Plass og komfort

Nye A4 Avant kan i likhet med sedanen skilte med et lekkert og svært gjennomarbeidet interiør. Bakseteplass og utstyrsnivå er godkjent, men kunne gjerne vært enda bedre.

Vi omtalte det nye A4-interiøret i vår første sedantest og skal her konsentrere oss om Avant-lasterommet. Vi gjentar imidlertid at A4-kupeen fremstår som et stilfullt oppholdssted. De mange lekre og ergonomiske detaljene bidrar til å skape en opplevelse av høy kvalitet og det er ingen tvil om at man befinner seg i en bil som trygt plasserer seg i premiumsegmentet.

Ikke klasseledende benplass

Vis mer
«De mange lekre og ergonomiske detaljene bidrar til å skape en opplevelse av høy kvalitet og det er ingen tvil om at man befinner seg i en bil som trygt plasserer seg i premiumsegmentet.»
Vis mer


A4 har vokst med hele 11,7 lengdecentimeter sammenlignet med sin forgjenger. Dessverre har relativt få av disse centimetrene kommet baksetepassasjerene til gode. Nye A4 mangler nemlig mellom fire og åtte centimeter benplass sammenlignet med ordinære mellomklassestasjonsvogner som Ford Mondeo, Toyota Avensis og Volkswagen Passat. Også BMW 3-serie Touring kan ifølge våre målinger skilte med noe bedre benplass enn nye A4 Avant.

Når det er sagt, må det understrekes at benplassen er god nok for langbente voksne og at A4 Avant ifølge våre målinger slår biler som nye Mercedes-Benz C-klasse og nye Volvo V70, for ikke å snakke om Alfa Romeo 159 Sportwagon og Volvo V50.

Godkjent takhøyde

Heller ikke takhøyden er voldsom. Men den er to centimeter bedre enn i sedan-utgaven og god nok til at opp i mot 190 centimeter høye voksne med normal kroppsbygning slipper å bøye nakken. Når det kommer til takhøyde er forøvrig C-klasse noe bedre og 3-serie svakere enn A4.

Gode oppbevaringsmuligheter

Døråpningene er gjennomsnittlige og inn- og utstigning går greit. Oppbevaringsrommene er i dørene er små, men de er der - og begge forseterygger er utrustet med oppbevaringsnett. Pluss for god plass til føttene under forsetene, gode dørarmlener samt nedfellbart midtarmlene med førstehjelpspakke og to integrerte koppholdere.

Vær imidlertid klar over at midtkonsollen som deler fotbrønnen er bred og dominerende, noe som svekker komforten på midtre sitteplass.

Kvadratisk lasterom

Lasterommet er et godt eksempel på at man aldri skal stole på øyemål. Våre øyne trodde i hvert fall at lasterommet var mye dypere enn det er bredt, men dette viste seg å ikke stemme. I praksis er både minste bredde og minste dybde nøyaktig 100 centimeter, noe som betyr at eieren har nøyaktig en kvadratmeter til disposisjon. Med denne måleteknikken som utgangspunkt, er lasterommet ganske nøyaktig like stort som i C-klasse og både bredere og dypere enn i 3-serie.

Nedfelling av bakseteryggene går raskt og smertefritt, men helt flatt blir det utvidede lasteromsgulvet ikke. Når det kommer til bakseteløsninger fremstår derfor Audi som lite nyskapende.

Ryddig og lekkert

Vis mer


Også lasterommet vitner om at Audi er en bilprodusent som tar detaljer på alvor. De rette sidene skaper et inntrykk av ryddighet, den opplevde materialkvaliteten er av ypperste klasse og Audi har tatt seg råd til ikke mindre enn tre lamper, hvorav den ene sitter innunder bakluken. Sistnevnte åpner seg forøvrig svært høyt.

Det innvendige lukkehåndtaket strekker seg i nesten hele baklukens bredde, både 12-volt-uttak, festekroker og handleposekroker er på plass og lastekanten er praktisk lav. Audi har denne gangen laget en bagasjeromsskjuler som løper i skinner plassert i D-stolpene. Vi vet ikke helt om dette er et stort fremskritt eller ikke, men erfarte at det er irriterende å glemme å felle skjuleren ned før man lukker bakluken, fordi den i slike tilfeller stjeler sikten i bakspeilet.

Den som er villig til å betale for det, kan som vanlig hos Audi bli eier av et sinnrikt festeanordningssystem med lekre skinner, remmer og bånd.

Ett utstyrsnivå

Vis mer


Mens de ordinære bilmerkene vanligvis opererer med to til fem utstyrsnivåer, har Audi valgt å kun satse på en grunnutgave. Denne kan kompletteres via en lang, lang ekstrautstyrsliste.

Grunnutgaven mangler både regnsensor, automatisk nedblendbart bakspeil, rattbetjening av radioen, kjørecomputer og fartsholder, noe som i utgangspunktet virker skrøpelig sammenlignet med mange folkelige konkurrenter. Det positive er imidlertid at prisen for dette ekstrautstyret er moderat. For eksempel får man automatisk nedblendbart bakspeil, regnsensor, lyssensor og følg-meg-hjem-og-frem-lys for 1.410 kroner.

Sikker

Samtidig er standardutstyrslisten ganske fin når man bare ser litt nærmere på den. Sikkerheten ivaretas blant annet av antiskrens (ESP), seks kollisjonsputer, aktive hodestøtter foran, dødvinkelsone i venstre sidespeil, bremseskivetørker og et kraftfullt horn. I denne sammenheng må vi også huske å nevne at A4 gjorde det meget gode hos Euro NCAP, med 34 av 37 oppnåelige poeng i kollisjonstesten.

MMI

Vis mer


A4 Avant følges også av et integrert stereoanlegg med MP3-kompatibel CD-spiller, AUX-inngang, SD-kortleser og åtte høyttalere. Stereoanlegget betjenes via det såkalte MMI-systemet (Multi media interface), som blant annet består av en stor 6,5-tommers skjerm og lekre og brukervennlige knapper i midtkonsollen. Også elektronisk klimaanlegg er på plass, i likhet med skinntrukket ratt og girspakkule, oppvarmede sidespeil, elektriske vindusheiser med ett-trykk-funksjon begge veier, mulighet for utkobling av passasjerkollisjonsputen, tåkelykter og 16-toms alufelger.

I tillegg kommer detaljer som treblink-funksjon, serviceposisjon for vindusviskerne, to velfungerende koppholdere med ulike størrelser foran, belysning i alle knapper, blinklys-markeringsdiode i sidespeilene og aero-bakrutevisker med automatisk aktivering ved rygging.

Er nye Audi A4 Avant et godt kjøp? Les vår konklusjon her.