Plass og komfort

CW-utgaven av i30 er klart større en den vanlige kombien. Den når ikke helt opp til mellomklassen, men har likevel plass nok for de aller fleste.

Foran vil du ikke merke så store forskjellen sammenlignet med vanlige i30. Førermiljøet er identisk. Det betyr en relativt moderne design og brukbar kvalitetsfølelse. Tiden hvor koreanske biler lå i en egen klasse under europeerne og japanerne er definitivt forbi, i alle fall i denne klassen.

Pent

Materialkvaliteten er gjennomgående god og det hele ser pent og ordentlig ut. Likevel gir det ingen luksusfølelse og det er et lite stykke opp til de aller beste i klassen. Men i30 skiller seg på ingen måte negativt ut.

Setene er gode og tilbyr greit med støtte de fleste veier. Fireveis justering av rattet er også på plass og muliggjør en grei sittestilling.

Romslig baksete

Vis mer


Hopper vi bak i baksetet, merker man straks at det er mer romslig enn i den vanlige kombien. Dette skyldes ikke minst den økte akselavstanden. Dermed sitter en person på 175 centimeter svært bra bak seg selv. Også langt høyere personer får greit plass der bak. De aller fleste vil oppleve plassforholdene som mer enn tilstrekkelige.

Ikke størst bagasjerom

Det er i den aller bakerste avdelingen i30 CW taper mest i forhold til alternativene når det gjelder plassforhold. Ikke at den har dårlig lastekapasitet, men i forhold til en del av konkurrentene er ikke 415 liter spesielt imponerende. Da er det i alle fall positivt at baksetene kan legges ned med et håndgrep, og at lastegulvet da blir noenlunde flatt.

God totalkomfort

Vi har allerede nevnt i30s vektlegging av komforten. CW-utgaven har nok enda et lite hakk bedre fjæringskomfort enn kombien, takket være lengre akselavstand. Men vi snakker likevel ikke om noen klasseleder på ren avdempning, men heller en som ligger på den øvre halvdelen av resultatlisten. Sammenlignet med søsterbilen cee’d, er det et klart fremskritt.

Vis mer


Også støymessig må CW finne seg i å klassifiseres som tilfredsstillende, men ikke nyskapende i denne klassen. Men motoren er stillegående og vi savner som sagt bare et sjettegir for å senke turtallet på motorveietappene.

CW tilbyr altså definitivt noe mer enn kombiutgaven av i30. Men er det nok til å tukte konkurrentene? Og er prisen god nok?

Vi konkluderer og sammenligner med konkurrentene her.