Plass og komfort

Vi har krabbet rundt i bilen, flyttet seter og prøvesittet de fleste mulige kombinasjoner. Jo, da. Dette funker bra.

«Selve manøvreringen av setene går ganske enkelt.»


Vår testbil var ikke utstyrt med verken seks eller syv seter. Dette er nemlig ekstrautstyr. Men de tre baksetene kan flyttes fritt mellom andre og tredje seterad slik at vi fikk testet det meste likevel.

Førermiljø

Men la oss starte helt foran og jobbe oss bakover. Fra førerplassen er det ikke mulig å skille SW fra den vanlige kombien. Det betyr et åpent og trivelig interiør med god kvalitetsfølelse. Kjørestillingen er grei nok, men vi kunne ønsket oss mulighet til å trekke til oss rattet enda litt til. Setene er imidlertid gode og på langturer sitter man godt.

Det er bra med små oppbevaringsrom og oversikten over interiøret er i det hele tatt god. Det tar ikke lange tiden før man har funnet ut av hvordan det meste fungerer her. I tillegg er romfølelsen svært god. Instrumentene er relativt lettleste selv om fartsmåleren har en gradering som passer bedre til svenske enn norske fartsgrenser. Markeringen er altså på 50, 70, 90 og så videre.

Digert glasstak

Vis mer
Vis mer


Hopper vi en seterad bak, merker vi fort at ting er annerledes enn i kombien. Plassen er bedre både til beina og hodet. I tillegg er glasstaket enda større og dessuten standard på alle utgaver. Hele 1,68 kvadratmeter er dekket med glass. Det rekker helt tilbake til hodestøttene på andre seterad. Det kan ikke åpnes, men det er heller ikke poenget. Det viktigste er sikten, lyset og romfølelsen det gir.

Litt korte seterygger

Selve sitteposisjonen er grei, og setene kan skyves frem og tilbake. Riktignok kunne vi ønsket oss en noe høyere setereygg. De på over 1,80 vil oppleve setene i korteste laget. Men dette er et vanlig fenomen i fleksibiler, og setene passer bra til barn.

Helt bakerst

Hopper vi helt bak, er det naturligvis betydelig trangere der. Men dersom de foran gir litt av sin plass, får faktisk folk fra 1,75 og nedover plass med litt godvilje. Da blir det imidlertid ikke mye bagasjeplass igjen, og takhøyden setter en stopper omtrent ved nevnte høyde. Det er i grunn dumt, for ellers kunne man hatt noen fantastiske bakseter. For dersom man setter to av tre seter helt bak på tredje rad, og vipper det midterste på andre rad helt opp til forseteryggene, har man en enorm beinplass. Til og med de mest langbeinte av oss er ikke nærheten av å kunne berøre fortsetene med tærne. Men takhøyden gjør altså at dette ikke fungerer spesielt bra dersom du er noe særlig over 1,70 høy.

Stort bagasjerom

Bagasjerommet er med alle setene på andre rad stort. Avhengig av hvor langt disse setene er skjøvet bak, har du mellom 520 og 570 liter til rådighet. Det er omtrent som de største i klassen over. Laster du til taket, skal det godt gjøres å ikke få plass til alt du skal ha med deg.

Vis mer
Vis mer


Med to seter på bakserte rad, er det imidlertid ikke mye bagasjeplass igjen, spesielt ettersom de to setene må skyves helt bak for å gi litt benplass til de som sitter der. Hvis du derimot kun trenger lasteplass, kan alle setene legges ned, og da får du en flat lasteflate. For maks volum kan du fjerne setene, men gulvet er da ikke helt flatt. Bakruten kan for øvrig åpnes separat fra og med Premium utstyrsnivå.

Ommøblering

Selve manøvreringen av setene går ganske enkelt. Man legger ned ryggen ved å trekke i et av de fire båndene som er plassert rundt omkring på sitteputen. Deretter løfter man opp en spak som er bak på setet, vipper sitteputen opp i bakkant og tilter det fremover. Så tar man tar i en stropp under setet og løsner hele greia. Enkelt, og dermed kan du sette det i en av de andre festemekanismene et annet sted i bilen.

Setene veier imidlertid litt, men ikke mer enn at de fleste voksne vil klare å løfte dem dit de skal og sette dem rett i festene.

Ingen fullblods fleksibil

Så er 308 SW noen fullverdig fleksibil? Nei, men det er heller ikke poenget. Den bakerste seteraden fungerer til barn og de av oss som er utvokste og vel så det, men likevel ikke storvokste.

Vis mer


Skal du på bilferie med bagasje og har bruk for mer enn de tre setene på andre rad, kjøp en fleksi- eller flerbruksbil.

Meget god totalkomfort

Når det gjelder kjørekomfort, har vi allerede nevnt den gode fjæringskomforten som er aller best på vei av god kvalitet. I tillegg bør støydempingen nevnes. For den er nemlig meget god for klassen, både i lave og ikke minst i høye hastigheter.

Vi konkluderer denne testen og kikker på konkurrenter her.