Plass og komfort

Masse plass, god langturkomfort - med få modifikasjoner - og generelt svært hyggelig som feriebil.

Ford Galaxy er akkurat like lang som Ford Mondeo stasjonsvogn - 483 centimeter. De er også omtrent like brede. Bilene er for øvrig bygget på samme plattform og har samme akselavstand - solide 285 centimeter. De etterlater altså samme "avtrykk" på bakken.

Plass, plass, plass

Allikevel er det mye mer plass i Galaxy, og hele hemmeligheten ligger selvsagt i å "bygge i høyden", hvilket var og fortsatt er grunnstenen i MPV/flerbruksbil/fleksibil-konseptene. Kort sagt: Plassforholdene er gedigne - for både folk og bagasje hvis man er opp til fem personer, hovedsaklig for folk hvis man er syv. Men, i motsetning til de fleste syvsetere på markedet, er det faktisk plass til noen reisevesker bakerst også med tredje seterad i bruk.

Trivelig og lyst

Vis mer
Vis mer


Førermiljøet er i Fords nye, moderne stil, og det var i S-Max og Galaxy det dukket opp - og slo an - første gang. I forhold til S-Max er stilen litt mer konservativ i Galaxy; hos S-Max finner man på tilsvarende utstyrsnivå benevnelsen "Titanium" som har et mer metall/tekno-look mens Galaxys "Ghia" er noe mer "cosy" med litt tre-dekor. Men det er moderne, oversiktlig med rene linjer, og gir etter vår mening nyeste generasjon Ford et adskillig mer eksklusivt preg enn tidligere - ja vi nærmer oss premium-følelsen med unntak av noen detaljer og noe plast som virker litt billig.

Fleksibel og praktisk

Den store fordelen med Galaxy i forhold til Fords andre familiebiler, også S-Max, er selvsagt ikke bare den gedigne plassen, men måten den kan organiseres på. I kategorien under, blant fleksibiler som VW Touran, Toyota Verso, Opel Zafira etc., finner man mange smarte og fleksible sete- og bagasjeromsløsninger. Galaxy bringer disse opp på et høyere nivå med den ekstra romsligheten den kan tilby. Her finner vi syv sitteplasser som standard, gode seter som man kan sitte komfortabelt i på langtur (men helst ikke da godt voksne også på de to bakerste plassene...). På annen seterad finner man tre likeverdige seter som kan flyttes individuelt i lengderetningen og foldes ned hver for seg. Også på tredje seterad er hvert sete en individuell enhet, og med syv ombord kan plassen for de bakerste økes ved at de på annen rad flytter seg noe fremover - det blir uansett god benplass. Seteryggene på både annen og tredje rad kan selvsagt reguleres i ønsket vinkel.

Lydhør

Setene er gode å sitte i selv om sidestøtten er begrenset. Selve kjørekomforten er også god - fjæringen er hakket mykere enn i både Mondeo og S-Max. Allikevel greier ikke hjulopphenget fullstendig å filtrere bort alle ujevnhetene som forblir merkbare på dårlig vei. Når det gjelder lydbildet er det akseptabelt, men noe motorstøy trenger gjennom særlig under akselerasjon og Galaxy har det til felles med sine "kollegaer" i flerbruksklassen at det er et jevnt over høyere støynivå enn i biler som er mer kompakte; det er noe man må være klar over når man velger en så romslig bil.

Modulært

Vis mer


Bagasjerommet kan selvsagt moduleres på en rekke måter etter som hvor mange personer man har ombord. Allt i allt er 32 forskjellige kombinasjoner mulige.I motsetning til forrige generasjon Galaxy, og til flerbruksbiler som Peugeot 807, fjernes ikke setene fra bilen, men felles ned i gulvet, noe som gir et helt flatt lastegulv. Ford kaller denne løsningen "Fold Flat", og det er gjort i en håndvending å felle ned setene; det er noe mer omstendelig å folde dem opp igjen. Med alle setene i bruk har man faktisk noe bagasjeplass bakerst - offisielt i overkant av 300 liter; i praksis plass til et par, tre ganske store reisevesker. Med tredje seterad nedfelt har man god plass til fem og mye feriebagasje - dette var den konfigurasjonen vi testet ut og som ga et meget godt resultat.

Enda mer plass

Dette betyr ikke at Galaxy er den romsligste personbilen man kan oppdrive. VW Caravelle/Multivan har enda mer plass, men den er tross alt derivert fra en varebil - VW Transporter T5. Men konkurrentene har rustet opp siden Galaxy ble lansert i 2006. Chrysler har også bedre plassforhold - og en del andre argumenter - i sin helt nye Grand Voyager. Hvordan de to - og et par andre - forholder seg til hverandre kommer vi tilbake til her: Konklusjon og konkurrenter.

Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder