Plass og komfort

Et kult interiør og rimelig god komfort veier noe opp for de begrensede plassforholdene.

«...rullekomforten er ganske god, og de fleste ujevnheter passeres på en tilfredsstillende måte med tanke på bilens ytre mål.»


Det er begrenset hvor mye plass du kan få inn på drøyt 3,5 meter bil, uten å bygge mye i høyden. Så er det nok heller ingen som forventer å få en fullverdig fireseter i denne bilen heller, men baksetene er ikke bare til pynt. Fire voksne gjennomsnittspersoner får det vel trangt, men to personer på om lag 175 centimeter kan sitte bak hverandre.

Dårlig takhøyde

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Den største begrensingen bak ligger helt klart i takhøyden, i alle fall med glasstaket som satt i vår bil. Allerede ved nevnte høyde begynner man å slite med å få plass til hodet, men med en lett lutrygget sittestilling går det akkurat.

Ikke skikkelig rattjustering

Foran er ikke dette noen problemstilling, men benplassen for føreren er begrenset slik at man blir sittende med en ganske krapp vinkel i knærne, også i venstrebeinet som ikke kan strekkes spesielt langt ut. Noe av forklaringen ligger i mangelen på lengdejustering av rattet. Det gjør at man må skyve setet lenger frem enn man i utgangspunktet hadde foretrukket for å komme nærme nok rattet. Bedre blir det ikke av at den lett liggende rattvinkelen som sørger for at toppen av rattet fort havner for langt unna hendene.

Sittestillingen for øvrig er ganske oppreist, og setene er stort sett greie, men med litt for lite sidestøtte. Girspaken er høyt plassert og det er positivt på alle måter.

Lite bagasjerom

I den aller bakerste avdelingen er det omtrent som forventet, altså ganske smått. Et par små bagger glir greit inn, men 185 liter imponerer ingen.

Interiørdesign

Når det gjelder design, er det trivelig inne i en 500. Detaljene er mange og i det hele tatt er dette en forseggjort liten bil. Spesielt morsomt er det hvite dashbordet og 500-logoen på passasjersiden. Rattet i vår testbil var også av den stiligere sorten. Turtelleren og hastighetsmåleren er puttet inn i samme klokke og dette forvirrer kanskje noen i starten. Med litt tilvenning fungerer det imidlertid greit.

Brukbart kvalitetsinntrykk

Materialkvaliteten er ikke all verdens, men det er det heller ikke å forvente i en bil i denne klassen, og finishen er såpass god at man ikke ergrer seg over at eksempelvis det hvite dashbordet er laget i hardplast.

Komfortabel nok

Vi var innom i forrige kapittel at bilen krenger en del under rask svingkjøring. Det er fordi man har valgt et relativt mykt fjæringsoppsett. Det sørger på den andre siden for at rullekomforten er ganske god, og de fleste ujevnheter passeres på en tilfredsstillende måte med tanke på bilens ytre mål.

Støynivået er også godkjent for klassen. I motorveihastigheter er det riktignok en del bråk fra både vind og dekk, men motoren hører man ikke så mye til og i litt lavere hastigheter er ikke dette spesielt plagsomt. Men dersom du kjører mye på motorveier er ikke dette noen optimal bil. Det er ganske mye å hente på å gå opp til den vanlige småbilklassen når det gjelder langturskomfort.

Det er på tide å oppsummere denne testen. Vi konkluderer og ser på 500s konkurrenter.