Plass og komfort

XC60 kan skilte med brukbar plass, et greit utstyrsnivå og mange praktiske løsninger. Men noen svakheter fant vi.

I forrige kapittel lovet vi å kikke nærmere på sikkerhetsaspektet ved XC60. Riktignok er bilen ennå ikke testet av Euro NCAP, men vi vil bli svært overrasket om denne bilen ikke ender opp med fem stjerner. Det som imidlertid er spesielt interessant med XC60 - og som ikke testes av Euro NCAP - er det store utvalget av aktivt sikkerhetsutstyr.

City Safety

Ikke minst City Safety, som i hastigheter under 30 kilometer i timen måler avstanden til objektene foran bilen ved hjelp av laserteknologi. Ved fare for kollisjon vil teknologien først advare og forberede bremsene. Hvis ikke dette er nok - og en kollisjon er uunngåelig - vil systemet aktivere bremsene og begrense skadene. City Safety er standardutstyr i XC60.

Dødvinkelsoner og sikkerhetsnett

Vis mer
Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.
Vis mer


Volvo har også tatt seg råd til å fylle standardutstyrslisten med pyrotekniske beltestrammere i baksetene, dødvinkelsone i begge sidespeil, sikkerhetsnett mellom lasterom og passasjerkupé, førstehjelpspute og sentrallås-knapp i begge fordører.

Ved nødbrems i hastigheter over 50 km/t blinker bremselysene, mens nødblink-funksjonen tar over når farten har kommet under 50. Mens mange andre bilprodusenter har satset på aktive hodestøtter - som løftes opp og frem ved påkjørsel bakfra - har Volvo i stedet satset på aktive seter, som blir med føreren bakover.

Forhindrer feilbruk

Hodestøttene er faste og kan ikke justeres - dermed kan de heller ikke feiljusteres. Det samme gjelder setebeltene. Volvo er en av svært få bilprodusenter som har laget et system som i praksis produserer automatisk høydejustering av setebeltene, som forøvrig er uvanlig lette og behagelige å trekke ut og å feste i beltelåsen.

Og igjen må vi skryte av Volvos baksete-hodestøtter. Disse kan vippes ned for å oppnå bedre sikt bakover, men blir da liggende i horisontal stilling. Dermed er det ikke mulig å sette seg inn i baksetet uten å rette dem opp igjen. Det er forbausende at Volvo etter så mange år fortsatt er alene om denne geniale løsningen.

P-billettholder

Vis mer


Volvo mener åpenbart også at ergonomi og brukervennlighet gir sikkerhetsgevinst. Derfor har de utrustet bilen med lett lesbare instrumenter, store og tydelige knapper og parkeringsbillettholder. Sistnevnte forhindrer at parkeringslapper flyter rundt på dashbordet og tar konsentrasjon fra kjøringen. Hvorfor ikke de andre bilprodusentene kopierer Volvo og Skoda og utstyrer sine biler med p-billettholdere er for oss en gåte.

Ikke sikkerhet for enhver pris

Volvo er også blant dem som har kuttet ut de unødvendige halve gradene i klimaanlegget. Dermed bruker føreren mindre tid og konsentrasjon på justeringer. Samtidig er Volvo en av svært få bilprodusenter som har sørget for at føreren kan betjene navigasjonen samtidig som han eller hun holder hendene på rattet. Det som imidlertid overrasker oss, er at Volvo tillater føreren å stille inn reisemål og å utføre andre konsentrasjonskrevende sysler under marsj.

Vis mer


I den sammenheng kan vi også nevne at XC60 har en elektromekanisk parkeringsbrems og at denne automatisk deaktiveres når føreren slipper kløtsjpedalen. Vi synes dette er helt greit, men lar oss likevel overraske. Dette fordi enkelte andre bilprodusenter krever at setebeltet er festet før automatisk deaktivering av parkbrems kobles inn.

Sikkerhetsavdelingen ikke suveren

Dette er to eksempler på at Volvos sikkerhetsavdeling ikke alltid vinner diskusjonene mot markedsavdelingen, som ønsker mest mulig komfort og mest mulig frihet for føreren. Det faktum at Volvo tilbyr utkobling av kollisjonsputen foran fremre passasjersete er nok også et eksempel på en tapt sak for sikkerhetsavdelingen. Disse er nemlig smertelig klar over at faren for feilbruk ved en slik løsning er meget stor, noe amerikanske undersøkelser har vist (eier glemmer å koble ut puten når barnesetet settes inn og/eller glemme å koble den inn igjen når barnesetet tas ut). Sikkerhetsavdelingen har imidlertid fått gjennomslag for at bryteren skal settes på ekstrautstyrslisten og håper helt sikkert at så mange kunder som mulig skal glemme å bestille den.

Typisk Volvo-interiør

Vis mer


Den som kjenner interiøret i Volvo V70/XC70 - og andre Volvo-modeller for den saks skyld - vil kjenne seg godt igjen i XC60. Svært mange interiørelementer er hentet rett fra V70, deriblant seteramme, hodestøtte, ratt, instrumentpanel, taklyskonsoll, den spesielle "hengende" midtkonsollen samt diverse knapper og brytere.

