Plass og komfort

Kuga har noe bedre totalkomfort, men Tiguan har størst bagasjerom og best kvalitetsinntrykk i førermiljøet.

«...begge bilene har for klassen et rimelig påkostet materialvalg og god finish. »


Vi har alt vært inne på fjæringskomforten som er noe bedre i Kuga, spesielt i lavere hastigheter. Dette er til glede for alle de reisende, men på mer svingete veier blir det såpass med bevegelse i karosseriet at det myke oppsettet ikke nødvendigvis betaler seg komfortmessig.

Støy

På støyisolering er bilene relativt jevnbyrdige. Kuga har mer gammeldags dieselkakling, men samtidig er motoren isolert såpass godt at det ikke blir spesielt plagsomt. Tiguan er litt omvendt med en i utgangspunktet stillegående motor som blir litt for nærværende grunnet beskjeden støyisolering. Dekkene er litt mer hørbare i Tiguan, men totalt sett finnes det altså ingen avgjørende argumenter for noen av duellantene her.

Like store innvendig

Vis mer


Heller ikke på plassforhold eksisterer det de helt store forskjellene. Man skulle kanskje tro at Kugas betydelig større akselavstand ville gi bedre plass i baksetet, men det er ikke tilfellet. I stedet er Tiguan helt på høyde både når det gjelder benplass, høyde og bredde. Sammenlignet med søskenmodellene Mondeo og Passat er imidlertid begge bilene klart trangere, spesielt i lengderetningen. Et par praktiske flybord er på plass for barn i alle aldere i baksetet.

Det kan være verdt å notere seg at takhøyden reduseres noe av det store soltaket som satt i vår Tiguan, uten at dette byr på problemer for andre enn de aller høyeste.

Tiguan med bra kvalitetsfølelse

Foran sitter de fleste bra, og begge bilene har for klassen et rimelig påkostet materialvalg og god finish. Tiguan er imidlertid hakket foran i opplevd eksklusivitet, mest takket være litt mykere og dyrere materialer. Når det gjelder brukervennlighet og oversikt i førermiljøet er begge disse bilene greie å ha med å gjøre.

Sittestilling

Vis mer


Både Kuga og Tiguan har greit med innstillingsmuligheter, men Tiguans lengdejustering av rattet kunne vært utvidet noe slik at rattet kunne trekkes noe nærmere føreren. I Kuga kunne vi ønsket oss litt mer sidestøtte i setene, men for øvrig sitter vi godt og høyt med god oversikt forover. Bakover er sikten mer begrenset med en ganske høy og stigende vinduslinje som skaper tykke C-stolper. Det er prisen man betaler for en såpass spenstig design. Tiguan har litt mer konvensjonelle linjer og får dermed litt bedre oversikt skrått bakover.

Best bagasjeplass i Tiguan

Kuga øverst, Tiguan under Vis mer
Vis mer


Et viktig punkt for mange som kjøper folkeSUVer er bagasjeplassen. Her er Tiguan best, med 470 liter mot Kugas 410. Uten reservehjul, som ingen av våre testbiler hadde, er forskjellen ganske stor ettersom brønnen i Tiguan da blir dyp og romslig. I Kuga kastes det meste av den plassen bort til verktøy og annet småtteri.

På grunn av Tiguans dype bagasjerom virker lasteterskelen høyere, og det er korrekt målt i forhold til gulvet. I forhold til bakken er det imidlertid så godt som like lett å løfte inn tunge gjenstander i disse bilene.

Fleksibilitet

Legger man ned baksetene får man en så godt som flat lasteflate i Kuga, etter å først ha vippet opp sitteputene i baksetet. Det er ikke tilfellet i Tiguan, men det skyldes fordypningen man får når man bestiller uten reservehjul. Med dette på plass blir selve gulvet høyere og noenlunde flatt hele veien fra terskel til forseter.

Tilhengervekter

For deg som virkelig laster har begge disse bilene mulighet til å trekke ganske tunge tilhengere. Med brems er tallene 2.100 kilo for Kuga og 2.200 kilo for Tiguan med manuelt gir. Med automat kan du trekke akkurat 2.000 kilo.

Kampen inne i bilene er altså ganske jevn. Ford scorer på litt bedre fjæringskomfort mens Volkswagen kontrer med større bagasjerom og et noe bedre kvalitetsinntrykk.

Det er på tide å kåre en vinner.

Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder