Plass og komfort

De fleste amerikanske bilmodeller vi har testet har ligger svært langt bak europeiske biler når det kommer til opplevd kvalitet og moderne løsninger. Journey overrasker derfor positivt.

For det første har Journey antiskrens som standardutstyr. Den har også partikkelfilter og lavt forbruk. Blinklyshendelen har tre-blink-funksjon, rattet kan justeres i dybden og akustisk håndbrekkvarsler er på plass. Begge forvinduene har ett-trykk-funksjon både ned og opp og store deler av dashbordet er trukket i polstret plast med fin overflatefinish. I taket finner vi et eget vidvinkelspeil for å holde oversikt med småtroll i baksetene og nesten samtlige knapper har belysning.

Knirking og ulyder er sjeldenheter og bilen virker generelt godt sammenskrudd. Når man glemmer å slå av vindusviskerne før man kutter motoren, så ender viskerne likevel opp i hvileposisjon. De seks diodebaserte leselysene kan justeres i alle retninger og førerens vindusknapper forblir aktive når man trykker på knappen som kobler ut vindusknappene i bakdørene (ingen selvfølge).

Gode oppbevaringsmuligheter

Vis mer
«Likevel, selv om vi som vanlig lette med lys og lykte etter feil og dårlige løsninger, fant vi langt færre ting å sette fingeren på enn vi hadde forventet.»
Vis mer


Samtidig er Journey god på de områdene som tradisjonelt har vært amerikanernes sterke sider. Blant annet kan den skilte med seks koppholdere og tallrike oppbevaringsrom. Deriblant to vanntette trau under gulvet på andre seterad og et stort rom under sitteputen på fremre passasjersete.

Flotte seteløsninger

Seteløsningene er forbilledlige, blant annet fordi seteryggen på fremre passasjersete kan vippes ned. Dette gir blant annet mulighet for transport av svært lange gjenstander på en trafikksikker måte - eller ekstrem benplass for høyre baksetepassasjer. Alle de fem setene på andre og tredje seterad er svært enkle å felle ned og resultatet er et flatt lasteromsgulv.

Velfungerende

På baksiden av rattet finner vi brukervennlige knapper for betjening av stereoanlegget og på fremsiden knapper knyttet til kjørecomputer, individuelle innstillinger og kompass. Navigasjonen har både "Hvor er jeg?" og "Bysentrum"-funksjon, prosessoren arbeider raskt og skjermen har høy oppløsning. I tilknytning til navigasjonen finner vi både back- og delete-knapper pluss aux- og USB-innganger. Klimaanlegget har hele tre soner og den tredje sonen får luft fra et separat vifteapparat.

SE - grunnutgaven

Vis mer


Nå kan selvsagt ikke grunnutgaven - SE - skilte med alt utstyret som her er nevnt. SE kan imidlertid skilte med essensielt utstyr som antiskrens (ESP), manuelt klimaanlegg, integrert stereoanlegg med DVD-skifter, alarm og dekktrykkovervåking.

SXT

Ved å legge til 30.000 kroner kan man avansere til SXT, som i tillegg har elektronisk tosone klimaanlegg, rattbetjent radio og en omfattende enhet som blant annet inkluderer en stor skjerm, ryggekamera, 20 GB harddisk, mobiltelefonstyring og mulighet for rattbetjening av en iPod. I tillegg er førersetet elektrisk regulerbart i lengde og høyde og utrustet med manuell korsryggstøtte.

Vis mer


Både fartsholder, automatisk nedblendbart bakspeil, kjørecomputer, kompass, utetemperaturmåler og skinntrukket ratt følger med på kjøpet, i likhet med seks diodebaserte leselamper, innstegsbelysning, baksete-speil, oppladbar lommelykt, handleposekroker og stoffmatter. Også det fleksible, fremre passasjersetet hører inn under SXT-pakken. Det gjør også takskinner, tåkelykter og 17-toms alufelger (opp fra 16-toms stål).