En av de viktigste endringene er knyttet til navigasjonsskjermen (ekstrautstyr). I andre Volvo-modeller er denne elektrisk nedfellbar og sitter på toppen av dashbordet - en løsning vi aldri har blitt helt fortrolige med. I XC60 er skjermen flyttet ned i dashbordkonsollen - slik det er vanlig hos de andre merkene. Vi lot oss imidlertid overraske negativt over skjermens moderate størrelse, svake oppløsning og ulekre kartgrafikk. Her har Volvo en stor jobb å gjøre sammenlignet med de andre premiumprodusentene.

Trivelig oppholdssted

Vis mer


Vi er likevel blant dem som alltid trives godt med Volvos stramme, ryddige og systematiske interiører. Alle overflater er dekket av materialer som etterlater høy kvalitetsopplevelse, knapper og hendler er plassert og fungerer slik vi venter at de skal gjøre og totalopplevelsen er i våre øyne god nok til at bilen trygt kan plasseres i premium-segmentet. Svært behagelige forseter bidrar også til å løfte opplevelsen, selv om sidestøtten som nevnt er altfor svak. Den elektromekaniske parkeringsbremsen har frigitt plass til to store og velfungerende koppholdere i midtkonsollen og jakkeknaggen på venstre side av forsetepassasjer-hodestøtten er praktisk.

Forbedringspotensial

Vis mer


Potensial for forbedring er imidlertid til stede. For eksempel fremstår Volvos meny- og betjeningssystem som relativt gammeldags og spartansk sammenlignet med det de tyske konkurrentene kan varte opp med. Vi irriterte oss over håpløs plassering og tungvinn betjening av korsryggstøtte-hjulene i forsetene og forundrer oss igjen over at Volvos drivstofflokk må åpnes med en egen knapp. Hvorfor kan det ikke bare kobles til sentrallåsen, slik alle andre premiumprodusenter gjør?

Midtarmlenet kan verken justeres i høyde eller lengde og Volvo har ikke tatt seg råd til lys i rommet under armlenet. Alle knapper har innebygget lys, men Volvo har ikke tatt seg råd til lys i luftdysenes mengdereguleringshjul. Vi opplevde flere ganger at sol slapp gjennom mellom solskjerm og A-stolpe og måtte bruke mye mer kraft enn normalt for å være sikker på å slippe å måtte lukke dørene to ganger. Kjørecomputer mangler stoppeklokke og Volvo har fullstendig kuttet ut motorens temperaturmåler. Navigasjonens minste målestokk er 50 meter og den innebygde Bluetooth-teknologien (ekstrautstyr) må slås av om man skal få tilgang til bilens meny-system.

Mangler koppholdere

Vis mer


Baksetepassasjerene mangler faktisk koppholdere, må klare seg uten midtarmlene og har ingen mulighet for å justere hverken benplass eller ryggvinkel. Leselysene deres er plassert merkelig langt frem og den høye, brede og generelt dominerende gulvkonsollen gjør sideveisforflytning vanskelig.

Vi lot oss også overraske over at Volvo har valgt å sette oppvarmede spylerdyser og kompass på ekstrautstyrslisten. Slikt utstyr burde vært standard i topputgaven Summum, i likhet med Volvos geniale barnesikring, som betjenes med den samme knappen som forhindrer podene fra å bruke vindusheis-knappene.

God bakseteplass

Vis mer


Likevel, de fleste vil oppleve at nevne svakheter overskygges av bilens mange sterke sider. Blant annet er plassen i bakseteavdelingen god. Takket være utsparringer i forseteryggene kan XC60 tross beskjeden utvendig lengde skilte med omtrent like god benplass i baksetene som en gjennomsnittlig mellomklasse-stasjonsvogn. Takhøyden er meget god både foran og bak og kupébredden godkjent.

Bakluken åpner seg høyt nok til at de fleste vil slippe å skalle i låsen, og det eksklusive lasterommet har bredde som kan måle seg med de fleste. Dybden er en snau meter og dermed noe grunnere enn lasterommene i de fleste stasjonsvogner. Likevel er rommet dypere enn i veldig mange andre SUVer.

Rause utstyrsnivåer

Vis mer


Vi har allerede vært litt inne på utstyr. Summa summarum kan vi imidlertid si at utstyrsnivået er relativt bra. Allerede grunnutgaven Kinetic har rattbetjent stereoanlegg, elektronisk klimaanlegg, fartsholder, kjørecomputer, skinntrukket ratt og girspakkule, stereo-belyste widescreen sminkespeil, tåkelykter og 17-toms alufelger. Ja, Kinetic kan faktisk også skilte med oppvarmede bakseter!

Momentum

Neste trinn, Momentum, koster 15.000 kroner mer og leveres i tillegg med svingbare bixenonlykter, regn- og ryggesensorer, laminerte og vannavvisende sideruter, alarm og diverse interiørelementer.

Summum

Vis mer


Summum, som koster 15.000 kroner mer enn Momentum, omfatter blant annet skinnseter, elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon, automatisk nedblendbart bakspeil, elektrisk innfellbare sidespeil med innstegsbelysning og 18-toms alufelger.

Det betyr imidlertid ikke at en XC60 Summum er en komplett utrustet bil - i hvert fall mener ikke Volvo-importøren det. Vårt testeksemplar var nemlig utrustet med ekstrautstyr for snaue 120.000 kroner.

Er XC60 et bedre kjøp enn Audi Q5, BMW X3, Land Rover Freelander og Mercedes-Benz GLK? Les vår konklusjon her.