Plass og komfort

Interiøret er pent å se på, men dessverre er ikke nye Accord bilen for deg som trenger et romslig baksete.

«Alt i alt er det litt vanskelig å se hva nye Accord bidrar med i dette kapittelet...»


Med en lengde på 473 centimeter har Accord blitt en ganske stor bil. Dessverre betaler ikke det seg i alle ledd av bilen. For baksetet er i trangeste laget. Det gjelder i stor grad beinplassen, og spesielt fotbrønnen er litt for liten for de fullvoksne. Opp til biler som Ford Mondeo, Dodge Avenger og Mazda 6 er det langt hva gjelder plassforhold der bak. Dette er en av nye Accords største svakheter. Til gjengjeld er selve setene og sitteposisjonen meget bra. Det betyr at de som ikke er så store sitter veldig godt.

Heller ikke bagasjerommet er med sine 460 liter imponerer nevneverdig, selv om det i praksis ikke står så veldig mye tilbake for de fleste konkurrentenes.

Bra foran

Vis mer


Foran sitter man imidlertid bra og både store hoder og lange bein får bli med på tur. Fothvileren på venstre side sitter langt nok vekk til at de fleste sjåfører kan strekke på kløtsjfoten også når den hviler. Også på andre måter er kjørestillingen meget god, noe som blant annet henger sammen med de deilige setene.

Litt rotete

Førermiljøet for øvrig preget i denne høyeste utstyrsversjonen av mange knapper og en litt uoversiktlig layout. Vi regner med at man vender seg til dette etter hvert, men det er unektelig mange brytere og knapper å forholde seg til. Den store informasjonssentralen fungerer bra.

Pent, men…

Kvalitetsfølelsen i den topputstyrte utgaven vi kjørte er grei, men det merkes at materialene ikke holder samme klasse som de etter hvert gjør i en del andre i denne klassen. Derfor får ikke nye Accord toppkarakter for materialvalg.

Ikke stille nok

Vis mer


Også når det kommer til støy havner japaneren litt i bakleksa. Det gjelder både den tidligere omtalte motoren, men også vindsus og dekkstøy.

Grei komfort

Når det gjelder fjæringskomfort er den grei i denne bilen. Men det er langt opp til en bil som Citroën C5, og et lite stykke opp til et par andre i klassen også.

Alt i alt er det litt vanskelig å se hva nye Accord bidrar med i dette kapittelet, både i klassen generelt, men også faktisk i forhold til forgjengeren.

Hvordan vurderer vi så helheten? Vi går videre til konklusjon og konkurrenter.