R/T

Vårt testeksemplar var i topputstyrsnivået R/T, som i tillegg leveres med blant annet skinnseter, navigasjon, Infinity stereoanlegg, elektrisk soltak, elektrisk innfellbare sidespeil og skinntrukket girspakkule. Utvendig kjennetegnes R/T blant annet ved forkrommede takskinner og dørhåndtak, lakkerte kanaler og enorme 19-toms alufelger.

Den tredje seteraden koster drøye 14.000 kroner som ekstrautstyr, men da får man til gjengjeld det omtalte klimaanlegget med tre soner og to separate vifteanlegg på kjøpet.

424.000 kroner

Vis mer


Selv om regnsensor og xenonlykter merkelig nok er fraværende også i R/T-utgaven, snakker vi altså om et særdeles høyt utstyrsnivå. Svært få konkurrenter kan skilte med så mye utstyr uten at eieren må krysse av en rekke punkter på ekstrautstyrslistene. Og alt dette utstyret - samt den tredje seteraden - får man altså for 424.000 kroner (451.000 kroner med automatgir).

For å sette denne prisen i perspektiv kan vi nevne at en Toyota Avensis 2.2 D-4D (150 hk) Executive stasjonsvogn med manuell girkasse koster 383.000 kroner. Med navigasjon (ekstra) stiger prisen til 406.000 kroner. Riktignok har Avensisen full elektrisk setejustering og xenonlykter, men på den annen siden er den en langt mindre bil med fem sitteplasser.

Ikke gedigen

Vis mer


Ja, hvor stor er Journey egentlig? Vel, er du vant til ordinære stasjonsvogner vil du oppleve Journey som gedigen. Sammenlignet med andre flerbruksbiler og de største fleksibilene og er den imidlertid ikke like voldsom. Benplassen kan overhodet ikke sammenlignes med familiemedlemmet Chrysler Voyager og våre målinger tilsier at den heller ikke når opp på nivå med vår favoritt blant flerbruksbilene - Ford Galaxy.

I stedet kan benplassen på de tre seteradene sammenlignes med den vi finner i de rimeligere fleksibilene Ford S-Max og Mazda 5. Det er forsåvidt ikke noe dårlig skussmål, da S-Max og 5 er de innvendig største i fleksibilklassen.

De fleste av dem som kjøper denne typen biler er imidlertid opptatt av størst mulig plass - og da er det et problem at en svært godt etablert rival - Ford Galaxy - er bedre enn Journey på dette området.

Nå er det selvsagt ikke bare benplass som er viktig i en flerbruksbil. Også kupébredde, takhøyde og lasterom må tas med i beregningen når plass er tema. Våre målinger viser imidlertid at Journey må se seg slått av Galaxy også på disse områdene.

Stor nok for mange

Vis mer


Sammenlignet med mange andre syvsetere fremstår imidlertid Journey som svært romslig. Og hvis det stort sett er barn som skal transporteres i de fem baksetene, vil disse oppleve en overflod av plass.

Som vi allerede har omtalt, så kan bilen også skilte med svært praktiske seteløsninger. Alt man trenger å gjøre for å få ned andre seterad er å trekke i en av de tre spakene og vips, så faller seteryggen ned. I tillegg kan setene justeres 11,5 centimeter i lengderetningen og seteryggene justeres i 12 posisjoner. I bakerste posisjon vil det for mange være mulig å sove godt.

Også tredje seterad er forbilledlig. Trekker man i en av snorene bakpå den todelte seteryggen så vipper ryggen ned, samtidig som hodestøtten vippes frem. Og smakk, så danner seteryggene et flatt gulv. I tillegg har faktisk passasjerene på tredje rad mulighet til å velge mellom to seteryggposisjoner.

Enorm døråpning

Vis mer


Det kanskje aller mest positive og imponerende ved Journey er imidlertid innstigningen til andre og tredje seterad. For det første kan Journey skilte med en voldsomt stor døråpning. For det andre åpner bakdørene seg så godt at de nesten står 90 grader på bilen. Dermed blir det uvanlig komfortabelt for voksne å stige inn - og for foreldre å plassere og feste barn i barneseter.

