begynner med kjørekomforten: Som nevnt sørger hjulopphenget for en ganske behagelig fremdrift, også på ujevn vei selv om skarpe ujevnheter merkes relativt godt.

Komforten ivaretas også gjennom et behagelig lavt støynivå; her hjelper det naturlig nok at den kultiverte dieselmotoren er stillegående i seg selv. For øvrig er verken rullestøy eller vindsus påtrengende selv om førstnevnte er merkbar på grov asfalt.

God plass

Vis mer
Vis mer

Komfortabelt reiser man også fordi man har god plass.
Forsetepassasjerene sitter godt og det er god klaring under taket. Setene er komfortable og gir grei støtte - sidestøtten kunne vært noe bedre ved aktiv svingkjøring, men det er i det hele bra. På andre seterad er det god plass selv i fremre posisjon - setene kan flyttes frem og tilbake og seteryggen kan lenes bakover. Baksetet er delt i forholdet 60/40 og hver del kan manøvreres uavhengig.

Nødseter

Tredje seterad må imidlertid karakteriseres som nødseter - her kan to barn sitte greit nok, men for voksne blir det en nødløsning over korte avstander. De færreste bruker syv seter til daglig, og når tredje seterad er nedfelt - de legges enkelt ned og forsvinner i lastegulvet - blir det riktig god plass til bagasje. Ønsker man å øke lasterommet vippes en eller begge delene av baksetet enkelt forover ved å trykke på en knapp, og lastegulvet blir da flatt og fint. Bakluken kan åpnes i to deler - øvre del heves mens den nedre felles ned og danner en utstikkende lastelem som skal tåle 200 kilo.

Ikke premium

C-Crosser virker godt sammenskrudd, men materialvalgene er ikke på høyde med det Citroën ellers presterer i sine nyere modeller - her er mye hard og lite eksklusiv plast. I tillegg, og dette er noe Mitsubishi - som produserer bilen - av en eller annen grunn og inntil videre nekter å innføre på sine biler, kan ikke rattet dybdejusteres. Vi fant ikke den ideelle sittestillingen og synes rattet er for lavt plassert. Som på Mitsubishi Outlander finnes også noen upraktiske detaljer, som at betjeningen av kjørecomputeren er plassert på instrumentpanelet og knappene for setevarme nede ved setene. Derimot er det flust av oppbevaringsrom i bilen (vi telte 22), deriblant god plass til CDer i midtkonsollen og to hanskerom hvorav ett, med kjøling, oppe på dashbordet.

Som Mitsubishi Outlander er C-Crosser en romslig og ganske så komfortabel reisebil, altså. Den kommer imidlertid bare med den fine og sterke motoren og med mye standardutstyr. Det gjør at den blir temmelig dyr. Har den, som Citroën, noen sjanse på det krevende norske markedet? Les vårt kapitel: Konklusjon og konkurrenter