Plass og komfort

Andre generasjon Superb kjennetegnes ved et premium-aktig interiør, en rekke praktiske og kule løsninger samt overlegen benplass i baksetene.

For å slippe å motta en hel masse epost fra forulempede Skoda-entusiaster, må vi skynde oss å legge til at det fantes en Skoda Superb på 30-tallet og at kverulanter vil kunne hevde at dagens testkandidat dermed er tredje generasjon. Vi tar imidlertid sjansen på å kalle bilen andre generasjon, med utgangspunkt i at den tar over etter første moderne generasjon, som ble lansert i 2001 (2002 i Norge).

Unik bakluke-konfigurasjon

Mens første generasjon var en typisk sedan, er nykommeren noe så spesielt som en kombi-sedan. Superb-eieren kan nemlig velge om vedkommende kun vil åpne bagasjelokket, som i en sedan, eller om hun vil åpne hele bakluken, inkludert bakruten.

Det finnes en rekke biler som tilbyr eieren å velge mellom å åpne hele bakluken eller kun bakruten, men Skodas løsning er rett og slett unik - og etter vårt syn - velfungerende.

Bedre enn Grand Voyager!

Vis mer
«Også forgjengeren bød på gedigen benplass, men nå har det tatt helt av. Vi målte uhørte 93,0 centimeter fra seterygg til seterygg, noe som betyr at Superb til og med slår kjempen Grand Voyager med 9,5 centimeter.»
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Også forgjengeren bød på gedigen benplass, men nå har det tatt helt av. Vi målte uhørte 93,0 centimeter fra seterygg til seterygg, noe som betyr at Superb til og med slår kjempen Grand Voyager med 9,5 centimeter. Ja, Suberb kan faktisk måle seg med den forlengde utgaven av luksuslimousinen Lexus LS, som ifølge våre målinger kunne skilte med 94,5 centimeter.

I denne sammenheng bør det nevnes at Grand Voyager og Lexus LS 600hL kan skilte med henholdsvis 514,3 og 515,0 lengdecentimeter. Superb er altså snaue 484 centimeter i lengderetningen.

Superb er forøvrig også en av svært, svært få biler vi har vært borti der benplassen i baksetet er helt grei selv når forsetepassasjeren skyver sitt sete til bakre posisjon.

Moderat bagasjerom

Dette forteller oss at Skoda har prioritert benplass særdeles høyt, noe som nødvendigvis har gått på bekostning av lasterommet. Ikke det at lasterommet fremstår som lite - tvert i mot. Vi syntes det så gedigent ut, helt til vi tok frem målebåndet. Da fant vi ut at både minste bredde og minste dybde er ganske nøyaktig 100 centimeter. Dette er ikke håpløse tall, men betyr at Superb-bagasjerommet er ganske nøyaktig like stort som det vi eksempelvis finner i den utvendig 14 centimeter kortere Audi A4.

God adgang

Forskjellen på Superb og sedan-utgaven av A4, er imidlertid at adgangen til Superb-bagasjerommet er dramatisk mye bedre takket være den spesielle kombi-bakluken. Dermed vil Superb i langt større grad enn de fleste ordinære sedaner kunne tilfredsstille behovene til den som egentlig hadde en stasjonsvogn i tankene.

I den sammenheng er det imidlertid viktig å minne om to ting. For det første har Superb en høy lastekant, noe de fleste stasjonsvogner ikke har. Dette vanskeliggjør inn- og utlasting av for eksempel barnevogner. For det andre er det nå så godt som sikkert at det kommer en stasjonsvognutgave av Superb i 2009 - en bil vi er gleder oss veldig til å stifte bekjentskap med.

Smarte løsninger

Vis mer


Vi har etter hvert begynt å forbinde dette tsjekkisk-tyske bilmerket med smarte og praktiske løsninger. Twindoor-løsningen er allerede nevnt. I tillegg kommer det drenerte paraply-rommet i venstre bakdør, parkeringsbillett-klypen i frontruten, de innfellbare handleposekrokene i bagasjerommet og midtarmlenet som kan justeres både i høyde og lengde.

Premium-aktig

Nye Superb kan også skilte med en rekke løsninger og valg som sørger for at premium-følelsen kommer snikende. For eksempel har Skoda tatt seg råd til å kle så godt som hele dashbordet - inkludert hanskeromslokket - i lekker, polstret plast. Det eksklusive materialet pryder også vinduskarmene og midtkonsollens sider. Panseret løfter seg selv takket være en gassdemper og gummiforseglingene i både dører og dørkarmer fremstår som kraftige og påkostede.

Vis mer


Dørlukkelyden signaliserer kvalitet og bagasjerommet lyses ikke opp av én lampe, men av to. Samtlige knapper har belysning, og ikke nok med det; også de fire hjulene for luftmengdejustering lyser i mørket, i likhet med fotbrønnene. Taklyskonsollen er lekker og inneholder blant annet hvit og stilfull (ikke blå, grønn eller oransje) komfortbelysning. De uavhengige instrumenttunnelene er stilsikre og baksetepassasjerene kan glede seg over et lekkert display i bakkant av midkonsollen som viser tid og utetemperatur. Superb har ikke bare akustisk håndbrekkvarsler, i tillegg dukker følgende melding opp godt synlig i instrumentpanelet: "Please release parking brake!". Hornet produserer lyd og det tunge og solide hanskeromslokket lukkes med et elegant klikk.

