Plass og komfort

Lavt støynivå og bra fjæringskomfort gjør dette til en fin bil å kjøre langt i. Plassforholdene er omtrent som forventet i en tredørs kombikupé.

«Førermiljøet er omtrent som i forgjengeren og dermed forrige C-klasse.»


Gamle C-klasse var en komfortabel bil. Det er CLC også, til tross for 18-tommers hjul og sportsunderstell som følger med sportspakken vår bil hadde. Riktignok er ikke de store hjulene optimale over skarpere ujevnheter, og her er nye C-klasse bedre, men ute på landeveien fungerer det meget bra og CLC har da merkbart bedre flyt enn aktuelle konkurrenter.

Støysvak

I enda litt høyere hastigheter på motorveien, legger man også merke til et lavt støynivå. Først og fremst gjelder det vindstøy og motor, men heller ikke de store dekkene med hele 245 millimeters bredde bak, klarer å spolere inntrykket.

Enkelt innsteg

Vis mer


Kjørestillingen er også god med mulighet for å trekke rattet skikkelig til deg. Vi skulle imidlertid gjerne hatt muligheten til å sitte enda litt lavere. Forsetene gir greit med støtte i alle retninger og lar seg dessuten vippe opp, inkludert sitteputen til en viss grad, for å lette innsteget til baksetet. Dermed er det rimelig greit å komme seg inn og ut av baksetene.

Greie bakseter

For det er ikke noe problem for fire personer å reise i CLC. Bak sitter to personer godt, men de over 1.80 vil slite med takhøyden. En person på 1.75 meter sitter meget bra bak seg selv med god plass til bein og skuldre. Dette baksetet er bedre enn i de kompaktklassebaserte konkurrentene.

Det gjelder også bagasjerommet som like stort som de fleste vanlige kombier i kompaktklassen med sine 310.

Ikke topp moderne

Vis mer


Førermiljøet er omtrent som i forgjengeren og dermed forrige C-klasse. Det betyr fortsatt OK kvalitetsfølelse og brukbar ergonomi. Vi skulle imidlertid ønske oss nye C-klasses løsning på informasjonssentralen. Der har man nemlig byttet ut mange av de flerfoldige knappene i midtkonsollen på CLC med en dreiebryter til å navigere i en meny med.

Konservativ

På design settes det heller ingen ny rekord i innovasjon. Den litt sportslige og friske stilen fra eksteriøret følges ikke helt opp innvendig. Her er stilen mer konservativ, men det er kanskje like greit for mange.

Det er på tide å summere opp denne testen.

Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder