Plass og komfort

God plass og en genial bakseteløsning klarer ikke å veie opp for at Mazda har gnidd på yen-sedlene da de utviklet sin nye 6-er.

Polstret dashbordplast har de siste par årene blitt en selvfølge selv i kompaktklassen. I mellomklassen har alle bilprodusenter med respekt for seg selv gått for en polstret overflate lenge. Mazda har derimot valgt å dekke førersiden av dashbordet med hard, billig plast.

Ingen sentrallåsknapp

Vis mer
«Fraværet av helhetlig tekning viste seg imidlertid da vi konstaterte at komfort- og stereoanlegg-lys har blå farve, mens instrumenter og alle de andre knappene lyser i oransje.»
Vis mer

De runde luftdysene i dashbordets ytterkant ser bra ut og er gode å betjene, men de to luftdysene på toppen av dashbordkonsollen fortjener motsatte beskrivelser. Føreren må velge mellom å se på klokken eller lese en av kjørecomputer-funksjonene og Mazda har ikke tatt seg råd til treblink-funksjon.
Mens nye Skoda Superb - og flere andre bilmodeller - har stilt egne sentrallåsknapper til disposisjon for både fører og forsetepassasjer, har ikke Mazda funnet det nødvendig å montere en eneste en. Skal dørene låses, må man lete seg frem til de gammeldagse knappene ved dørhåndtaket.

Lite helhetlig

Bakruteviskeren tar to sveip når den aktiveres - noe som er unødvendig. I stedet burde Mazda ha sørget for automatisk aktivering av bakruteviskeren når føreren rygger i regnvær - men det har de ikke.

Mazda skal ha ros for å ha tatt seg råd til to komfortbelysning-dioder oppe ved leselampene. Fraværet av helhetlig tekning viste seg imidlertid da vi konstaterte at komfort- og stereoanlegg-lys har blå farve, mens instrumenter og alle de andre knappene lyser i oransje.

Tung bakluke

Bakspeilet har en lav plassering og føreren kan ikke fritt velge luftstrømkombinasjoner. For eksempel er det ikke mulig å velge luft på frontruten og i dashborddysene samtidig. Gassdemperne som skal hjelpe til å lukke opp bakluken er for svakt dimensjonert, noe som gir tung baklukeåpning. Og vinduskarmhøyden i baksetene er barnefiendtlig høye.

Merkelig knappeløsning

Støyisoleringen er under gjennomsnittet og hvis vi går ned på detaljnivå kan det også nevnes at Mazda - i likhet med enkelte andre produsenter - har valgt en merkelig løsning for barnesikring av de elektriske vindusheisene. Når man trykker på knappen deaktiveres nemlig ikke bare bryterne i alle de tre passasjerdørene - også bryterne på førerens panel deaktiveres, noe som betyr at føreren ikke kan lukke vinduet barnet nettopp har åpnet. For å få dette opp må føreren deaktivere barnesikringen igjen, noe som åpner for "vinduskamp" med poden. Hvorfor ikke kopiere de fleste andre bilprodusenter, ved å kun deaktivere knappene i bakdørene?

Lavthengende beltelåser

Vis mer


Plastknappen som er festet til setebeltene i baksetet er forøvrig plassert så langt ned at beltelåsene nesten ligger på setet. Dette ser lite elegant ut. Etter å ha tenkt litt over saken, kom vi imidlertid frem til at det faktisk kan ligge bevisst tenkning bak denne tilsynelatende merkelige plasseringen. Ved å plassere knappen så langt ned, sikrer man nemlig at denne ikke kommer i veien når barneseter skal festes.

Også positive sider

OK - det ble mye negativt på en gang. I rettferdighetens navn må vi derfor bruke noen linjer på å fortelle at nye Mazda 6 også har sterke sider. Blant annet har Mazda spandert velfungerende støv- og vann-forseglings-lister både på dører og dørkarmer. Interiøret er i hovedsak oversiktlig og lettbrukt, delvis fordi Mazda har tatt i bruk hele fem dreiebrytere. Vi bet oss spesielt merke i den gode tilgjengeligheten på setevarmebryterne og den praktiske dual-knappen plassert i senter av forsetepassasjerens temperaturvalghjul. Ved å trykke på denne bestemmer føreren om det skal være én eller to klimasoner.

Dype koppholdere

Vis mer


De to koppholderne i midtkonsollen er dype og gode og midtarmlenet kan justeres i lengderetningen. Under midtarmlenet finner vi en stort oppbevaringsrom med 12-volt-uttak og AUX-inngang og Mazda har gjort klar en "kabelgate" slik at kabler til og fra rommet ikke skades. Sminkespeilene har belysning og aero-vindusviskerne beveger seg nærmest lydløst over frontruten.