Solid og ergonomisk

Vis mer


Vi har allerede nevnt den gode støyisoleringen. I tillegg preges kupeen av fravær av ulyder, med unntak av at askebegeret lager noen knirkelyder når lokket står åpent. Instrumentene er forbilledlig lesbare og gjennomfører en tøff funksjonstest når nøkkelen vris om. Knapper, brytere og hendler virker solide og er gjennomgående ergonomisk plassert og behagelige å betjene. Skoda har tatt seg råd til svært godt synlige sentrallåsknapper i begge fordører og tre-blink-funksjon er selvsagt på plass.

Fem stjerner

Samtlige fire vindusheiser har ett-trykk-funksjon begge veier, kjørecomputeren har to serier og alle fire dører har innstegsbelysning. Bruken av krom sørger for å friske opp interiøret, samtidig som bruken av det blanke materialet ikke virker overdrevet. Gode koppholdere og tallrike oppbevaringsrom og nett står til disposisjon og bakluken kan åpnes via fjernkontrollen. Drivstofflokket er koblet til sentrallåsen, syv kollisjonsputer er på plass og Superb oppnådde fem sterke stjerner hos Euro NCAP. Med andre ord - det meste stemmer i denne bilen.

Enkelte mangler

Vis mer


Som vanlig i Skoda-sammenheng er utstyrsnivået høyt, selv om vi denne gangen savner enkelte utstyrselementer (Les mer om utstyrsnivå her.).

Ettersom vi forstår mangler dieselutgavene tilleggsvarmer og rattbetjening av stereoanlegget er ekstrautstyr. Og Superb kan verken leveres med avstandsholder eller nøkkelfri adgang og start.

Kunne vært bredere

Vi fant også enkelte svakheter ved selve bilen. Vi synes blant annet den noe gammeldagse piskeantennen er vanskelig tilgjengelig i sammenheng med maskinvask. Med tanke på den voldsomme benplassen burde bilen også vært noe bredere, både inn- og utvendig. Det hadde gjort godt for bilens proporsjoner rent designmessig og hadde gjort den enda mer familievennlig. For eksempel ville det blitt mulig for en voksen å sitte komfortabelt mellom to barn i barneseter eller på beltestoler.

Mangler koppholdere bak

Vis mer


Takhøyden i baksetene er god nok for de fleste voksne, men er svakere enn i mange stasjonsvogner, for ikke å snakke om SUVer, fleksibiler og flerbruksbiler. Rattinnkapslingen burde vært mindre dominerende og vi savnet koppholdere i baksetene. Det høyeste utstyrsnivået har riktignok integrerte koppholdere i midtarmlenet, men dette burde etter vårt syn vært på plass også i Comfort-, GreenLine- og Ambition-utgavene. I en bil som kjennetegnes nettopp ved sine bakseter, burde selvsagt gode koppholdere være på plass.

Tung luke

I kombiluke-modus er bakluken lett å lukke med den spesielle innvendige lukkespaken, forøvrig en Skoda-spesialitet. I sedan-modus må man ta i noe voldsomt for å lukke luken og de fleste vil ende opp med å måtte dytte på toppen av lokket i etterkant, tidvis med møkkete hender som resultat. Phone-knappen knyttet til Bolero-stereoanlegget (som har stor skjerm, 3.000 kroner som ekstrautstyr) viste seg i praksis å ha mute som eneste funksjon.

Merkelig sidespeil-løsning

Vis mer


Vi regner med at nesten samtlige eiere vil la seg forvirre over at begge speil justeres når man har valgt "L" med den lille speil-joysticken. Vi har for så vidt en viss forståelse for at Skoda ønsker å tilby sine kunder muligheten for å justere begge sidespeil samtidig, for eksempel i sammenheng med rygging langs fortauskanter eller inne i parkeringshus. For å forhindre forvirring burde de imidlertid ha merket punktet på speilknappen med "L+R" (venstre + høyre). Det aller beste ville selvsagt vært å ta seg råd til en speilknapp der eieren hadde muligheten til å velge mellom høyre, venstre og begge speil.

Gammeldags seteløsning

Vis mer


Med tanke på alle de geniale seteløsningene som er på markedet i dag fremstår Superb-løsningen som enkel og gammeldags. Her legges rett og slett seteryggene ned på sitteputene, der de blir liggende i 20-30-graders vinkel. Intet flatt lasterom her i gården, altså.

For å virkelig ta et dykk ned på detaljnivå kan vi nevne at de to fremre sidevindu-motorene arbeider med ulik hastighet. Dermed lukkes også vinduene med ulik hastighet, noe som gir to påfølgende lukkelyder, selv om knappene ble trukket opp samtidig.

Positivt hovedinntrykk

Likevel, det tok oss lang tid å lete oss frem til nevnte svakheter og vi er rimelig sikre på at de fleste av våre lesere i likhet med oss vil oppleve bilens positive sider som fullstendig dominerende. Og dermed må vel Superb være et godt kjøp? Les vår konklusjon her.