To-tre-to

Vis mer


Også løsningen for adgang til tredje seterad er god. Når man trekker i den øverste av de tre spakene spretter sitteputen på andre seterad opp, samtidig som man kan skyve seteryggen frem. Resultatet er at det går relativt smertefritt å ta plass på bakre rad.

Spesielt enkelt å feste småtasser i barneseter er det imidlertid ikke. Dette problemet deler imidlertid Journey med alle biler som har valgt setekonfigurasjonen to-tre-to. I Voyager, som er en av svært få biler med to-to-tre, kan foreldrene rett og slett gå inn i bilen og bruke passasjen mellom de to setene på andre rad til å få full tilgang til den tredje.

En annen stor forskjell på Voyager og Journey er i tillegg at førstnevnte har skyvedører, mens Dodge har valgt dører av den konvensjonelle typen.

Praktisk lasterom

Vis mer


Også lasterommet er noe grunnere enn det vi finner i Galaxy (og Voyager). Det er imidlertid plass til handleposer bak tredje seterad. Legges tredje seterad ned, råder man over et stort lasterom med flat innlasting, 12-volt-uttak og oppladbar lommelykt. Bakluken åpner seg høyt nok for de fleste og to innvendige lukkehåndtak er på plass. Man skal imidlertid være klar over at en høyt gulv gir begrenset lasteromshøyde.

Fin førerplass

Vis mer


Men hva med selve hovedpersonen - føreren? Jo, vi trivdes i hvert fall godt i Journeys førerstol. Mange funksjoner kan som nevnt betjenes fra det fireekede og skinntrukne rattet og girspaken er godt plassert der de fleste forventer å finne den. Dodge har valgt å ikke plassere knapper verken til venstre for rattet eller i midtkonsollen, men har i stedet samlet dem alle (utenom knappene i dørarmlenet og rattknappene) i dashbordkonsollen.

Dette fungerer fint, delvis takket være bruk av hele seks dreiebrytere. Vi brukte ikke i hvert fall ikke mange timene på å venne oss til de ulike knappenes plassering og fant oss raskt godt til rette. Belysningen i samtlige instrumenter, skjermer og knapper justeres via samme hendelhjul og førersetet har en voldsom høydejusteringsmulighet. Fothvilerplaten er relativt stor og mange vil nok like at dørarmlene og midtkonsoll egner seg svært godt som lenepunkt for knærne.

Svakheter

Vis mer


Men selvsagt er heller ikke Journey perfekt. Kombinasjonen små sidevanger, stor avstand dem i mellom og glatt seteskinn gir svært dårlig sidestøtte og instrumenthuset er så bredt at deler av informasjonen skjules bak rattringen. En egen miles-skala i fartsmåleren hemmer lesbarheten og turtelleren er blant de dårligst lesbare vi har vært borti. Den lille joysticken inni den sentrale dreiebryteren er på grensen til håpløs og drivstofflokket må låses opp med nøkkelen - som attpå til må hentes ut fra fjernkontrollen. Ledningen som er trukket ned til bakspeilet ser billig ut og det er ikke mulig å koble ut passasjerkollisjonsputen. Sitteputene på tredje seterad er korte og fotplassen på tredje seterad dårlig.

Utenpå la vi merke til at skruene som fester det høytsittende bremselyset er synlige og at lyktespylerne ikke er av den integrerte typen. Fraværet av dør- og støtfangerlister vil kunne resultere i unødvendig irritasjon og utgifter.

Overraskende lite å kritisere

Vis mer


Likevel, selv om vi som vanlig lette med lys og lykte etter feil og dårlige løsninger, fant vi langt færre ting å sette fingeren på enn vi hadde forventet. Dette vitner om at amerikanerne virkelig har skjerpet seg og at de har satt seg inn i hvilke standarder som gjelder på denne siden av Atlanteren.

Er Journey et godt kjøp? Les vår konklusjon her.