Plass og komfort

Det er egentlig i dette kapittelet vi finner A3s relativt sett sterkeste sider.

«...frontruten sitter langt nok fremme til at man har fritt utsyn oppover. »


Små kabrioleter er ofte trange og håpøst upraktiske. A3 Cabriolet er ingen fleksibil den heller, men tilbyr både god bakseteplass og et brukbart bagasjerom. I tillegg kan bakseteryggene legges ned, slik at man får en ganske romslig gjennomlastingsluke.

Bra bakseter

Det er kanskje ikke så ofte man kjører med mer enn to personer i en bil som dette. Men i A3 er det faktisk mulig å ta med seg tre venner av relativt gjennomsnittelig størrelse på tur. Og det er jo egentlig bak at den virkelige kabrioletfølelsen i størst grad innfinner seg.

Vis mer


Sammenlignet med BMW 1-serie Cabriolet, som vi testet for ikke lenge siden, er bredden i baksetene klart bedre. Også benplassen imponerer og er på høyde med eksempelvis Volkswagen Eos som er 17 centimeter lengre.

Trivelig førermiljø

Foran er denne bilen som en helt vanlig A3, og det betyr nok plass, fin kjørestilling og et trivelig førermiljø. Materialkvalitet, design og finish gjør at interiøret oppleves som passe påkostet i denne klassen.

Helautomatisk tak ekstrautstyr

Taket i vår testbil var helautomatisk og ekstra godt støydempet sammenlignet med standardtaket. Dette må løsnes og festes av føreren ved hjelp av en spak oppe ved toppen av frontruten. Med det dyreste taket er ikke støy noe større problem enn i en vanlig A3. Men at man må betale snaut 9.000 kroner for dette er en svakhet.

Vis mer
Vis mer


Til gjengjeld er det imponerende raskt. Nedfelling tar kun 9 sekunder. Begynner det plutselig å regne, trenger du 11 sekunder på å skaffe deg tak over hodet.

Friluftsliv

Men en kabriolet skal jo helst kjøres åpen slik at man kommer litt nærmere elementene. Og det gjør man i tilstrekkelig grad i A3. Riktignok er det svært lunt for de under 180 centimeter over egen sokkelest med vinduene oppe og vindaviseren på, men frontruten sitter langt nok fremme til at man har fritt utsyn oppover. Og dersom du foretrekker at vinden koser litt mer med hodet ditt, kan du jo senke vindusrutene litt.

Rullekomfort

Fjæringskomforten i denne bilen er ganske god. Vår testbil stod på 16-tommers hjul og det er passende for norske forhold. Til tross for et oppsett som er stivt nok ved aktiv kjøring, er fjæringen myk nok til at normale norske landeveier og bygater ikke blir mer enn normalt irriterende humpete.

Vi konkluderer og tar en titt på konkurrentene til denne bilen.

Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder