Plass og komfort

Komfortnivået er greit, men på innvendig plass er det mange kompaktkabrioleter som overgår 1-serie.

«Baksetene har altså en funksjon og er greie å ha i bakhånd. »


La det være sagt med en gang, dette er først og fremst en bil for to. Allerede i en vanlig 1-serie er bakseteplassen ganske begrenset og blant de dårligere i klassen. Vi hadde derfor regnet med at beinplassen for de der bak skulle være enda dårligere.

Bakseter

For her er faktisk ikke den nye kabrioleten så altfor ille. To personer på 175 centimeter har mer enn nok plass til å sitte bak hverandre, hvilket betyr at barn kan sitte bak de fleste rimelig komfortabelt.

Smal

Vis mer
Vis mer


Da er det heller plass i bredden det skorter på. For veggene svinger kraftig innover i baksetet slik at passasjerene blir sittende vendt litt innover, nesten som i en t-kopp på tivoli, og det er dårlig med plass til skuldrer og armer. Også takhøyden er begrenset på taket på. Ikke særlig behagelig over tid, med andre ord, men godt nok til at de fleste får transportert fire ikke altfor store mennesker over et lite stykke. Baksetene har altså en funksjon og er greie å ha i bakhånd.

Intimt

Foran er det bedre, men de som nærmer seg to meter vil slite litt her også. 1-serie har en ganske intim førerplass. De som ikke er så storvokste finner seg godt til rette og det er enkelt å finne en bortimot optimal kjørestilling takket være gode justeringsmuligheter.

Forsiktig

Interiøret for øvrig er typisk BMW med et dashbord, en midtkonsoll og et instrumentpanel slik vi finner i vanlige 1-serie. Det betyr god kvalitetsfølelse, men også en forsiktig og konservativ design. Den rød-oransje instrumentbelysningen begynner nå å føles litt gammeldags. Og det er den jo også i den forstand at BMW har holdt fast på den gjennom en årrekke. Her har en del andre produsenter klart å komme opp med friskere og mer eksklusive løsninger.

God kvalitetsfølelse

Men om interiøret er litt vel konservativt, er også materialvalg og finish upåklagelig solid. Følelsen i hendler og brytere er god, og materialene som er benyttet rundt om kring langt fra billigste sort.

Litt tregt tak

Vis mer


Når det gjelder typiske kabrioletegenskaper så klarer 1-serie seg greit. Det tar 22 sekunder å åpne og lukke taket og operasjonen kan påbegynnes i opptil 40 kilometer i timen, og gjennomføres under 50. Det gjør det lett å åpne eller lukket taket i bytrafikk eller under køkjøring. Tidsbruken er imidlertid litt vel lang i forhold til først og fremst hovedkonkurrenten Audi A3.

Lite støy

Støyisoleringen er god, og i norske fartsgrenser vil man aldri tenke over at man har et avtakbart tak over seg på grunn av bråk. Også ellers er det rimelig stille inne i denne bilen. Totalt sett gjør dette at komfortnivået er godt i denne bilen, også med sportsfjæring, men vi anbefaler de fleste å droppe dét tilvalget.

Lunt

Vis mer


Med vinduene oppe og vindavviseren (ekstrautstyr) på, er det lunt og godt i denne bilen, spesielt dersom du ikke er så høy. Dette ødelegger likevel ikke så mye for følelsen av å kjøre åpen bil.

Lasting

Bagasjerommet er ikke så aller verst med mellom 260 og 305 liter, avhengig av om taket er oppe eller nede. Det er omtrent som en gjennomsnittelig småbil og dermed godkjent. En gjennomlastingsluke med skipose kan dessuten bestilles for deg som skal ha med skiene på tur.

Det er tid for å konkludere og titte på aktuelle konkurrenter.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder