Plass og komfort

Laguna er komfortabel. Plassforholdene er derimot ikke blant de beste i klassen.

Det er lett å kjenne seg vel inne i Laguna. Interiøret er trivelig og et viktig punkt å merke seg i forbindelse med at Renault har lovt et kraftig kvalitetsløft er nettopp kvalitetsfølelsen. Både materialer og sammenføyninger i interiøret, og da spesielt i dashbordet, gir et overbevisende kvalitetsinntrykk, og myk polstring både oppe og nede virker også betryggende.

Ergonomi

For øvrig er førermiljøet tiltalende når det gjelder layout og ergonomi, selv om bruken av dreiehjulet på midtkonsollen for å betjene navigasjon og musikkanlegg krever noe tilvenning. Dette muliggjør imidlertid frigjøringen av plass på instrumentpanelet, som ikke blir overbelemret med knotter og dermed blir mer oversiktlig.

Gode seter

Vis mer


Både føreren og passasjerene blir tilgodesett med seter hvor man sitter godt og komfortabelt uten at den svampaktige følelsen man tidligere forbandt med "fransk komfort" er tilstede. Imidlertid kunne det vært gitt ytterligere muligheter for justeringer både for sete og ratt (dette er selvsagt justerbart i lengde og høyde) for å finne en sittestilling på høyde med de beste i klassen for de som er litt langt unna gjennomsnittet høy eller proporsjonert.

Greie plassforhold men...

Nye Laguna bygger på plattformen til den gamle, og noen plassrevolusjon dreier det seg ikke om. Foran er det god romslighetsfølelse, men i baksetene er det ikke bedre enn gjennomsnittlig. Det er særlig begrenset takhøyde som vil være et problem hvis man ønsker å transportere "godt voksne" bak.

Begrenset men smart

Når det gjelder bagasjerommet, så er det, selv om det er merkbart større enn i forgjengeren (her har prioriteten nok vært gitt), under snittet i rommelighet. Det er til gjengjeld meget utnyttbart med rette vegger og gulv. Et trau under gulvet gjør det mulig å lagre småtteri som isskrape/børste om vinteren o.l. Det skrånende bakvinduet kan være til sjenanse for transport av voluminøse barnevogner. For å felle ned baksetet holder det å dra i en spak som det finnes en på hver side av bagasjerommet og ved bakseteryggene. Dermed er det gjort i en enkel håndvending å forvandle Laguna til "Flyttebil".

Stillegående

Vis mer


Som vi har nevnt er motoren kultivert, og den har myk gange. Men Renault har i tillegg gjort en bra jobb med støyisoleringen, og Laguna fremstår som en av de mer stillegående bilene i klassen sammen med Mondeo og Citroën C5. Dette gjelder både den nevnte motorlyden, rullestøy og såkalt "aerodynamisk støy" - altså vindsus.

Fjæringskomfort

Forrige generasjon Laguna hadde et utpreget mykt og komfort-orientert oppsett som til dels gikk på bekostning av kjøreegenskapene og som i tillegg medførte overdrevne karosseribevegelser - krenging og duving - noe som kan avstedkomme bilsyke hos enkelte. Allerede i anledning "ansiktsløftningen i 2005 var bilen blitt stivet noe opp, og den nye generasjonen har fortsatt på denne veien. Dermed er Laguna III merkbart strammere i oppsettet enn forgjengeren med revidert hjuloppheng og kraftigere krengningshemmere, men den bygger fortsatt på samme plattform, og fjæringsveiene er sammenlignbare. Dessuten er dempingen utmerket, og det vesentligste av komforten ombord er dermed bevart. Ujevnhetene er ikke så til de grader filtrert bort som tidligere, men stump er bilen ikke blitt.

Altså, for å oppsummere: Nye Laguna oppleves som en bekvem og trivelig bil med løfter om god byggekvalitet. Men den er langt fra noen lastemester i klassen. Dermed er tiden inne til å vurdere bilen helhetlig.

Les vår konkurrentsammenligning og konklusjon her.

Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder