Plass og komfort

Plassforholdene er relativt gode, men komforten er middelmådig i Lancer Sports Sedan.

Det er sjelden vanskelig å finne nok plass foran i en bil. Det går greit også i nye Lancer, men et par ting trekker litt ned på kjørestillingen. For det første er rattet ikke justerbart i lengderetningen. Det er relativt oppsiktsvekkende og ganske enkelt for dårlig for en ny bil i denne klassen.

Ikke dybdejustering av rattet

Heldigvis sitter rattet såpass langt ute at også de uten armer på lengde med svømmerne Beijing-OL får det nærme nok uten å komme alt for tett på med beina. Men optimalt er det uansett ikke ettersom man knapt finner to mennesker med identisk kjørestilling.

Fothvileren til venstrebeinet sitter litt nærme slik at man får en litt vel krapp vinkel i kneet. Heldigvis er det mer plass innover litt til høyre, ved siden av bremsepedalen.

Gode seter

Vis mer


Setene er relatvt gode, selv om vi savnet mulighet til i justere vinkelen på sitteputen. Også med skinntrekk som vår testbil hadde, holdes man greit på plass i svingene.

I baksetet er det rimelig bra med plass. Takhøyden er ikke overdådig, men holder til de fleste. I tillegg er beinplassen god.

Stort bagasjerom

Bagasjerommet er på romslige 450 liter og dermed en god del større enn i eksempelvis femdørs kombier i kompaktklassen. Nå kan man diskutere om Lancer Sports Sedan skal plasseres i kompakt- eller mellomklassen, men faktum er i alle fall at de nærmeste konkurrentene stammer fra kompaktklassen, selv om en mellomklasser som BMW
3-serie faktisk er kortere.

Fleksibilitet

Vis mer


Fleksibiliteten i kombiene trekkes gjerne frem som en fordel kontra sedaner som Corolla og nettopp Lancer Sports Sedan. Og riktignok kan man laste litt høyere i kombiene, men baksetene er nedfellbare også i sedanene og muliggjør frakting av lange gjenstander.

Billigpreget interiør

Interiøret i Lancer Sports Sedan har dessverre et ganske billig preg. Det gjelder først og fremst materialvalgene hvor man har spart litt for mye. Det er mye svart hardplast i hele kupeen og det hele virker lite påkostet. For noen år siden ville vi ikke latt oss overraske over dette, men nå har konkurrentene beveget seg flere skritt fremover og det er på tide for Mitsubishi å følge etter.

Lyd og bilde imponerer

Vis mer
Vis mer


Én ting trekker imidlertid opp og det er det påkostede stereoanlegget og det avanserte navigasjonssystemet som følger med det høyeste utstyrsnivået. Begge disse tingene kunne utmerket godt sitter i langt dyrere biler.

For mye støy

Komfortmessig må Lancer Sports Sedan nøye seg med middelmådige karakteristikker. 18-tommers hjul er standard på de to høyeste utstyrsnivåene, Intense og Instyle+, og de ødelegger en del av langturskomforten. Først og fremst gjelder dette støy. Dekkene høres rett og slett litt for godt, og på litt grov asfalt blir det en smule plagsomt. Heller ikke de andre støykildene er man skjermet særlig godt fra. Motoren er relativt hørbar og måten den trinnløse girkassen jobber på gjør at støykomforten ikke er optimal. Også lyden fra eksosanlegget er litt merkelig med påfallende mye brumming.

I stiveste laget

Heller ikke fjæringskomforten er overveldende. Det hele blir ganske stivt, men grove ujevnheter takles tross alt greit. Vi tror likevel at bilen hadde vært tjent med mindre hjul og eventuelt et noe mykere oppsett.

Vi tar en titt på aktuelle konkurrenter i konklusjonen.

Her finner du mer Mitsubishi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder