Plass og komfort

Nye Impreza har et langt mer moderne interiør enn sin forgjenger. Men bilen er langtfra perfekt.

Impreza-interiøret fremstår som enkelt, men samtidig relativt moderne og lettbrukt. Dybdejusterbart ratt er endelig på plass og utstrakt bruk av dreiebrytere gir brukervennlighet. To store, velfungerende koppholdere er plassert i dashbordkonsollen, mens både fartsholder og radio kan betjenes fra rattet. Pluss i margen for egen muteknapp og lettleste instrumenter.

God benplass

Forsetepassasjerene kan glede seg over god takhøyde og i WRX-utgaven sørger sportsseter for svært god sidestøtte. Bakdørene åpner seg godt og baksetepassasjerene har god benplass og godkjent takhøyde. Bagasjerommet har et høyt gulv, men er omrent like dypt og noe bredere enn det som er vanlig i kompaktklassen. Nedfelling av bakseteryggene er en enkel operasjon og gir flatt gulv. Pluss også for gassdempere under panseret og gummiering av oppbevaringsrommet foran girspaken.

Hard plast

Vis mer
«Når det kommer til opplevd kvalitet er imidlertid Subaru langt bak mange av sine konkurrenter.»
Vis mer


Når det kommer til opplevd kvalitet er imidlertid Subaru langt bak mange av sine konkurrenter. Dashbordet er utformet i knallhard plast og plastpanelet i nedre del av den tofarvede B-stolpen hadde løsnet på førersiden i vår testbil. Når rattet justeres til nedre posisjon får man innblikk i hvordan det ser ut under dashbordet - og plastinnmaten i bakluken er av billigste sort. Heller ikke hardplasten eller nålefilten i bagasjerommet formidler noe inntrykk av påkostethet.

Billige løsninger

Varseltrekanten ligger lett henslengt ved siden av reservehjulet, noe som tyder på at Subaru ikke har tatt seg bryderiet med å lage en skikkelig festeanording. Subaru har også spart kabling ved å montere bagasjeromsbelysning som må tennes manuelt. Mens omtrent alle andre bilprodusenter utruster sine biler med pollenfilter, nøyer Subaru seg med et såkalt "støvfilter". Våre tanker løp til gode, gamle Ford Sierra da vi oppdaget at luften strømmer ut av luftdysene også når vifteanlegget var avskrudd.

Knapper mangler lys

Kun førervinduet har ett-trykk-funksjon og treblinkfunksjon for blinlysene er mangelvare. Ti av knappene er usynlige i mørke og temperaturvelgeren for klimaanlegget er upresis fordi kun tallene 17, 22 og 27 er avmerket. Sentrallåsknapp er på plass, men viser ikke om bilen er låst eller ikke. Og når barnesikringen for siderutene aktiveres, så dekativeres også førerens vindusknapper.

Setebelte i taket

Midtarmlene glimrer med sitt fravær, i likhet med sminkespeil-belysning - og det midtre setebeltet i baksetene er opplagret i taket. I tillegg føres dette beltet via en stor konstruksjon på toppen av seteryggen som stjeler sikt bakover. Baksetepassasjerene har verken midtarmlene eller koppholdere og kun høyre forseterygg er utrustet med oppbevaringslomme. Til gjengjeld er dørlommer med flaskeholder-avdelinger på plass.

Støy

Vis mer


WRX-utgaven har skjermbetjent navigasjon, noe som er bra. Vi fant imidlertid ut at vi måtte velge mellom kart og kjørecomputerfunksjoner. Vi irriterte oss også over at vi ikke fikk lov til å betjene navigasjonen under marsj, selv om vi selvsagt forstår at det er sikkerhetstenkning som ligger bak. Men hva hvis forsetepassasjeren har lyst til stille inn et reisemål? Impreza-kupeen oppleves også som svakere støyisolert enn de fleste av sine konkurrenter.

1.5R

Subaru tilbyr ikke utstyrsnivåer i tradisjonell forstand, men har valgt å knytte utstyrsnivå til motorisering. 1.5R leveres med elektronisk klimaanlegg, integrert stereoanlegg, rattbetjent fartsholder, elektrisk oppvarmede og innfellbare sidespeil, skinntrukket ratt og girspakkule samt infodisplay med klokke, utetemperatur og snittforbruk. I tillegg kommer elektriske vindusheiser rund baut, tåkelykter, lavgirserie og 15-toms alufelger. Sikkerheten ivaretas blant annet av seks kollisjonsputer og aktive hodestøtter.

Dette ser ved første øyekast ut til å være et relativt raust utstyrsnivå. Det som ødelegger fullstendig er at 1.5R ikke leveres med antiskrens (ESP, VDC på Subaru-språk). Fraværet av antiskrens er alene nok til å gjøre denne Impreza-varianten uinteressant. I tillegg mangler lyktespylere.

2.0R

Vis mer


2.0R har antiskrens og lyktespylere og kan i tillegg skilte med xenon nærlys, leselys, bakkestartassistanse (man manuell girkasse) og 16-toms alufelger. 2.0R har også blå komfortbelysning i midtkonsollen, noe som forøvrig fremstår som lite enhetlig med tanke på at instrumenter og knapper lyser oransje.

2.0R Sport

2.0R Sport har i tillegg rattbetjening av radioen, nøkkelfri adgang og start, oppgradert stereoanlegg med 10 høyttalere og DVD-basert, skjermbetjent navigasjon. I tillegg kommer tidligere nevnte styling, sotede sidevinduer, 17-toms alufelger og sportsseter. Sistnevnte har imidlertid integrert hodestøtte, noe som betyr at aktive hodestøtter er ofret.

WRX

Vis mer


WRX har i utgangspunktet det samme utstyret som 2.0R Sport, men mangler lavgirserie og bakkestartassistanse.

Ingen av Impreza-utgavene har regnsensor eller automatisk nedblendbart bakspeil og mangler i tillegg mulighet for å deaktivere kollisjonsputen foran fremre passasjersete.

Er nye Subaru Impreza WRX et godt kjøp? Les vår konklusjon her.