Plass og komfort

Mondeo er størst og C5 mest komfortabel. Passat er ganske stor, men taper litt på komfort.

«...spesielt Passat og Mondeo gir deg ordentlig rause plassforhold.»


Av bilene i mellomklassen er det ikke mange som kan matche Mondeos plassforhold inne i kupeen. Derfor er det ikke overraskende at vi konstaterer at Passat og C5 blir henvist til plassene bak når det gjelder romslighet.

Bakseter

Spesielt i baksetet imponerer Mondeo. Her er det masser av plass både til bena og hodet, i lengden og bredden. Passat kommer som en ganske god nummer to, til tross for at den er en del smalere. Minst lukrativt for de plasskresne baksetepassasjerene er C5. Spesielt beinplassen er rett og slett skuffende for en så stor bil. Det var bare så vidt "testpassasjeren" på 188 centimeter fikk plass med bortimot normal sitteposisjon "bak seg selv", mens i Mondeoen opplevde han å disponere en overflod av plass og den var grei også i Passaten.

For de lasteglade

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Når det gjelder bagasjerom har Passat overtaket, dersom du kjører uten reservehjul. Med gulvet som skjuler dette på plass, er den omtrent jevnstor med Mondeo. Citroen C5 kommer sist også her, og har med sine 505 liter etter VDA-standarden omtrent 50 liter mindre enn de andre. Det er ikke dramatisk, men ved direkte sammenligning er det lett å se hvilken som er minst praktisk for familier på bilferie.

Nedlagte bakseter

Dersom du ikke har med deg baksetepassasjerer, kan du legge ned baksetene. Da får du flate lasteflater i alle tre bilene, og spesielt Passat og Mondeo gir deg ordentlig rause plassforhold. C5 har snaut 300 liter mindre enn to de andre. På den andre siden har den en fordel i at man kan heve og senke bilen og slik tilpasse innlastingshøyden.

Eksklusiv Citroën

Foto: Knut Moberg Vis mer


Mondeo er altså familiefavoritten målt i rene plassforhold. Og C5 skuffer en del. Men turen består av mer enn plass. Og her kontrer C5. For interiøret er pent, solid og et skikkelig løft sammenlignet med forgjengeren. Riktignok var vår testbil utstyrt med en hel del utover den allerede relativt velfylte standard-listen på Exclusive-nivå, men den grunnleggende kvalitetsfølelsen er meget god i C5. Faktisk så god at den slår Volkswagens kandidat, som jo pleier å være svært gode på nettopp dette.

Blandet i Passat og Mondeo

Foto: Knut Moberg Vis mer


For Passat har litt varierende materialkvalitet. De børstede aluminiumsinnleggene i midtkonsoll og dashbord er unektelig lekre, og også instrumenter og diverse knapper og brytere holder høy standard. Men plasten oppe og nede på dashbordet og for øvrig litt rundt om kring i interiøret imponerer ikke like mye lenger.

Også Mondeo har sine brister på dette området. Den sølvdekorerte plasten i midtkonsollen kan lett oppfattes litt glorete, men for øvrig gir denne bilen et godt inntrykk med blant annet skikkelig bitekvalitet på dashbordmaterialet. Skjermen i midten av instrumentpanelet gir et moderne teknopreg fremfor en mer elegant klassisk stil.

Litt ekstra

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Alt i alt er dette familiebiler som gir det litt ekstra i form av et mer eksklusivt preg enn man tradisjonelt gjerne forbinder med familiebiler i denne klassen. Men den nye fra Citroën imponerer ekstra. Ting verdt å trekke frem er det faste rattnavnet som står stille mens selve rattringen går rundt og de lekre og påkostede setene, både foran og bak. Men franskmannen imponerer aller mest på komfort.

Komfortvinneren

Det gjelder både den glimrende fjæringskomforten som vi allerede har vært inne på, men også det lave støynivået. På motorveien nærmest duver man av gårde i tradisjonell Citroën-stil, og både vind- og dekkstøy ligger på et svært lavt nivå. Laminerte sidevinduer er standard på Exclusive-varianten og det hjelper på støynivået.

For mye dekkstøy i Passat

Baksetet i Mondeo er det mest romslige Foto: Knut Moberg Vis mer


Sammenlignet med Passat snakker vi et helt annet nivå. Vår testbil var utstyrt med dekk i dimensjonen 235/45-17 og de høres for godt inne i kupeen. Også vindstøy er dårligere dempet. Ford Mondeo er hakket dårligere støydempet enn C5, men likevel klart godkjent. Også fjæringskomforten i Mondeo er god og merkbart bedre enn i Passat.

Ford vinner altså på plass, litt foran Volkswagen. Citroën er klart minst romslig, men kontrer med best komfort og kvalitetsinntrykk.

Nå er det tid for å summere opp. Hvilken står igjen som vinner, og hvilken blir taperen?