Plass og komfort

BMW X6 har dårlig plassutnyttelse, men er romslig nok for fire. Komfortnivået godkjennes.

Når man setter seg inn i X6 kjenner man seg umiddelbart igjen dersom man har kjørt BMW tidligere. Dette er helt typisk og klassisk BMW og ergonomien er upåklagelig - med unntak av iDrive-systemet med sitt dreiehjul som hver gang krever en tids tilvenning. Fortsatt ikke verdens mest intuitive løsning når alt utstyr, navigasjon, avansert musikkanlegg etc. er på plass.

God sittestilling

Men godt sitter man - når man omsider har fått plundret seg til riktig sittestilling. Det tar litt tid for de fleste, for det er så mange muligheter, men når det sitter, sitter det til gangs! Setene i testbilen hadde som vanlig gode konturer og ga god støtte - også under lårenes fremside, hvor en ekstrapute kan justeres.

Ikke svært romslig

Vis mer
Vis mer


Vi nevnte innledningsvis at X6 er en stor bil; 488x198x169 centimeter og en vekt på 2,2 tonn - det er røslig. Interiøret er imidlertid ingen ballsal. Her sitter man som i en hvilken som helst familiebil - bortsett fra at det kun er to plasser i baksetet. Heldigvis er takhøyden foran, til tross for at man har kappet taket i forhold til X5 med 7 centimeter, tilstrekkelig for de fleste. Men det er bare såvidt bak for de som er noe over gjennomsnittet i høyden, for der begynner taket attpå til å skråne. Heldigvis er baksetene plassert litt lavere enn i X5. I bredden er det godt med plass for alle. Bagasjerommet for sin del er greit nok for en familiebil, men heller ikke det imponerende for en så stor bil. Baksetene kan felles ned og da får man ifølge BMW nesten 1,5 kubikkmeter lasterom, men lastegulvet blir ikke helt flatt.

Akseptabel komfort

Setene er gode på alle plasser, av den faste typen, men det gjør at man kommer uthvilt frem. Støynivået i testbilen var preget av en del rullestøy, som nok til en viss grad har en del med de kraftig dimensjonerte hjulene å gjøre. Ellers er støydempingen grei. Kjørekomforten generelt hjelpes av at bilen ikke krenger nevneverdig, men det stivt oppsatte understellet og en relativt streng fjæring gjør at bilen oppleves som noe stump på ujevnt veidekke. Det er imidlertid ingenting det ikke går an å leve med. Som vanlig har BMW inngått et kompromiss som heller mot det sportslige, og en eier av en BMW 5-serie vil nok oppleve X6 som hakket mindre komfortabel.

Etter å ha gått gjennom en del av X6' egenskaper kan det være interessant å se om den har noen konkurranse å bryne seg på, og om den i det hele tatt fremstår som et interessant kjøp. Les vår konklusjon her!