De klassiske instrumentene er lett lesbare og de korte hendlene er både tøffe å se på og gode å betjene. Med få unntak lyser knappene i mørke og Mazda har utviklet en relativt avansert rattbetjeningsenhet. Fra knapper på venstre side av rattet kan man nemlig betjene både stereoanlegg, kjørecomputer og klimaanlegg. Pluss i margen for egen mute-knapp på rattet - men minus for det faktum at det blinker både i det oransje info-displayet og det blå stereolyset når mute-knappen aktiveres.

God benplass og takhøyde

Vis mer


Det kanskje mest positive ved Mazda 6 er baksetene. Døråpningen er gjennomsnittlig, men takket være dører som åpner seg godt, går inn- og utstigning veldig greit. Benplassen er like god som i Mondeo og takhøyden 2,0 centimeter bedre. En ganske skrå seterygg gir en behagelig sittestilling og baksetepassasjerene kan glede seg over et nedfellbart midtarmlene med to koppholdere.

Kupébredden er god, men i likhet med de fleste andre mellomklassebiler er sittepute og seterygg tilpasset to passasjerer, noe som gjør den midtre sitteplassen lite attraktiv. Den midtre baksetepassasjeren må i tillegg hente beltet oppe i taket, noe som er en utidsmessig løsning. Det må også nevnes at baksetepassasjerene mangler leselys og dørlommer og at kun den høyre forseteryggen er utrustet med en oppbevaringslomme.

Mange oppbevaringsrom

Vi har nevnt at bakluken er tung å åpne, noe som er synd. Når man først får opp luken åpenbares nemlig et ganske eksklusivt bagasjerom, med mange oppbevaringsrom både ute på sidene og under gulvet. Bakluken åpner seg så høyt at de fleste slipper å skalle - og lasteromsskjuleren blir med bakluken opp slik at den ikke er i veien.

Genial løsning

Vis mer


Belysningen er festet i selve bakluken og to innvendige lukkehåndtak er på plass. Det mest geniale er imidlertid at man kun trenger å trekke i to spaker for å doble lasteromskapasiteten. Da faller nemlig seteryggene frem på sitteputene som automatisk feller seg ned. Ikke trenger man å ta av hodestøttene heller. Og resultatet er et flatt gulv.

Vi pleier å måle minste bredde og minste dybde og med disse målene som utgangspunkt er Mazda 6-lasterommet noe mindre enn dem vi finner hos mange av konkurrentene. Vi snakker imidlertid bare om noen få centimeter, noe den geniale bakseteløsningen alene oppveier for.

Greie forseter

Vis mer


Som forsetepassasjer sitter man greit - men ikke fantastisk - i nye Mazda 6. Vi satt pris på god sidestøtte og mulighet for justering av korsryggstøtten, men savnet muligheten for å høydejustere fremre del av sitteputen. Det lille rattet ligger godt i hendene, men vi innbiller oss at det har en noe mer stående plassering enn det som er vanlig, noe som er litt uvant i starten.

Go

I likhet med sin forgjenger kan også nye Mazda 6 friste med interessante utstyrsnivåer. Selv grunnmodellen Go kan skilte med antiskrens (ESP, DSC på Mazda-språk), seks kollisjonsputer, aktive hodestøtter, manuelt klimaanlegg, radio med CD-spiller, elektriske vindusheiser med ett-trykk-funksjon rund baut og 16-toms alufelger.

Advance

Ved å legge til 17.000 kroner rykker man opp til den kanskje mest interessante varianten; Advance. Denne gir deg i tillegg elektronisk klimaanlegg med to soner, rattbetjening av radio og klimanlegg, rattbetjent kjørecomputer og regnsensor. I tillegg kommer fartsholder, automatisk nedblendbart bakspeil, elektrisk innfellbare sidespeil, CD-skifter, skinntrukket ratt og girspakkule, tåkelykter og 17-toms alufelger. Advance gir også høyde- og korsryggjustering av førersetet, automatisk instrumentbelysning og oppbevaringsrom under midtarmlenet.

Advance Plus

Vis mer


Neste trinn - Advance Plus - koster ytterligere 16.200 kroner. Til gjengjeld får man svingbare bixenonlykter, parkeringssensorer foran og bak, Bluetooth håndfriløsning, Bose stereoanlegg og åtte høyttalere.

Fire motoralternativer

Nye Mazda 6 er tilgjengelig med fire motoralternativer; dagens testede dieselmotor, 1,8-liter bensinmotor (120 hk), 2,0-liter bensinmotor (147 hk) og en firesylindret bensinmotor med 2,5 liter slagvolum (170 hk).

Sport

Sistnevne er den eneste som kan leveres i utstyrsnivå Sport. Sport omfatter blant annet sportsseter i delskinn, dekktrykkovervåking, farget glass, lettmetall-pedaler, 18-toms alufelger samt unikt utvendig design.

Er nye Mazda 6 et godt kjøp? Oppvakte lesere vil allerede ha forstått hva som blir vårt svar på dette spørsmålet. Hvis du har lyst på begrunnelsen kan du imidlertid lese denne her.