Plass og komfort

Nye Subaru Forester er på det jevne både når det kommer til opplevd kvalitet og bakseteplass. Høyt utstyrsnivå og god lasteromsplass trekker opp.

Subaru Forester tilbyr en høy sitteposisjon, noe som gir god oversikt over trafikkbildet. Det store panseret, god opplevd kupébredde og fine kjøreegenskaper bidrar til å skape den gode storbilopplevelsen. Interiøret er i hovedsak relativt moderne, lettbrukt og praktisk. Subaru har tatt i bruk hele fem dreiebrytere, midtkonsollen omfatter blant annet to koppholdere og midtarmlenet er justerbart i lengderetningen.

Kvalitetsundersøkelser

Både stereoanlegg og fartsholder kan betjenes via rattet og varmetråder er på plass ved vindusviskernes hvileposisjon. Instrumentbelysningsknappen styrer lysstyrken også i knapper, displayer og skjermer - og blå, diodebasert komfortbelysning er på plass i taket. Støv- og vannforseglingen av døråpningene fremstår som gjennomarbeidet og effektiv og baksetepassasjerene kan glede seg over både nedfellbart midtarmlene og smarte, oppvippbare koppholdere i sitteputen. Gassdempere løfter panseret og den som tar seg råd til Premium-varianten kan glede seg over nøkkelfri adgang og start. I tillegg vet vi at Subaru har kommet godt ut i en rekke kvalitetsundersøkelser.

Mye støy

Vis mer
«Nye Forester er 456 centimeter lang og dermed lengre enn mange av konkurrentene. Subaru har valgt å bruke denne lengden til å prioritere et relativt dypt lasterom, som forøvrig også er bredere enn det de fleste konkurrentene kan skilte med.»
Vis mer


Den opplevde kvaliteten er imidlertid ikke spesielt høy. Blant annet er den knallharde dashbordplasten av typen som lett får merker, selv om det må understrekes at disse kan vaskes bort. Støynivået i kupeen er relativt høyt og dekkrumlingen kan tidvis bli påtagelig. De blå instrumentklokkene vil av mange oppleves som 80-talls og den digitale klokken har kun 12-timers urverk. Drivstofflokket er ikke koblet på sentrallåsen, men må i stedet åpnes med en spak, og akustisk håndbrekkvarsler er mangelvare. Setebeltevarsleren er så kraftig og intens at den kan drive passasjerene til vanvidd, mens hornet derimot produserer en pinglete lyd.

Mangler leselys bak

Rattstamme-innkapslingen kan bli irriterende for den som sitter nær rattet og mulighet for justering av korsryggstøtten mangler. Sminkespeilene mangler lys, baksetepassasjerene må klare seg uten leselys og startknappen er plassert til venstre for rattet.

Subaru har verken tatt seg råd til treblink-funksjon eller pollenfilter. I stedet har de satset på et enkelt støvfilter. Interiørdesignerne har glemt å sette av en egen plass for varseltrekanten og har kuttet ut kjølevannstemperaturmåleren. Sistnevnte er spesielt overraskende, fordi vi her snakker om et merke som er svært opptatt av å kommunisere at motorer og motorsport er viktig for dem. Da er det ikke for mye å forlange at kundene deres skal ha mulighet til å følge med på hvordan motoren reagerer på ulike utfordringer.

Stort lasterom

Vis mer


Nye Forester er 456 centimeter lang og dermed lengre enn mange av konkurrentene. Subaru har valgt å bruke denne lengden til å prioritere et relativt dypt lasterom, som forøvrig også er bredere enn det de fleste konkurrentene kan skilte med.

Benplassen i bakseteavdelingen er god nok for høye voksne, men det samme kan sies om de fleste konkurrentene. Takhøyden er imidlertid et par centimeter lavere enn snittet, noe som kan bli et problem for personer opp mot 190 centimeter høyde.

Klassisk bakseteløsning

Mens mange av konkurrentene tilbyr svært lure og fleksible seteløsninger, har Subaru valgt å gå for den klassiske løsningen. Det betyr at man kort og godt feller seteryggen ned - og dermed har man et flatt lasteromsgulv. Eieren trenger ikke å ta av hodestøttene og slipper at setebeltene kommer i veien når seteryggene skal heves igjen.

Lite fleksibilitet

Vis mer


Denne løsningen fungerer for så vidt utmerket, men det er viktig å være klar over at bakgrunnen for at gulvet blir flatt når det utvides, er at selve lasteromsgulvet er svært høyt. En av årsakene er at Subaru har valgt å plassere et reservehjul i full størrelse under lasteromsgulvet. Forester-eieren kan heller ikke justere baksetene i lengderetningen og baksetepassasjerene har ikke mulighet for å innta soveposisjon - muligheter mange av konkurrentene frister med. Vi nevner også at det midtre setebeltet er innfestet i taket, noe som er en gammeldags og upraktisk løsning.

Når det er sagt, må det understrekes at bakseteavdelingen takket være god kupébredde, god benplass, god fotplass, dørarmlener, midtarmlene og koppholdere er et trivelig oppholdssted for to.

Fire handleposekroker

Vis mer


Bakluken åpner seg høyt og avslører en stor innlastingsåpning som ikke kompliseres av noen lastekant. Verken nålefilten i gulvet eller hardplasten på sidene er spesielt eksklusiv, men vi gledet oss over hele fire handleposekroker. Fire ordinære festekroker er også på plass, i likhet med 12-volt-uttak, belysning i taket og innvendig lukkehåndtak. Og lasterommet er altså både bredere og dypere enn klassesnittet.

Mye utstyr i Classic

Forester tilbys i to utstyrsnivåer; Classic og Premium. Selv Classic (390.000 kr) kan vise til xenon nærlys, rattbetjent fartsholder, tåkelykter og 16-toms alufelger. Også essensielt utstyr som elektronisk klimaanlegg og integrert stereoanlegg er på plass. Sistnevnte kan forøvrig betjenes via rattet og er koblet til både CD-skifter, syv høyttalere og en subwoofer. Classic leveres også med varmetråder under frontruteviskerne, oppvarmede sidespeil, blå komfortbelysning, automatisk nivåregulering på bakaksel og selvsagt elektriske vindusheiser rund baut.
Sikkerheten ivaretas blant annet av antiskrens (VDC), seks kollisjonsputer, veltesensor, aktive hodestøtter foran og lyktespylere.

Enda mer i Premium

Vis mer


Neste og siste trinn på stigen kalles Premium og koster 30.000 kroner mer (420.000 kr). For disse kronene får man blant annet skinnseter, elektrisk justerbart førersete, DVD-basert og skjermbetjent navigasjon med kjørecomputer og omfattende funksjonalitet, nøkkelfri adgang og start, elektrisk betjent soltak, Bluetooth, kjørecomputer samt skinntrukket ratt, girspakkule og håndbrekk. I tillegg oppgraderes stereoanlegget til Audyssey med MP3-kompatibel CD-spiller. Men samtidig forsvinner CD-skifteren.

Med tanke på at navigasjon hos mange konkurrenter koster minst 20.000 kroner og skinnseter med elektrisk justering av førersetet omtrent det samme, fremstår Premium-pakken som prisgunstig. Vi synes imidlertid det er merkelig at Subaru verken tilbyr regnsensor, automatisk nedblendbart bakspeil eller tosone klimaanlegg i en eller svært så velutstyrt modellvariant.

Er Forester som helhet konkurransedyktig når det kommer til pris? Les vår konklusjon her.